Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Mielenterveys ongelmat - 4

Homotiainen

• Hippiäinen
  • *
  • Poissa Poissa
Vs: Mielenterveys ongelmat
« Vastaus #45 : 27. Marraskuuta 2011 klo 01:21 »
  • Tykkää (0)

• Itellekkään ei oikeen päähän mahdu tuo lääkkeitten tuputtaminen. En tiä johtuuko siitä etten heti osannu puhua sille kaikesta mikä vaivaa vai mistä johtuu. Mutta päätös on tehty, en koe tarvitsevani enää lääkkeitä kun pystyn jopa nukkumaan ilman niitä.
    Piristävää et täällä on ihmisiä keille voi jutella n.n~ Voi olla että joku päivä häiritsen jos oikein vaikealta tuntuu.
    Kirjattu
    Taistelu rauhan puolesta on samaa kuin naiminen neitsyyden puolesta.

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #46 : 27. Marraskuuta 2011 klo 01:26 »

"Häiritse" meitä, milloin hyvänsä H! Jos minusta on kiinni, täällä ei asioiden suhteen tarvitse olla yksin. 8)
    Kirjattu

Torstai

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    • Roar
    « Vastaus #47 : 27. Marraskuuta 2011 klo 01:32 »
  • Tykkää (0)

• Oi, minuakin saa "häiritä", nykäise hihasta vaan kun siltä tuntuu :)
    Kirjattu
    Jokainen tuntee laulun sen, jokainen kuulee sävelen, poluilta suuren tyhjyyden. kun löytää viimein rakkauden.

Aura

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #48 : 27. Marraskuuta 2011 klo 09:21 »
  • Tykkää (0)

• Lääkkeiden syönnistä senverta, että ne EI paranna - ne vain poistaa oireet  ;)
    Ja näin länsimainen lääketiede katsoo henkilön parantuneen kun ei ole oireita.

On esitetty myös ajatus, että nykyinen ruokavaliomme on osittain syypää pahenevaan masennus- ym mielenterveysongelmiin - myös hedelmällisyysongelmiin jne.
    Kirjattu
    "Koska ihminen on viisas, vain viisaan ihmisen seurassa on suoranainen ihme, että maan päällä koskaan on esiintynyt älyllistä ajattelua."
    -Risto Ahti-

Newbie

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #49 : 27. Marraskuuta 2011 klo 19:33 »
  • Tykkää (0)

• Käyny psykologilla pari kertaa juttelee mut menee vaan hermot kun joka välissä kysyy että jokos varattas aika lääkärille et alettas kahtoon lääkkeitä. Ja kun yrittää kertoa kantansa ni ei tunnu ymmärtävän, lääkkeitä pitäisi syödä että tämä olisi tyytyväinen .__. Pitäisi nyt puhua että jos jonkun muun psykan saisi, ei kemiat natsaa ton kanssa.

itellä vähä samanlaisia kokemuksia; eka osastolla ja kun en suostunu ottaa nii laittovat pois (toki yhestä muustaki syystä) ja juttelemaan psykologille/lääkärille ja tää pääosin sen takia,et en niitä lääkkeitä halunnu. Vähä aikaa meni ettei niistä puhuttu,mutta sitte alko kanssa tommone 'kierre'.. ja laittohan ne mulle lopulta varalle ne kumminkin. Olisin varmaan lopulta ne ottanukki,mutta asia tyssäs (onneks) siihen,että olin menossa muualle,ja ne lääkkeet ei missään nimessä saanu olla missään mistä saisin ne.. (tästä syystä en saa ees nukahtamislääkkeitä :\ ) 
    Toivottavasti löytyy  sulle sopiva,ei auta mitkää juttelut jos ei kemiat natsaa lääkärin kanssa :)

ja mullekki saa puhua,kuuntelen (luen) mielellään jos jollaki on ongelmia/hätä (:
    « Viimeksi muokattu: 27. Marraskuuta 2011 klo 19:37 kirjoittanut TheEastGirl »
    Kirjattu
    ''Tää systeemi perustuu kilpailuun,entä jos ei jaksais enää kilpailla? En myöskään jaksais enää istuu paikallain,eikä runoilija venaa esimiehelt ohjeita. Meidän kahleet vaanii valepuvuissa,todistukset,odotukset,palkankorotukset. Totuus Länsimaisissa itsemurha luvuissa. Tää on Happy Meal-versio todellisest onnesta.  ''

inkivääri

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #50 : 29. Marraskuuta 2011 klo 10:54 »
  • Tykkää (0)

• Ja voi, tässä on toinen jolle voi puhua :)

Tässä kolmas. :)
    Kirjattu

Homotiainen

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #51 : 25. Huhtikuuta 2012 klo 11:42 »
  • Tykkää (0)

