Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Avautumista - 11

Colourflower

• Vieras
Vs: Avautumista
« Vastaus #150 : 03. Joulukuuta 2011 klo 21:13 »

^ Kirjoitat viisaita, Patata. (Itseäni suorastaan hävettää tuon rinnalla, millaiseen ajatteluun olin itse kypsä samanikäisenä ja vielä paljon vanhempanakin.)

Niin, nostetaanko kissa pöydälle (*miau*): miksi samanhenkiset yksinäiset ihmiset ovat yksinäisiä toisiltaan? Mikä saa tämän sinänsä käsittämättömän yhtälön aikaiseksi?
Kirjattu

Patata

• Vieras
« Vastaus #151 : 03. Joulukuuta 2011 klo 21:51 »

^ hah, tack :D

Itselläni on ainakin ujous vaikeuttanut ihmisiin tutustumista, itse ongelmakin ratkesi lopulta vanhoilla suhteilla.
Toinen vaikuttaja lienee kyynistyminen. Hankin kesällä monia yhteystietoja messingeriin ja yli puolet porukasta vaan ruikutti ja valitti. Yksinäisyydestä on mielestäni ihan "kiva" keskustella, mutta kun keskustelu menee sitä rataa, että toinen osapuoli angstaa samaa proosaa päivästä toiseen ja teilaa jokaisen positiivisen ajatuksen ja ehdotuksen, harhainen mielikuva yksinäinen = luuseri vahvistuu aika ikävästi. Jotkut suomikaksneloset on tosiaan äärimmäisen ankea esimerkki tästä.
Ehkä ihmiset ovat myös liian kriittisiä toisiaan kohtaan? Itsekin tähän syyllistynyt, kenties pahin angstiaapo olisikin ollut ihan rento jätkä livenä, jos olisin vain antanut tilaisuuden (huom. epäilen kuitenkin)  :P
Olen kriittisyyttä automaattisesti vähennettyäni huomannut olevani onnellisempi niissä suhteissa, jotka ennen yksinäisyyskautta tuntuivat epätyydyttäviltä. Kenties kaverinhaussakin on liikaa odotuksia pelissä? Myös ajatus kaksin tapaamisesta on karmiva ja kiusallinen, siksi kannattaisin isompia miittejä (tekopirteiden ohjaajien kera) ongelman ratkaisuprojektien yhteydessä  ;D
Kirjattu

Vihreäkaupunki

• Hippi
  • Poissa Poissa
    • Blogi
« Vastaus #152 : 03. Joulukuuta 2011 klo 21:53 »
  • Tykkää (0)

• Nykyinen yhteiskunta kyllä kouluttaa tehokkaasti ainakin siihen, että kaikkia pitää epäillä, kukaan ei ole puolellasi. :D

Brooks

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #153 : 03. Joulukuuta 2011 klo 23:09 »
  • Tykkää (0)

• Netti kuhisee väkeä vailla seuraa, mutta jotenkin näyttää, ettei kovin usealla ole napannut kaverikala koukkuun. Mielestäni pitäisi olla enemmän sivustoja kontaktien luomiseen ja näillä erilaisia miittejä yksinäisyyttä kokeville.

Netin kontaktisivustoissa on se huono puoli, että siellä ihmiset voivat luoda itselleen netti-identiteetin, joka ei välttämättä ollenkaan vastaa heidän todellista minäänsä. Moni saattaa ajatella kohdanneensa netissä todellisen sielunkumppanin, mutta totuus voi pahimmassa tapauksessa osoittautua aivan toisenlaiseksi.
    Kirjattu
    The Art Of Brooks

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #154 : 03. Joulukuuta 2011 klo 23:55 »

Yhteiskunnallisesta merkityksestä sen verran, että meille on syötetty jo kauan individualismi-evankeliumia, joka vain ei tunnu toimivan tai tekevän ihmisiä onnellisiksi. Yksi alamerkitys on termi "sinkku". Puhutaan "sinkkuelämästä", kritisoidaan "sitoutumista" ja niin edelleen. Itse olen elänyt vuosikausia tuon individualismi-viruksen uhrina ja vasta nyt, viime kesästä lähtien olen käsittänyt että olen oikeasti uhri. Emme me ihmiset ole yksin, eikä meidän kuulukaan olla yksin elämämme vastuunkantajia. Me elämme joka tapauksessa toistemme vaikutuspiirissä, vai pitäisikö sanoa vaikutuksesta? Tässä vaiheessa tekee mieli sanoa: Alas individualismi! Alas yksinäisyys! Hyvästi sinkkuelämä! Kohdataan toisemme, hyväksytään toisemme, rakastetaan toisiamme – ja jaetaan elämämme.
    :ow
    Kirjattu

