Ikävä kyllä, mutta nykyisessä Suomessa asevelvollisuus vaan nyt on pakollinen asia itsenäisyyden säilyttämisen vuoksi. En vaan itse pysty näkemään muuta vaihtoehtoa sille, ainakaan niin kauan kuin geopoliittinen tilanne on mikä on... Kun Venäjälläkin voi asiat muuttua nopeastikin.
Anteeksi jo etukäteen tämä naurettava, pateettinen ja omahyväinen saarna, mutta menköön:
Kun fiksu parikymppinen kirjoittelee, hänestä voi joskus tulla vaikutelma, että hän ymmärtää asioita paljon paremmin kuin me kolmi-nelikymppiset tai meitä vanhemmat. Sitten, yhtäkkiä, tuleekin töks.
Olen kirjoittanut moniaalla – tälläkin foorumilla – esimerkiksi suomalaisesta mediatotalitarismista, jonka ansiosta ihmiset saavat kuulla vain yksipuolista totuutta, vaikka se tehdään näyttämään objektiiviselta ja/tai monipuoliselta totuudelta. Näitä yksipuolisia totuuksia toistelevat sitten pintapuoliset kommentaattorit ympäri sosiaalista mediaa. Kouluopetus taas on kouluopetusta, ja itse maantiedettä opiskelleena olen muun muassa saanut vihiä, että historiaa ja maantietoa pidetään yleisesti "kansallisina" kouluaineina: ne ovat isänmaallisuuskasvatuksen välineitä. Poliitikot puolestaan yleensä tekevät politiikkaa, se siitä.
Kiitän nykyistä ikääni ja tähänastisen elämäni sisältöä siitä, että silmiini on osunut ihan oikeasti monenlaista informaatiota. Sen pohjalta olen oppinut muodostamaan asioista näkemyksiä, jotka eivät millään lailla mukaile tämän nykyisen kökköyhteiskunnan valtavirtaa. Moni keski-ikäinen ei tajua asioista höykäsen pölähtämää ja toistelee valtamedian näkemyksiä vielä totaalisemmin kuin nuoret aikuiset somessa, mutta heistä saattaa yllättäen keskusteltaessa löytyä viittauksia johonkin ihan muuhun ajattelutapaan kuin mitä kaikkialla nykyisin meille tuputetaan. EU-Suomesta löytyykin YYA-Suomen ideoita, Afganistanin sotaan sekaantuneesta Suomesta puolueettoman Suomen ideoita, kapitalisti-Suomesta sekatalous-Suomen ideoita, rikkaiden ja köyhien Suomesta tasa-arvoisen Suomen ideoita, kokoomus-Suomesta punamulta-Suomen ideoita. Ne ilmentävät piilevää viisautta, jota nykyinen yksisilmäisyys ei ole kyennyt hävittämään.
Mitä enemmän ihminen hyödyntää eri aikojen, paikkojen ja sosiaalisten kerrostumien oivalluksia, sitä enemmän hän oikeasti alkaa ymmärtää asioista riittävästi voidakseen luoda kokonaispäteviä näkemyksiä.
* * *
Niin. Usean asiantuntijan mielestä Suomi on nykyisin vähemmän itsenäinen kuin ollessaan kytkettynä tsaarien Venäjään. Suomen geopoliittinen tilanne taas on ja pysyy: meillä on suurvalta naapurissa. Putinin Venäjä ei puolestaan ole yhtään sen kauheampi vaihtoehto suurvallaksi kuin
edes Obaman USA. Hatut ja myssyt, Paasikiven–Kekkosen linja, Johan Bäckman ja minä. Puhumattakaan kansainvälisestä aseistariisunnasta, joka alkaa Suomesta.