• Ite oon tällä hetkellä osastohoijossa (ollu helmikuusta lähtien), ja on ollu helpotus päästä tänne. Avohoitoa on järjestelty ja kuulostaa että tällä kertaa toimis. On sovittu että aluksi psykologi voi käydä tapaamassa mua omassa kodissani kunnes tunnen kykeneväni säännöllisesti käymään muualla juttelemassa, itelle kun tuo ulos lähteminen on vaikeaa. Huono puoli on että joudun täällä noita lääkkeitä syömään, mutta oonpahan saanu nukuttua pitkästä aikaa. Tarkotus ois että kun pääsen pois niin mahollisimman pian alkaisin lopettamaan. En vaan jaksanu tapella noista lääkeasioista kun pelkäsin että mut laitetaan pois tai sit pakkohoitoon.

Onneksi kohta tulee kesä ja toivon mukaan mieli alkaa piristyä. Pitää vielä täällä Rollossa ettiä immeisiä ympärille kun ei hirveesti oo seuraa tääl mut onneks oon sen verta sosiaalinen että enköhän mä aina jotaki seuraa löyä n.n
    Kirjattu
    Taistelu rauhan puolesta on samaa kuin naiminen neitsyyden puolesta.

Happy

• Työtön runoilija
    • Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #52 : 06. Toukokuuta 2012 klo 23:39 »
  • Tykkää (0)

• Mulla on kroonistunut masennus, lapsuudesta lähtien ollut seuranani
    ahdistustila - häiriö ?
    Paniikkikohtauksia olen saanut ja varmaan tulenkin saamaan, mutta hyvin harvakseltaan
    sekamuotoinen syömishäiriö
    epävakaa persoonallisuushäiriö, rajatila

Osastolla olen ollut muumilaaksossa ja pitkäniemessä lyhyitä hetkiä pakkohoidossa sekä myöhemmin vapaaehtoisesti suljetulla
    nyt olen kuntoutuksessa avohoidossa päiväsairaalassa

viimeset puol vuotta lääkkeinä 60mg fluoksetiinia kauppanimellä seronil (prozac)
    ja 200mg ketiapiinia, kauppanimellä ketipinor (seroquel)

mulla on kokeiltu hyvin hyvin monenlaisia lääkkeitä, erityyppisiä mieliala, erilaisia psykoosia estäviä, nukahtamis ja rauhottavia...

En pidä kemikaalien syömisestä, mutten uskalla lopettaakaan lääkkeitä
    Kirjattu

Annika

• Vieras
    « Vastaus #53 : 07. Toukokuuta 2012 klo 09:19 »

Mä olen kohdannut mielenkiintoisen epäkohdan mielialalääkityksen suhteen.
    Sairastan kroonista kipuoireyhtymää jonka vuoksi olen ollut pitkäaikaissairauslomalla jo viime lokakuusta. sairauslomaa jatkettiin elokuun loppuun ja olisi sen jälkeen tarkoitus hakea eläkettä.
    Minulla on myös todettu yleinen ahdistuneisuushäiriö, nuoruus/varhaisaikuisuuden traumoista johtuen. Minun pitäisi syödä kuulemma mielialalääkkeitä, koska muuten en tule saamaan eläkettä :o
    Mielestäni tämä on varsin pöyristyttävää..
    Jos et syö mielialalääkkeitä et myöskään voi olla sairas :o

Kirjattu

v-i-p

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #54 : 07. Toukokuuta 2012 klo 10:03 »
  • Tykkää (0)

• Minun pitäisi syödä kuulemma mielialalääkkeitä, koska muuten en tule saamaan eläkettä :o
    Mielestäni tämä on varsin pöyristyttävää..
    Jos et syö mielialalääkkeitä et myöskään voi olla sairas :o

Toisaalta ymmärrettävää, jos ajattelee että (sairas?)eläkettä hakee, että on lääkitys. Tai monta lääkitystä. Se onkin jo toisenlaisen ketjun paikka, kuinka järjettömiä nämä eläkepäätökset monesti ovat, kuka ei ole tarpeeksi sairas eläkkeelle ja mistä syystä..
    Kirjattu

Dada

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #55 : 11. Toukokuuta 2012 klo 07:59 »
  • Tykkää (0)

• Mulla ei ole ikinä todettu mitään, tosinen ole missään tutkimuksissa käynyt, mutta nyt elämää on alkanut varjostaa jatkuva kiukkuisuus. Olen suurimman osan päivästä hermo kireällä ja itapäivän aikana tulee usein sellainen pistE että olen ihan hermoromahduksen partaalla, päässä kiehuu, mutta en voi tehdä mitään joten turhaudun ja vaivun sohvalle ja tunne menee pois, ja korvautuu jotenkin passiivisuudella. En ymmärrä tätä, koska ei mulla edes ole mitään konkreettista tai järkevää syytä olla vihanen, en ole vihainen kellekkään tai millekkään, kohdistan sen vaan sopivan hetken tulle esim syyttömään poikaystävääni... :'(
    Mietin että voisikohan tämä johtua siitä että olen jäänyt lapsen kanssa kotiin, ja käyn vain satunnaisesti töissä, enkä ole ns saavuttanut mitään. Kun eikö viha ole energiaa, jota ei ole kanavoitu fiksusti... :o Hm, no jos jollakulla on tieto, olis kiva jos joku voisi vähän valaista... :-[
    Kirjattu
    Just be yourself. Everybody else is already taken.

