Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Kuinka vakava asia ruoka on? - 1

Johnnyboy92

• Hippi
  • Poissa Poissa
Kuinka vakava asia ruoka on?
« : 13. Lokakuuta 2012 klo 00:12 »
  • Tykkää (0)

• Yksi kuuma ja kiistoja herättävä aihe on ruoka ja ruokavaliot. Monesti kun seuraa keskustelua aiheista, niin tuntuu siltä että ruuasta tehdään äärettömän vakava ja uskontoon verrattava asia. Eri ruokavalioja noudattavat ihmiset ovat sitä mieltä että juuri heidän ruokailutottumuksensa ovat niitä oikeita. Aina välillä kaivetaan esille jotain epämääräisiä ja ristiriitaisia tutkimustuloksia. Kasvis/lihansyönti on näistä varmaan se yleisin kiista, mutta viime aikoina on esille nousseet myös hiilihydraatit, karppaaminen, superfoodit ym. ym.

Itse en ole koskaan suhtautunut ruokaan erityisen vakavasti ja olen usein vaan syönyt sitä mitä on milloinkin tarjoilla. Olen kaikin tavoin fyysisesti terve, enkä näe syytä muuttaa tapojani. Tosin lihansyönnin eettisyyttä olen joskus miettinyt. Mutta niin moni muu asia on minulle olennaisempaa kuin ruokavalio. En näe sitä asiana minkä takia kannattaisi alkaa stressaamaan ja orjuuttamaan itseään.

Mitä mieltä muut ovat tästä asiasta?
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

Kari Luoto

• Vieras
    Vs: Kuinka vakava asia ruoka on?
    « Vastaus #1 : 13. Lokakuuta 2012 klo 01:44 »

Tärkein perusasia on happo/emäs tasapaino. Se sulkee automaattisesti pois liikaa virtsahappoja tuottavat ja muulla tavoin happamoittavat ruoka-aineet. (Liha, kala, siipikarja, leipätuotteet, maitotuotteet jne.) Ihmisen ei yleensäkään pitäisi syödä mitään, mikä vaatii kypsentämistä, koska esim. virtsahappoja tuottavat puriinit lisääntyvät useissa ruokatarvikkeissa kuumennettaessa ja ruoka-aineiden hyviä ominaisuuksia katoaa. Mehän olemme fyysisesti apinoita, ja meidän pitäisi ottaa niistä esimerkkiä ravitsemuksen suhteen.

Ihmisen elimistö on kehittynyt toimimaan paremmin emäksisenä, kuin happamana. Pystyn myös todistamaan tämän tieteellisesti. Pystyn jopa tutkimaan teidät ja näyttämään teille käytännössä ne merkit, jotka kertovat virheellisistä ravitsemustavoista tässä suhteessa.

Itselleni on muodostunut ruokavalio, joka perustuu hiilihydraatteihin, rasvaan, kuituihin ja proteiineihin, jotka otetaan kaikki mahdollisimman edullisessa muodossa, ja esimerkiksi proteiinit ovat kasviperäisiä, eivät eläinkunnasta. Juomaksi sopii parhaiten vesi (vähintään 3 litraa/vrk). Siitä saa mineraali/palautumisjuomaa puristamalla 1½ litraan vettä yhden sitruunan mehun ja lisäämällä 1/3 tlk esim. Himalajan vuorisuolaa. Hiilihappo on pahin myrkky tässä yhteydessä, välttäkää sitä. Itse käytän ionisoitua hanavettä, jonka ph on 9,5. Kuumana juomana juon kamomilla tai minttua kovan hunajan kanssa.

