JohnnyBoy ja RauhanToveri:
Kyllä Suomessa voi hankkia ja saada transsukupuolisen diagnoosin vetämättä prosessia kokonaan läpi, siis jos tätä tarkoititte? Mulla on tosin tiedossa vaan FtoM (naisesta mieheksi) korjauttajia, jotka ovat vaihtaneet nimen, sotun ja teetättäneetkin vain rinta-amputaation, mutta eivät ole halunneet lähteä esim alapäätä leikkauttamaan, mutta olettaisin ett on myös toisinkin päin. Se on kuitenkin aika iso ja työläs prosessi nuo leikkaukset, aika kivulias eikä ne vehkeet oo kuitenkaan ihan 100%. Joillekin ihmisille riittää jokin välimuoto ja toisille ei. Lääkärien kanssa on ollut ehkä vähän jotain veivaamista, mutta tosiaan on se ihan mahdollista.
Ja joo, translaki on Suomessa tällä hetkellä sellainen, että muutosleikkauksien ehtona on sterilaatio (tätä lakia ollaan tosin nyt muuttamassa). Tiedän noita korjaustapauksia, joissa on lykätty leikkausprosessia sen verran että on saatu oma biologinen jälkeläinen ja sitten tiedä niitäkin, joilla inho syntymäkropan sukupuolta kohtaan on ollut niin perustavanlaatuinen, ettei todellakaan mitään väliä voiko saada lapsia enää vai ei. Joitakin korjauttajia tunnen enkä kyl oo kyllä törmännyt ajatukseen että kokisivat olevansa kohduttomina jotenkin vain esim puolittaisia naisia tms, mut enpä kyllä ole asiasta keneltkään koskaan udellut.
Jako tiukasti kahteen sukupuoleen on välillä vähän tarpeettoman jäykkä. Mulla itsellä ei oo sinänsä hätää, sen verran hyvä tuuri käynyt että olen ollut aika tyytyväisesti nainen naisen kropassa. Mutta paljon oon nähnyt tilanteita, missä vaan toivois että kategoriat mies/nainen ei ois aina niin tiukat. Ainahan ongelma ei oo se, että sinänsä kokisi kroppansa vääräksi, mutta yhteiskunnan asettamat odotukset sen syntymäkropan perusteella ahdistavat kybällä. Kyllä edelleenkin odotetaan, että erityisesti miehen pitää pukeutua tietyllä, mieheksi tunnistettavalla tavalla ja olla kiinnostunut vain jostain uusimmista teknisistä vimputtimista yms vaikka oikeasti olisi kiinnostunut jostain "naismaisiksi" koetuista seikoista. En tiedä, mutta voisiko JohnnyBoy sunkin kohdalla olla kyse enemmän siitä, että aina ei vaan tunnu olevan tilaa olla rauhassa oma itsensä, jotain miehen ja naisen välistä eikä tarttisi yrittää väkisin olla joko-tai?