Ketoneilikka

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    • Dianthus deltoides
    « Vastaus #56 : 11. Toukokuuta 2012 klo 09:22 »
  • Tykkää (0)

• Hm, mun korviini kuulostaa jonkinasteiselta uupumiselta? Hermon kiristyminen (liian herkästi ja liian vähästä) on kai aika tyypillinen oire, mä sanoisin et nyt ois hyvä pysähtyä, hengähtää, ja miettiä kokonaisuutta ettei tilanne tosta pahene. Pienen ihmisen kanssa oleminen on aika täysipainoista, siinä ei pal hengähdystaukoja sallita ja sellainen vetää useimmat ihmiset helposti loppuun. Ja siis hetkinen, olikos sulla oma heppakin vielä vastuullasi?
    Töitä ehtii tehdä myöhemminkin, tai opiskella, tai muuten "saavuttaa jotain", mitä se sitten kenellekin on. Muistuthan itsellesi että lapsen kanssa puuhaminen ja oleminen *on* hieno saavutus ja tärkeää, eikä sun tarvi tähän hätään saavuttaa tai suorittaa mitään muuta. Toisaalta meitä on niin montaa sorttia, mulle esim oli aika iso shokki tajuta, että musta ei olekaan kotiäidiksi. Lapsista ja kotona puuhimisesta olin haaveillut vuosia ja sitten tadaa - se ei ollutkaan yhtään mun juttuni.

Ootko pystynyt pitämään vapaata lapsen seurasta, esim harrastaa jotain aikuisten juttua, hengata kavereiden kanssa ja vaan olla? Minusta sun kannattaa myös ottaa tuo aiheeton hermojen käryäminen poikaystävän kanssa puheeksi ja miettiä voiko se jotenkin kantaa vaik enemmän vastuuta lapsen hoidosta, kotitöistä tms. Ja jos muistin tuon hepan oikein niin vaikka se antaa paljon niin kyllä se myös ottaa :(.

Mitä sitten tohon vihaan tulee. Hm. IMO on aika montaa sorttia erilaista vihaa ja ehkä tuo sun tilanteesi on enemmän turhautumista ja jaksamisen äärille menoa kuin sellaista toiminnan polttoaineeksi sopivaa "hyvää" raivoa? Tarkoitan semmoista "jumankauta nyt meni hermo asiaan x, alan aktiiviksi kadulle ja muutan maailmaa" -tyyppistä, yhteen yksittäiseen epäkohtaan liittyvää muutosvoimakiukkua.
    Kirjattu

Dada

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #57 : 11. Toukokuuta 2012 klo 09:59 »
  • Tykkää (0)

• Jep, tästä uupumisesta otinkin innostumisen tähän uuteen suuntaan, ja noh jos näin voi sanoa "hippeyteen". Mutta tuntuu että suunta on vähän hukassa, koitan rauhoittua ja pohdiskella asioita ja olla seesteinen, mutta niinkuin kaikissa muissakin asioissa, olen tainnut romantisoida tätäkin hieman päässäni. Siksi kyselin kirjallisuutta kaikesta sielunruoka jutuista, jotka voisivat helpottaa ja ohjata oikeaan suuntaan, kun ei ole lähellä oikein ketään ihmistä jonka kanssa voisi puhua tämmöisistä jutuista.
    Heppa ei ole oikeastaan ihan kokonaan mun vastuulla, joten talleille pääseminen tuntuu ihanalta, kun se ei ole sellanen joka päivän pakko juttu, vaan sinne voi hipsiä jos siltä tuntuu  :) Ja juu, kyllä aina silloin tällöin voidaan viettää päivä niin että lapsi on isovanhemmilla hoidossa, mutta hassaan sen kaikkeen turhaan murehtimiseen ja keittiön kaappien putsaamiseen... :-\
    Voi voi ja kun en oikein osaa selittää tätä mielentilaa..Tavallaan tuntuu että tiedän miten mulla olisi hyvä olla, tiedän että mun pitäisi oppia rauhottumaan ja miettimään enemmän asioita, mutta jotenkin en osaa soveltaa sitä omaan elämän tilanteeseen. Ihan kuin löytääkseni mielen rauhan mun pitäis ajella pää kaljuksi ja pukeutua oranssiin kaapuun ja muttaa vuorille...  :-\ 
    Yleensä on ihan hyvä olla ja oon onnellinen, mutta välillä tulee tämmösiä hetkiä kun tuntuu että kaikki on nurin kurista ja ihan väärää, ja että mulla olisi niin paljon annettavaa sellaisena ihmisenä joksi itseni miellän, mutta en tiedä miten löytäisin sisältäni sen joka pohjimmiltani olen, ja miten lopettaa tämmöinen teeskentely mihin olen aikaisemmassa elämässäni tottunut, ja kuinka  pääsisin sinne oman mielen soppeen ajattelemaan niitä ajatuksia jotka mun mielessä myllertää...  :D
    Noh, nyt tästä viestistä taisi tulla toosi sekava, kun annoin vaan ajtuksen lentää ja kirjoitin sen miltä musta tuntuu... ???
    Kirjattu
    Just be yourself. Everybody else is already taken.