Täytyy muistaa, että ihminen on fyysisesti kemiallinen prosessi, johon on annettava kaikki mitä se tarvitsee, ja pidettävä pois kaikki, mikä haittaa sen toimintaa. Koska mieli on kehon kemiallisen tasapainon ilmentymä, vain kemiallisesti tasapainossa olevassa kehossa voi elää tasapainoinen mieli. Ruoka ei ole nautintoa varten, se on tasapainottaja ja tarvittaessa lääke. Ihminen on jo niin rappeutunut, että se syö mitä suu haluaa, ei sitä, mitä elimistö tarvitsee.
    « Viimeksi muokattu: 13. Lokakuuta 2012 klo 02:00 kirjoittanut Kari Luoto »
    Kirjattu

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #2 : 13. Lokakuuta 2012 klo 16:45 »

Olen päällisin puolin samoilla linjoilla kuin Johnnyboy. Toki meihin ihmisiin pumpataan nykyään kaikenlaista shittiä, sekä lääkkeinä että elintarvikkeiden lisäaineina, eikä nykyistä ruuantuotantoa voi pitää missään määrin luonnonmukaisena tai ekologisesti kestävänä. Pointtini kuitenkin on, että muutosta on lähdettävä tekemään suunnassa yhteiskunta -> ruoka, ei ruoka -> yhteiskunta. Jälkimmäinen johtaa vain siihen, että ihmiset, jotka eivät saa isompaa muutosta aikaan yksilöllisillä valinnoillaan ja sananjulistuksellaan, kokevat "pelastavansa sielunsa" noudattamalla oikeaoppisia fundis-periaatteitaan. Tässä on nimenomaan se kohta, missä syömisestä tulee uskonnonharjoittamista. Jos sen sijaan suuntaudumme yhteiskunnallisesti, meidän on oikeasti mahdollista luoda yhteiskunta ja lopulta maailma, jossa tehotuotanto ja epäreilu kauppa on hylätty, lisäaineet minimoitu jne.

Tarkennusta vielä: syöminen ei ole ainoa tie onneen eikä edes ainoa tie terveyteen. Päinvastoin, painottamalla syömistä ja sivuuttamalla muut tekijät voi vain kuormittaa itsensä stressillä, samalla kun kerskakuluttava maailma jatkaa luonnon ja itsensä riistämistä.
    Kirjattu

2tails

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #3 : 14. Lokakuuta 2012 klo 22:01 »
  • Tykkää (0)

• *Vasta kun kannibaali sanoo että kyse on ruokavaliosta syödessään meidän lapsiamme, me ymmärrämme että kyse ei ole ruoasta vaan elämästä. Rakkaus suojelee elämää.
    Kirjattu
    tr-tr-tr

Nefi-

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #4 : 15. Lokakuuta 2012 klo 13:54 »
  • Tykkää (0)

• Ruoka on iloinen ja ihana asia! Se parantaa ja tuo meitä yhteen, puhututtaa, naurattaa, ulostuttaa, himottaa, turvottaa, harmittaa, saa rakastumaan. Olemme mitä syömme mutta pointti onkin että olemme kaikki erilaisia!

Happo-emästasapaino on hyvin tärkeää. Tulisi syödä runsaasti kasvikunnan tuotteita ja löytää sieltä ne ruuat mitkä tuntuu itselle hyvältä. Maitotuotteet ja muut eläinkunnan tuotteet eivät ehkä ole parasta mahdollista ravintoa, mutta olen sitä mieltä että nekin voivat oikein käytettyinä olla parantavia ja hyvinvointia edistäviä.

Kun syö niin yhtä tärkeää on mitä ruuasta ajattelet ja millä mielialalla syöt kuin että mitä syöt!

Jos syöt himoissasi vehnäpullaa kaksin käsin, on asenteessa ensinnäkin jotain pohdittavaa. Voi miettiä esim. mitä tunnetyhjiötä yritän täyttää tällä ruualla? Vaikkapa makeanhimo voi johtua esim. kromin puutteesta, jokin kehossasi voi estää sen imeytymisen (jännite, trauma tms) tai voi lähestyä asiaa myös sillä että makea maku symboloi rakkautta tai kiinalaisen lääketieteen mukaan makea on maa-elementin maku eli liittyy perna-haima-alueelle.