Ansku

• Vieras
    « Vastaus #155 : 04. Joulukuuta 2011 klo 10:38 »

Itselläni on ainakin ujous vaikeuttanut ihmisiin tutustumista, itse ongelmakin ratkesi lopulta vanhoilla suhteilla.
    Toinen vaikuttaja lienee kyynistyminen.

Mä olen kanssa olettanut olevani ujo mutta tarkemmin asiaa pohdittuani tajusin, että olen erittäinen kyyninen mitä tulee muihin ihmisiin. En uskalla tutustua ja "avautua" uusille ihmisille.

Ja usein itseäni on harmittanut, että tämän piirteen takia olen sinkku eikä minulla ole järin paljon kavereitakaan saatikka ystäviä.
    MUtta jotenkin asian kanssa on tässä vaan vuosien mittaan oppinut elämään.
    Mutta onko tämä asia jonka kanssa tulee oppia elämään vai pitäisikö asiaan yrittää saada muutos niin ei tarvitsisi vaan tyytyä toiseksi parhaaseen vaihtoehtoon?

"Tässä vaiheessa tekee mieli sanoa: Alas individualismi! Alas yksinäisyys! Hyvästi sinkkuelämä! Kohdataan toisemme, hyväksytään toisemme, rakastetaan toisiamme – ja jaetaan elämämme." - Kiitos CF  :D Hienosti sanottu  :-*
    Kirjattu

Torstai

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    • Roar
    « Vastaus #156 : 08. Joulukuuta 2011 klo 14:23 »
  • Tykkää (0)

• Meinasin oudosta syystä alkaa itkeä, kun tänään sitten pitkän odottelun jälkeen sain takaisin pitkän matikan kokeen hylätyllä arvosanalla. Se oli vain käsittämättömän turhauttavaa odottaa viisi tuntia koetta ja sitten sen saa.
    Kirjattu
    Jokainen tuntee laulun sen, jokainen kuulee sävelen, poluilta suuren tyhjyyden. kun löytää viimein rakkauden.

Ansku

• Vieras
    « Vastaus #157 : 08. Joulukuuta 2011 klo 17:55 »

On totta, että netin kautta on jotenkin helpompi tutustua ventovieraisiin ihmisiin. Ja olen minä muutenkin pikkuhiljaa yrittänyt itsekin sitä muuria murtaa ja tehdä minnua kohtaan lähestymisen helpommaksi.

Ja nythän olen lauantaina matkustamassa tampereelle tapaamaan tämän foorumin porukkaa jotka ovat minulle ventovieraita, yhtä lukuunottamatta ja hänetkin tunne vain viestien välityksellä :)

"Ikävä kyllä musta sit jää ihan liian usein jonkun Syvällisen ja Helpostilähestyttävän sijasta jestas-miten-rasittava-tyyppi! -käsitys ihmisille. "
    Ja tuokin on mahdollisesti totta.

Mutta ehkä ongelma onkin vain se ujostelu. Kun siitä pääsisi eroon tällöin myös itsevarmuus kasvaisi ja itsevarmat ihmisethän ovat helposti lähetyttäviä.

Nyt alkaa projekti ujous ja epäilykset pois. Rohkeasti vaan kohtaamaan tämä maailma ja siellä asuvat ihmiset ;)
    Itse aloitan perjantaina eräissä pikkujouluissa joista en tunne vielä ketään. Ja jatkan lauantaina tampereella Hippien pikkujouluissa :D
    Kirjattu

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #158 : 08. Joulukuuta 2011 klo 18:49 »

se että pitää sellaisen jonkulaisen etäisyyden koko ajan muihin on sit niille muille aika hankalaa. Ystävyyskin jää sit jonnekin hyvänpäiväntuttu-asteella. Monesti mulla ainakin tulee mieleen, et mä oon jotenkin vääränlaista/epäkiinnostavaa seuraa, ts. en oo lähempien välien (avautumisen ja luottamisen) arvoinen.

