Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Mielenterveys ongelmat - 5

Colourflower

• Vieras
Vs: Mielenterveysongelmat
« Vastaus #60 : 14. Toukokuuta 2012 klo 23:30 »

Itse olen kokenut vain hyötyä lääkityksestä-en olisi hengissä ilman niitä. Ei se nyt niin kamalaa ole paria pilleriä syödä, jotta voi paremmin ja saa oikean hoidon. Kuitenkin on tutkittu, että lääkkeiden ja terapian yhteisvaikutus on tehokkaampi kuin ilman lääkkeitä. Itse ainakin mieluummin voin hyvin, kuin kärvistelen pahan olon kanssa päivästä toiseen. Ja olen kokeillut jättää lääkkeet melkein kokonaan pois ja siitä on seurannut vain rankkaa takapakkia.

Olen eri mieltä, ja nyt puhun enemmän usean ystäväni äänellä kuin omallani, sillä itse olen aikanani mielenterveystoimessa laukanneenakin aina kieltäytynyt lääkkeistä, saatuani jo siihen mennessä lähipiiristä perusteluja sille miksi kannattaa kieltäytyä. Yhtään Jushkan näkemystä halveksimatta muistutan, että hyvin yleisesti lääkkeitä syöneet ihmiset kokevat "etteivät olisi hengissä ilman niitä". Tämä ei tietenkään voi olla yksiselitteisesti totta, koska ihmisellä ei ole kahta rinnakkaista elämää ja niinpä voimme tietää vain tästä ja tällä tavoin eletystä elämästä, miten asiat ovat menneet. Se kiitollisuus, mikä oikeastaan voisi yhtä hyvin kohdistua elämään, itseen, terapiaan, ammattiauttajiin ihmisinä, lähiomaisiin, vertaistukeen tms. kohdistetaan lääkkeisiin, koska suurimmat auktoriteetit prosessin aikana – ts. lääkärit, joskus myös tieteelliset tutkimukset – kiittävät lääkkeiden vaikutusta. Korr... korrup...

Neljä hyvää ystävääni tai tuttavaani, jotka eivät tunne toisiaan, on kertonut psyykenlääkkeiden vaikutuksista niin kielteistä, etten näe mitään syytä hyväksyä nykyistä lääkintämenetelmää. Yhtä heistä olen seurannut hyvin läheltä (ja toistakin aika läheltä) eri vaiheissa prosessia. Viidennestä tuttavastani huomasin aivan hälyttävät vaikutukset itse, ilman että hän niitä silloin nimitti hälyttäviksi (nykyään en tiedä mitä hänelle kuuluu. Ei välttämättä ollenkaan hyvää). Kuudes kieltäytyi lääkkeistä säännöllisesti, mutta uskotteli syöneensä lääkkeet asianmukaisesti. Lääkärit uskoivat häntä. (Vrt. plasebovaikutus.) Vain yksi tuntemani henkilö on avoimesti puolustanut syömiensä lääkkeiden vaikutusta, mutta hänenkin kohdalla on kyse lähinnä pelosta siihen liittyen, miten hän jakselisi ellei söisi lääkkeitä.

Luulenkin, että jos psyykenlääkkeiden käyttäjä on ollut lääkkeisiinsä oikeasti tyytyväinen, hänellä on sattunut käymään hyvä tuuri: sivuvaikutukset eivät juuri hänen kehossaan ylly yhtä vastenmielisiksi kuin ne alkuperäiset vaivat, joihin lääkkeitä on alettu syödä. (Ja mikäli joku nyt kuvittelee minun puhuvan ihmisistä, joilla on pieniä ja lieviä mielenterveysongelmia, lisättäköön että yllä mainituista kuudesta vähintään neljä on yrittänyt itsemurhaa. :()
Kirjattu

Homotiainen

• Hippiäinen
  • *
  • Poissa Poissa
Vs: Mielenterveys ongelmat
« Vastaus #61 : 23. Toukokuuta 2012 klo 09:17 »
  • Tykkää (0)