Itse pyrin siunaamaan ruuan ennen kuin sen syön. Silloin kehoni ja energiakehoni valmistautuu vastaanottamaan ruuasta saatavan informaation (vitamiinit, hivenaineet, energeettisen kentän jne). Pyrin myös kuuntelemaan mistä kehoni pitää ja mistä ei, joskus se tykkää jostakin, mutta toisena päivänä se ei pidäkään. Uutena kuuna pyrin välttämään tuotteita joiden kanssa on ongelmia (esim. sokeri, useimmiten myös kahvi, joskaan ei tänään..  ::) ) ja muutenkin ottamaan kuun rytmin huomioon. Neitsyt-päivinä ei ole viisasta syödä kauhean rasvaisia ruokia, kalapäivinä olisi hyvä välttää nautintoaineita jne. Jonain päivinä terveellinen asia, voi toisena olla epäterveellinen! Ja jos sattuu vaikka tulemaan kipeäksi, silloin ei olekaan enää hyvä syödä kovin ravinnerikasta ruokaa vaan helposti sulavaa ja vahvistavaa ruokaa.

Joskus syön kaikenmoista minkä tunnen ja tiedän olevan epäterveellistä ja saatan syödä ajattelematta ja välillä ehkä ajatuksella "ei pitäisi.." mutta se menee ohi enkä siitä itseäni myöhemmin syytä. Välillä saattaa harmittaa että on sopimattomana ajankohtana kuonannut elimistöä, mutta loppujen lopuksi syön aika terveellisesti enkä pahemmin himoitse mitään vehnäpizzoja tai limukoita, lähinnä ne useimmiten kuvottavat. Kuitenkin pyrin tiedostamaan että elimistöni on herkempi kuin jonkun toisen, joten en voi syödä mielinmäärin kaikkea mitä ehkä joku toinen söisi. Kaikilla ei elimistön tasapaino herky niin helposti mutta kyllä näidenkin ihmisten kohdalla on tärkeää että he löytäisivät oman ruokavalionsa. Tulisi opetella kuuntelemaan omaa kehoaa ja mitä se meille viestii!

Olen havainnut että jos kuuntelee kehoa ja antaa sen palautua luonnolliseen rytmiin, se viestii minkälaista ravintoa milläkin hetkellä tarvitsee. Tykkään syödä mahdollisimman paljon raakaravintoa ja kesällä ruoka on aika salaattipainotteista, viime kesän hittituote oli villivihannekset, joita söin päivittäin. Mutta talvella tarvitsee lämmintä ruokaa ja näin syksyllä varsinkin on ihana syödä juureksia, varsinkin kun niitä on niin helposti saatavilla. Toisinaan huomaa että ihan tietämättään syö juuri otollisena päivänä tietynmoista ruokaa! Ja tärkeää on mitä juo, vettä ja yrttiteetä, auttavat melkein kaikkeen!

Ruoka on aika ihana asia. Uskon ruokaan ja sen parantavaan voimaan, uskon myös mielenvoimaan, joka saa ruuan parantavaksi. Minulle sopii tällainen ruokakulttuuri! Tavallaan se on uskonto, koska siihen uskon, mutta en lähtisi saarnaamaan että syö samalla lailla kuin minä. Jokainen omasta hyvinvoinnistaan kuitenkin kohdallaan päättää. Ikävää tosin on, jos mielihalujensa kustannuksella vahingoittaa muita.
    Kirjattu
    Saniaispuita ja sammakoita,
    peikkoja, keijuja, päivänkakkaroita.
    Sinun sydämestäsi pulppuilevat monet lähteet.

Brooks

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #5 : 23. Heinäkuuta 2013 klo 20:18 »
  • Tykkää (0)

• Laitetaan nyt vaikka tähän ketjuun, kun en uuttakaan viitsi avata: Esko Valtaojan terävä kolumni huuhaasta:

http://www.ts.fi/mielipiteet/kolumnit/452514/Uskontoviinia
    Kirjattu
    The Art Of Brooks

RuutiSipuliina

• Vieras
    « Vastaus #6 : 24. Heinäkuuta 2013 klo 22:38 »

