Niin no. Pakko kommentoida, ehkä haron hiuksia mutta silti... Paljonkohan maanviljely syö luontoa? Paitsi kuluttaa maaperää, vie muiden eliöiden elintilaa..
Keräilijäkulttuuri ois toki parempi vaihtoehto, mutta sinne ei taideta enää nykyisestä palata, varsinkaan kun ihmisiä on niin paljon ja tuppaavat asustelemaan niin tiiviisti.
Mut ei kannata unohtaa, että lihantuotanto on vaan ravinnon tuottamistä pitkien mutkien kautta suoraviivaiseen vihannestenviljelyyn yms. verrattuna. Eli typistettynä esimerkkinä: on paljon järkevämpää syödä itse vaikka soijaa, kuin kierrättää sitä + muuta sapuskaa eläimen kautta ja syödä sitten vasta se eläin. Vaikka maanviljely, joka ei sisällä eläintenkasvatusta (ainakaan ruuaksi) olisikin jonkin verran ympäristöä kuluttavaa, ei se ole mitään lihantuotannon kuormittavuuteen verrattuna. Ja ainahan voi viljellä luomusti!

voihan ne eritteet tietty aina ostaa luomuna, jolloin eläimen elämä ei ole ihan pelkkänä tuotantokoneena olemista. Jossain määrin kyllä välillä koen ihmistenkin olevan tuotantokoneita...
paitsi että ei ne luomueläimetkään mitään onnellisia ole, vaikka mainokset ja tuottajien tuputtama todellisuuskuva onnellisina laitumilla kirmaavista eläimistä toista yrittääkiin väittää. luomun suurin ero tavalliseen tehotuotantoon on se, että saavat luonnonmukaista ruokaa, eli se tuote on "puhtaampaa". jipii. eläimet kiittää kun voivat tarjota ruumiinsa hieman puhtaampana ahnaan ihmisen syötäväksi.
Mistä me voidaan ikinä tietää kuinka onnellisia eläimet oikeasti ovat..? 
No toi onnellisuus oli multa vähän huono käsite tohon, tuli ajatuksenvirran mukana kuvaamaan sitä mielikuvaa, mitä eläintuotanto yrittää eläimistä antaa. Mut vaikka ei tietäisi eläimen onnellisuudesta kovinkaan tarkasti, voi silti ymmärtää hyvinkin mikä ei tee eläintä onnelliseksi; esimerkiksi ahtaat tilat, jotka eivät mahdollista lajityypilliseen käyttäytymiseen.
Vittu että vituttaa! Minkä takia lentojen pitää olla niin stnan kalliita..
!
mä taas oon manannut, että miksi lentojen pitää olla niin halpoja. yritän aina harvoja matkojani suunnitellessa miettiä vaihtoehtoa lentämiselle. viimeksi mietittiin reissua tanskaan, lento ois ollut sikapaljon halvempi ja nopeampi kuin juna+lautta+juna tms. yhdistelmät. jäi osittain tästä syystä koko matka väliin.
Mullakin on erittäin harvat matkat. Valitettavasti niillä matkoilla yleensä tuuppaa olemaan aika-ja kustannusrajat joten tässä tapauksessa en voi muuta kuin hypätä lentokoneeseen. Jos menisin junalla, saatettaisiin ehkä koulusta alkaa kyselemään että missäs sä oot ollut kun ei oo kahteen viikkoon näkynyt..
Ehkä taas näkyy se, että mitä ikinä teetkin, aina se on jonkun mielestä väärin. Fakta.
En mä tota sanonut mitenkään tuomitakseni sua, halusin vaan tuoda esille omat ajatukset samasta aiheesta, kun ne sattuivat olemaan niin päinvastaiset. Ja ihan samojen ongelmien kanssa painitaan, mielellään käytettäis ekologisempaa vaihtoehtoa, mut se ei ole aina vaan mahdollista aika ja raharajoitusten takia.
piis!