Vaikuttaa tutulta täälläkin. Toisaalta ystävystyn silloin tällöin joidenkin ihmisten kanssa ihan hyvin, koska olen aika avoin puhumaan asioistani ja asioista yleensä, niinpä saattaa käydä että toinen lähtee juttuun mukaan ja pian huomataan olevamme ystäviä. Mutta toisaalta, varsinkin jos olen jossain missä on enemmän jengiä, toiset jäävät minulle etäisiksi ja minä toisille. Usein käy niin, että useamman ihmisen keskuudessa joidenkuiden välille muodostuu "sosiaalinen valtavirta", jota toiset ehkä alkavat myötäillä, ja minunlaiseni jäävät ulos, kun eivät löydä siitä valtavirran jutusta mitään kiinnostavaa.

Ikävä kyllä musta sit jää ihan liian usein jonkun Syvällisen ja Helpostilähestyttävän sijasta jestas-miten-rasittava-tyyppi! -käsitys ihmisille.

Hih joo... SAMOIN! ;D

Nyt alkaa projekti ujous ja epäilykset pois. Rohkeasti vaan kohtaamaan tämä maailma ja siellä asuvat ihmiset ;)

Hyvä suunnitelma! Otetaanko käyttöön koko porukalla ja yleisemminkin? :)
    Kirjattu

guaaarwa

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #159 : 09. Joulukuuta 2011 klo 01:27 »
  • Tykkää (0)

• Hmm. Pakko kommentoida tuohon yksinäisyys juttuun.

Itse en koe olevani yksinäinen vaikkei mulla nyt kovin montaa hyvää kaveria olekaan. Ajattelen, että yksinäisyyden tunne ei johdu siitä, etteikö olisi ihmisiä, joiden kanssa jutella (sillä ihmisiä ainakin täällä kaupungissa on joskus vähän liikaakin). Itselläni yksinäisyys iskee silloin, kun ei jostain syystä voi viettää aikaa juuri jonkun tietyn henkilön kanssa tai sitten sellaista henkilöä ei ole.

Toisin sanoen, yksinäisyydessä ei olekaan ehkä kyse ihmiskontaktien puutteesta vaan siitä, että ne ovat vääränlaisia? Eli ei esimerkiksi ole ystävää, jonka kanssa kokisi olevansa "samalla aaltopituudella", henkilöä, jonka seurassa voisi täysin olla oma itsensä. Porukassakin voi olla yksinäinen, mitä monesti oon kokenut. Ja jos kaipaisin juuri jonkun tietyn tyypin seuraa, niin ei kukaan muu voi sitä "korvata".

Jotenkin siis en ymmärrä ihmisiä, jotka vaan pakonomaisesti haluavat olla jossain muiden ihmisten kanssa, riippumatta sosiaalisen kanssakäymisen laadusta (mun mielestä tällainen käytös kertoo lähinnä siitä ettei osaa olla yksin). Mutta mielestäni on ihan ok mennä ventovieraiden ihmisten kanssa viettämään esim. pikkujoulua, sillä tietty siitä yhden illan tapahtumasta voi löytää pidempiaikaisia ystäviä, joita tulevaisuudessa ovat ehkä sitten niitä "korvaamattomia" ihmisiä.
    Kirjattu
    "When will you find your soul, when will you find your peace..?"

Häröhippi aiheuttaa metkaa kitkaa ja häröjä säröjä.

Ansku

• Vieras
    « Vastaus #160 : 09. Joulukuuta 2011 klo 07:14 »

Ymmärrän tuon pointin mitä sanoit varsin hyvin.

Mielestäni (tämä on siis minun mielipiteeni) kuitenkin on varsin ihanaa tutustua uusiin ja erilaisiin ihmisiin, Kunhan vaan uskaltaa  ;)
    Minusta se tuo rikkautta elämään kun tuntee erilaisia ihmsiä. Ei kaikkien kanssa tarvitse ystävystyä.