Globaalisti ajateltuna silleen aika vakava asia, että massiivinen eläintuotteiden kulutus tuhoaa planeettaamme, ja on sosiaalisesti epäoikeudenmukaista (länsimaalaiset mässäilevät lihalla - köyhemmissä maissa on nälänhätä.) En sano, että kenenkään ei pitäisi syödä eläimiä (se on jokaisen oman eettisen pohdinnan aihe), mutta kaikkien tulisi vähentää reilusti eläinten syöntiä, jos meinaamme säilyttää planeettamme elinkelpoisena tuleville sukupolville. Minulle (vegaani)ruoka on ainakin ilon ja nautinnon lähde, terveellisyydestä en niin kauheasti jaksa huolehtia.
    Kirjattu

melan-collie

• Vieras
    « Vastaus #7 : 25. Heinäkuuta 2013 klo 15:09 »

Mun kaveri sanoi joskus ettei mikään muu oo vakavaa kun kuolema. Mut täytyyhän elämänkin olla vakava asia, jos sen loppuminenkin on.
    Kyllä jos näkis jonkun humaltuneen tappavan ruoaksi vaikkapa lemmikkikoiraansa niin moni menis väliin. Sanois sitä humaltunutta varmaan vielä ainakin selän takana hulluks. Sit saattaa kuitenkin antaa hiljaisen hyväksyntänsä sellaselle elämätuotannolle, jossa selväpäiset ihmiset liukuhihnalla tekee samaa sioille, kanoille ja lehmille. Mun on vaikee nähdä mitkä tekijät konstituoi sille humalaisen koiralle suuremman moraalisen arvon kun niille kanoille, lehmille ja sioille. Ei oo mitään muuta arvoa kun tekopyhä närkästys sen tuomitsevuuden takana.

Ei se varmaan vakavaa oo, mutta ulkokultasuudessa on jotain halveksittavaa. Se halveksunta usein varmaan tekee keskusteluista kuumia ja kiivaita. Toisaalta nää keskustelut ajaa lihansyöjiä sellaseen nurkkaan, jossa ne joutuu puolustelemaan tekojansa. Puolustuskannalta on jo ylpeydenkin tähden hirveen vaikee ja nolo sit rueta muuttamaa käsityksiään. Parempi ettei paljo paasaa. Dont preach what u practice ja niin eespäin.

Oon sitä mieltä et on olemassa erikseen järki ja ymmärrys. Järki työskentelee jatkuvasti konseptien ja käsitteiden ja sanojen kanssa, ymmärrys ylittää sanat, näkee ja kokee maailman niiden takana. Ymmärryksen alueella mikään eläin ei oo liioteltavissa eikä latistettavissa pelkästään koe-, lemmikki tai tuotantoeläimeks. Synti jättää ihmisen järjen varaan, ja syntiä on toimiminen vastoin ymmärrystä. Se on outoa. Noidankehä. Järjen alueelta on vaikea päästä takaisin ymmärtämiseen. En kyllä kehottais ketään orjuuttamaan itseään, Adolf Hitlerkin kehotti ihmisiä ennemminkin löytämään sisäisen villieläimensä ja vapautumaan inhimillisyyden rasittavasta omantunnontuskasta.
    Mun mielestä Hitler oli väärässä.
    Kirjattu

Ksri

• Vieras
    « Vastaus #8 : 25. Heinäkuuta 2013 klo 17:29 »

Ruoka on niinkin vakava asia kuin väärässä oleminen. Siihen tulisi keskittyä, muttei keskittyä ollenkaan. Onko vakavissaan oleminen oikeastaan oikeassa? Kun sanat eivät riitä kuvaamaan.
    Kirjattu

2sks

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #9 : 07. Syyskuuta 2013 klo 18:33 »
  • Tykkää (0)

• On se vakava asia. Me eletään osittain sillä.  Ruoalla on suora yhteys sun terveytees. En siltikään kannata mitään superhyperkarppausrawfoodluomuruoka-juttuja, kunhan en syö lihaa ja syön perusterveellisesti ja monipuolisesti se riittäköön mulle :)
    Kirjattu

Aarrematkailija

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    • Maailma on kaunis
    « Vastaus #10 : 23. Syyskuuta 2013 klo 10:56 »
  • Tykkää (0)

• En sano, että kenenkään ei pitäisi syödä eläimiä (se on jokaisen oman eettisen pohdinnan aihe), mutta kaikkien tulisi vähentää reilusti eläinten syöntiä, jos meinaamme säilyttää planeettamme elinkelpoisena tuleville sukupolville. Minulle (vegaani)ruoka on ainakin ilon ja nautinnon lähde, terveellisyydestä en niin kauheasti jaksa huolehtia.