Jushka

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #58 : 11. Toukokuuta 2012 klo 11:18 »
  • Tykkää (0)

• Noista lääkkeistä: Itse olen kokenut vain hyötyä lääkityksestä-en olisi hengissä ilman niitä. Ei se nyt niin kamalaa ole paria pilleriä syödä, jotta voi paremmin ja saa oikean hoidon. Kuitenkin on tutkittu, että lääkkeiden ja terapian yhteisvaikutus on tehokkaampi kuin ilman lääkkeitä. Itse ainakin mieluummin voin hyvin, kuin kärvistelen pahan olon kanssa päivästä toiseen. Ja olen kokeillut jättää lääkkeet melkein kokonaan pois ja siitä on seurannut vain rankkaa takapakkia. Kantapään kautta oppii paljon.
    Kirjattu
    Ei elämääsi voi määritellä kukaan, se on kirjoitettava itse.

skloddirod

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #59 : 12. Toukokuuta 2012 klo 02:57 »
  • Tykkää (0)

• Ensimmäinen diagnoosini oli myöskin masennus joka juontaa juurensa todella nuoresta iästä ja hankalasta perhe-elämästä. Koulut meni päin helvettiä ja sitten jos en mennyt kouluun sain nyrkistä. No sehän toimi todella hyvänä motivaattorina, selvisin ammattikouluun asti jolloin rupesin sitten dokaamaan aluksi, kunnes tutustuin uuteen kaveriin joka tiesi mistä saa huumeita, siinä sitten 18vuoden iässä oltiinkin jo pirikoukussa josta sitten irtaannuin kun rupesi velkaa olemaan sen verran että pelkäsin hengenlähtöä. Sain velat maksettua ja henkiki näyttäisi jotenkin kulkevan :) Noh seuraavaksi rupesin sitten dokaamaan, asuin kavereiden luona, millon parvekkeen alla ja millon missäkin. Jos ei ollu alkoholia niin sitte käytiin sitä kaupasta hakemassa, eikä muuten maksettukkaan siitä yhtään mitään. Jossain vaiheessa sitten päätin että nyt riitti ja heitin kaikki maholliset lääkkeet huiviin ja seuraavan kerran havahduinkin sairaalasta jonka jälkee pääs aika pikasesti suljetulle jossa tulikin vietettyä isompi tovi. Sitä kautta saatuani kämpän ja kourallisen lääkkeitä vedettäväksi päivässä on sitten astuttu "normaaliin" elämään. Eli minun tapauksessa kuntoutukseen jota on jatkunut suhteellisen monta vuotta, toki olen itte jarruttanut kuntoutusta juomalla. Tällä hetkellä minun diagnoosit ovat kakssuuntanen mielialahäiriö, julkisten paikkojen pelko ja samanaikainen paniikkihäiriö. Lääkkeitä en syö koska lääkäreiden asiantuntemus tuntuu olevan sillä tasolla että googlaamallakin pääsee pidemmälle. SSRI lääkkeet on sellasta placebopuppua, mutta joita voisin kuitenkin kuvitella syöväni koska ovat suhteellisen mietoja. Bentsot on täysin demonisoitu koska lääkärit määräsi niitä aiemmin liian helposti ja aivan käsittämättömiä annoksia vaikka niiden käyttöhän pitäisi olla väliaikaista. Tilalle annetaan ketipinoria (:D) jotka ovat luonnollisesti aivan erilaisia lääkkeitä. Niin ja annetaisiinhan sitten tietysti ahdistukseen lyricaa josta tulee vierotusoireet ja muutenkin lääkkeen toimivuus on melko +-0. Kaikesta huolimatta olen rauhallinen ja hyvässä tasapainossa, tietysti asiat voisivat olla paremmin ja teen töitä niiden eteen. Terapiaa, ei lääkkeitä, kiitos!
    Kirjattu