Ja onhan minullakin yksi todella mahtava ystävä joka ymmärtää minua ja hyväksyy minut teen tai sanon sitten mitä hyvänsä. Mutta mekin olemme aikuisia ja perheellisiä ihmisiä niin ei tässä voi yhteen ystävään takertua aina kun tekee mieli juttu seuraa.
    Onhan vallan hyvä asia tuntea enemmänkin ihmisiä. Erilaisten ihmisten kanssa on erilaiset jutut ja touhut. ja se jos mikä rikastuttaa elämää  :D
    Kirjattu

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #161 : 09. Joulukuuta 2011 klo 12:21 »

Toisin sanoen, yksinäisyydessä ei olekaan ehkä kyse ihmiskontaktien puutteesta vaan siitä, että ne ovat vääränlaisia? Eli ei esimerkiksi ole ystävää, jonka kanssa kokisi olevansa "samalla aaltopituudella", henkilöä, jonka seurassa voisi täysin olla oma itsensä. Porukassakin voi olla yksinäinen, mitä monesti oon kokenut.

Tämä pitää minullekin isolta osin paikkaansa, sillä erotuksella, etten pidä "ihmiskontaktina" sellaista missä ihmiset eivät oikeasti henkilökohtaisesti kohtaa toisiaan. Sellaista tapahtuu itselläni usein porukassa: tunnen oloni yksinäiseksi, koska en oikeasti kohtaa niitä toisia. Saatan osallistua keskusteluun puheenvuorolla tai parilla, mutta sitä ei ole varsinaisesti suunnattu kenellekään vaan heitetty yhteiseen ilmaan. Sellaisesta ei jää tunnetta, että nyt on kohdannut ihmisen ihmisenä.

Jotenkin siis en ymmärrä ihmisiä, jotka vaan pakonomaisesti haluavat olla jossain muiden ihmisten kanssa, riippumatta sosiaalisen kanssakäymisen laadusta (mun mielestä tällainen käytös kertoo lähinnä siitä ettei osaa olla yksin).

Omassa elämässäni tällainen kytkeytyy ahdistus/masennuskäyttäytymiseen: yksin ollessa joutuu kohtaamaan päänsisäiset peikkonsa, joten ollaan mieluummin seurassa, vaikkei se tarjoaisikaan kohtaamiskokemuksia, kun vain voi keskittyä niihin toisiin eikä itseensä.
    Kirjattu

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #162 : 10. Joulukuuta 2011 klo 12:18 »

Vietin oman lapsuuteni ja nuoruuteni sellaisena klassisena "kuka ei kuulu joukkoon" -tyttönä eikä se kyllä ollut kovin hääviä.

Sama täällä, vaihda sukupuoli-ilmaus. Sitä vain aina on ollut se huutomerkki, ihan sama onko siihen pyrkinyt vai ei. Joskus aina mietin, mistä se johtuu, että jotkut ovat niin yksiselitteisesti "poikkeavia". Epäilisin, että nämä jotkut eivät jotenkin sisäistä ja omaksu jotain sosiaalista "koodia", joka muilla on hallussa.

Nimittäin, että vaikka mä kuinka *haluaisin* ajatella olevani niinku niiiiin syvällinen ja helposti lähestyttävä tyyppi (harh) niin oonko sitä oikeasti? Joo syvällisyyteen kykenevänä pitävät kyllä ne, jotka mut oikeasti tuntee, mutta vähän vähemmän tuntevat? jaa-a.

Tässä on sekin lisäpointti, että moni pitää syvällisyyttä sinänsä joko feikkinä (tyyliin "ei kukaa oikeesti oo mitenkää syvällinen, se vetää vaa jotai roolii") tai muuten vain luotaantyöntävänä asiana ("hei kamoon kukaan ei pääse sisälle sun sfääreihin"). Ei sikäli, että ystävyyttä noin suhtautuvien ihmisten kanssa niin hirvittävästi halajaisin, mutta rajaa se kaikesta huolimatta ystävystymismahdollisuuksia ja ystäväpiirin kokoa...
    Kirjattu

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #163 : 12. Joulukuuta 2011 klo 00:14 »

Vaihteeksi "olemassaoloani ei muisteta" -ilta.

Sattuu.
    Kirjattu

Ketoneilikka

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    • Dianthus deltoides
    « Vastaus #164 : 12. Joulukuuta 2011 klo 09:36 »
  • Tykkää (0)

• Vaihteeksi "olemassaoloani ei muisteta" -ilta.

Ihmiset, -kele! Hitto, joskus sitä toivoisi olevansa niitä tosierakkoja, niitä jotka eivät ikinäpikinä kaipaa yhtään ihmistä. No such luck.

Mutta jaksuja! *hugs*
    Kirjattu