Olen samoilla linjoilla RuutiSipuliinan kanssa.

Olen huomannut, että monet ihmiset luulevat tarvitsevansa lihaa jokaisella ateriallaan. He eivät halua luopua lihasta, koska pelkäävät että heidän kroppansa luhistuu, he eivät jaksa työpäivää, he eivät jaksa tehdä fyysitä työtä tai heidän olotilansa heikkenee. Tällaiset ihmiset kiukkuavat jos aamulla heidän leivällään ei ole kinkkua. Heidän täytyy käydä ostamassa työmatkallaan se kinkkupaketti, ettei vaan seuraavakin päivä olisi pilalla. Tässä mittakaavassa ruoka on todella vakava asia...

Olisi ihanaa jos ihmiset pystyisivät luopumaan juurtuneista ajattelumalleistaan ja kokeilemaan jotain uutta ja vihreämpää vaihtoehtoa. Ruoasta voi tosiaan tehdä vakavan ja riitelyyn johtavan aiheen, jos ei osaa luopua omista ajattelumalleistaan ja ottaa uusia näkökulmia vastaan. Sama pätee kaikkiin ajattelutapoihin, joita haluaa noudattaa kirjaimellisesti; on vaikeaa keskustella vegaanin kanssa, joka ei halua ymmärtää muita ruokavaihtoehtoja. Tai keskustella ja jakaa kokemuksiaan arkipäiväisestä pyöräilystä ihmisen kanssa, joka ajaa yksityisautollaan kaikki matkansa eikä edes omista polkupyörää.

Asiat olisi hyvä laittaa oikeisiin mittasuhteisiin... jos omassa elämässä ei ole muuta sisältöä kuin ruoanlaitto, niin silloin se on tärkeä asia... jos elämässä puolestaan on paljon vastoinkäymisiä ja menetystä, ruoka saattaa olla täysin toissijainen juttu, ja silloin saattaa syödä vain koska tarvitsee jotakin ravintoa pysyäkseen itse hengissä.

« Viimeksi muokattu: 23. Syyskuuta 2013 klo 10:58 kirjoittanut Aarrematkailija »
    Kirjattu

Gabriel

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #11 : 26. Syyskuuta 2013 klo 19:33 »
  • Tykkää (0)

• Katsokos kukaan eilen Docventuresia ? Jos jäi kattomatta, niin muutaman päivän vielä kerkiää täältä : http://areena.yle.fi/tv/1509957#/play . Vaikka asia suoranaisesti koski jenkkilän touhuja, niin kyllä ainakin itsellä heräsi ajatus jos toinenkin.

Ja tänne sitten kaikki mukaan, itseni olen myös kutsunut : https://www.facebook.com/events/516481648435327/
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #12 : 26. Syyskuuta 2013 klo 19:42 »
  • Tykkää (0)

• Katsokos kukaan eilen Docventuresia ? Jos jäi kattomatta, niin muutaman päivän vielä kerkiää täältä : http://areena.yle.fi/tv/1509957#/play . Vaikka asia suoranaisesti koski jenkkilän touhuja, niin kyllä ainakin itsellä heräsi ajatus jos toinenkin.

Ja tänne sitten kaikki mukaan, itseni olen myös kutsunut : https://www.facebook.com/events/516481648435327/

Katsoin kyseisen dokkarin ja voin sanoa että olen aika järkyttynyt, vaikkeivat kaikki asiat tulleetkaan itselle uutisina. Mutta on ilmiselvää että nykyinen elintarviketeollisuus on läpimätä ja väärin. Kaiken tavoitteena on vain tuottaa mahdollisimman paljon mahdollisimman halvalla ja tehdä vitusti RAHAA!

Hyvin asiaa kuvaa myös se että nykyään ihmiset saavat ruuasta enemmän sairauksia kuin koskaan aiemmin. Länsimaita vaivaavat ylipaino- ja elintapasairaudet johtuvat nimenomaan ruokateollisuuden meille syytämälle myrkkymätölle. Kuvottavaa meininkiä.

Itse aloitan Lihattoman Lokakuun. Tai luovun varmaan pääosin lihansyönnistä toistaiseksi. En vastusta lihansyöntiä, mutta jos katsoo että mistä se liha nykyään tulee ja millaista se on, niin en kyllä oikein pysty syömään sitä.
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

Erakkorapu

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #13 : 27. Syyskuuta 2013 klo 09:50 »
  • Tykkää (0)

• Hyvin asiaa kuvaa myös se että nykyään ihmiset saavat ruuasta enemmän sairauksia kuin koskaan aiemmin. Länsimaita vaivaavat ylipaino- ja elintapasairaudet johtuvat nimenomaan ruokateollisuuden meille syytämälle myrkkymätölle. Kuvottavaa meininkiä.
    Mää asettasin enempi arvua sille että ihiminen näyttää siltä että se on tottunu tekemään ruumiillista työtä. Jokanen ihmiskehon lihas on kuitenki luotu työskentelemään ja jos ihminen ite tekkee sen päätöksen ettei suostu kuntoilemaan tarpeeks, nii mun mielestä on turha sanoa yhtään mitään ruokavalionsa terveellisyydestä tai epäterveellisyydestä.

Niinku eihän kenenkään pitäs ellää sellasessa tilanteessa että syöt enempi ku kulutat. Sellanen elämäntapa mun mielestä huokuu saamattomuutta ja laiskuutta. Sitä että ihminen ei vaan niinku vittu suostu pitään itteään terveenä. Hyi saatana. Ihan vitun sairasta käytöstä.
    « Viimeksi muokattu: 27. Syyskuuta 2013 klo 09:51 kirjoittanut Erakkorapu »
    Kirjattu

melan-collie

• Vieras
    « Vastaus #14 : 27. Syyskuuta 2013 klo 19:43 »

Mää asettasin enempi arvua sille että ihiminen näyttää siltä että se on tottunu tekemään ruumiillista työtä. Jokanen ihmiskehon lihas on kuitenki luotu työskentelemään ja jos ihminen ite tekkee sen päätöksen ettei suostu kuntoilemaan tarpeeks, nii mun mielestä on turha sanoa yhtään mitään ruokavalionsa terveellisyydestä tai epäterveellisyydestä.

Niinku eihän kenenkään pitäs ellää sellasessa tilanteessa että syöt enempi ku kulutat. Sellanen elämäntapa mun mielestä huokuu saamattomuutta ja laiskuutta. Sitä että ihminen ei vaan niinku vittu suostu pitään itteään terveenä. Hyi saatana. Ihan vitun sairasta käytöstä.
    Wow, erakkorapu, huomaan että olet hivenen närkästynyt. Ja vieläpä aiheesta. Kun ihmisruumiiseen on luotu nämä työtätekevät lihakset niin eikö ihmismielen korkea velvollisuus ole alistua orjaksi niille. Mitäpä se lihasten luojakin ajattelee tästä kaikesta hapatuksesta johon silmät ihrassa suostumme.
    Kirosanat ovat rumia, mutta kirjoitat ne kuitenkin oikein, onnittelen sinua tästä. Monet muut sanat olet kirjoittanut paljon huonommalla menestyksellä. Ruumillinen työ on se mikä tämän orja-rodun palkitsee, mutta siitä nämä hipit tuskin ovat tietoisia. Mitä suuremmin alistut kapitalistien koiraksi, sitä ruumiillisempaa työtä saat tehdä, ja nöyryys on kardinaalihyve.

Hippien suurin kapina ei ollut pako face-bookista vaan pako juopottelevan luokan suuresta kirouksesta, työnteosta. Ei nykyään enää ole hippejä, hippiaatteesta tuli kapitalsmin väline. Sinä olet sen kohdeyleisöä-ryhdy joogaamaan.
    Kirjattu