• Ite en tuomitse jos joku kokee lääkkeistä saavan helpotusta. Täällä osastollakn olen huomannut kuinka moni on mennyt parempaan suuntaan osittain lääkityksen avulla.
    Ja ittelle unilääkkeet on ollu taivaanlahja. Nukkuminen on aina ollut mulle se suurin ongelma. Tännekkin tullessa kun sain lääkkeet nukuin kaks vuorokautta putkeen sitä jatkuvaa väsymystä pois. Unirytminkin olen saanut korjattua niitten ansiota. Joka meinaa että voin ne vähitellen jättää pois. En tahdo niitä pitkää aikaa syödä, sen verta vain että kun yritän nyt saada elämäni takaisin raiteilleen. On yksi stressin aihe vähemmän. Tiedän että jos nyt lopettaisin sen lääkityksen alkaisin stressaamaan nukkumisesta ja kaikki muu kuten syöminen ja peseytyminen jäisi sivualalle.
    Mutta nyt saan kesäkuun alussa tukiasunnon ainakin kolmeksi kuuksi~ En oo pitkään aikaan ollu näin onnellinen. Pääsen pitkästä aikaa kokeilee omia siipiä ja ko oon rovaniemel ni mul on tääl suku tukemassa mua n.n Kesäkin tulee ja saan vihdoinki heittää kengät nurkkaan (pieni asia joka piristää mun oloa ihan mielettömästi). Oon myös tietoisesti alkanu opettelemaan myönteistä ajattelua.
    Vihdoinkin tuntuu että voin jättää tän seitsemän vuoden helvetin taakseni<3
    Kirjattu
    Taistelu rauhan puolesta on samaa kuin naiminen neitsyyden puolesta.

Konna

• Vieras
    « Vastaus #62 : 23. Toukokuuta 2012 klo 09:44 »

^ Olen onnellinen puolestasi. :) Keep going!

Tuttujen kokemusten perusteella minäkin luulen, että lääkkeistä voi olla apua todellisen hoidon tukena. Kunhan niitä ei määrätä tai syödä vain siksi, että tahdotaan lakaista ongelma maton alle.
    Kirjattu

Satyrus

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #63 : 27. Toukokuuta 2012 klo 20:41 »
  • Tykkää (0)

• Anoreksia mulla diagnosoitiin, olen päässyt siitä tosi hienosti yli  :) Anoreksia oli joo mulla pahanlaatuinen sellainen. Se tuli siksi, että oon normaalia pitempi tyttö, olin jo 15-vuotiaana 184-senttinen. Siks koin itseni norsuna ja aloin laihduttaa hulluna. Näin kului liian pitkä aika ja pelleilin aivan liikaa terveydelläni. Vieläkää ei oo kuukautisia tullut takaisin :( Ehkä joskus vielä. Olen silti apua hakemalla päässyt irti tosta sh-helvetistä. Elämä näyttää aivan erilaiselta, olen saanut uuden mahdollisuuden - enkä tasan hukkaa sitä!
    Kirjattu

Homotiainen

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #64 : 16. Kesäkuuta 2012 klo 23:27 »
  • Tykkää (0)

• Tuunpa vähä päivitteleen tänne omaa tilannetta.
    Oon nyt kohta asunu kaks viikkoa tukiasunnossa eikä oo hääppösesti menny. Oon siis täs kahen ja puolen vuoden aikana asunut koko ajan jonku kanssa, ja kolme kuukautta osastolla sai mut hieman laitostumaan, ja se näkyy. Yksin pärjääminen on vaikeampaa kuin muistinkaan, ihan perus asiat kuten syöminen tahtoo taas jäädä pois. Ens viikolla onneksi alotan pajatoiminnan ni saan rutiinia arkeen.
    Voisin olla tyytyväinen ellen olisi kerran romahtanut. Tuli kumppanin kanssa ero ja se tuntu olevan liika mun psyykkeelle. Aamuyöstä jouduin sairaalaan paikattavaksi, jotenki tuntuu että tikit oikeen huutaa mun heikkoutta... Vaikken itsemurhaa yrittänyt (mistä oon tosi onnellinen, olin sen verta paniikissa ettei järki oikeen juossu ennenko lääkärin pöydällä), tunnen itseni taas niin heikoksi ja yksinäiseksi. Toisaalta kaipaan takas osastolle, siellä oli helppoa ja turvallista olla. Oikea elämä on vain välillä liian ylivoimasen tuntosta. Mutta eiköhän tää tästä, askel kerrallaan.
    Kirjattu

Annika

• Vieras
    « Vastaus #65 : 17. Kesäkuuta 2012 klo 07:49 »

Onko täällä mahdollisesti ketään joka sairastaa kaksisuuntaista mielialahäiriötä?
    Kirjattu

Hviduri

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
      • Hviduri
    « Vastaus #66 : 17. Kesäkuuta 2012 klo 18:29 »
  • Tykkää (0)

• Minulla armeijaan hakiessa tai kutsunnoissa totesivat, että olen jotenkin päästäni häiriintynyt
    ja he eivät minua sinne halua. Eivät tosin ikinä kertoneet tarkasti mitä, mutta kai ahdistuneisuus riitti ja
    joskus kauan aikaan sitten todettu masennus riitti.

Mutta tuntuu ihmisillä kyllä kaikenlaista nykyään olevan, jos pari yötäkin sitten kaukana asuva kaveri lähetti viestin, että
    se ja se ihminen on tehnyt itsemurhan. Kuitenkin ikää on jotain 18-19, eihän sillon ole vielä ehtinyt mitenkään nähdä kaikkea   :(
    Kirjattu
    We lay in bed day after yesterday

Jushka

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #67 : 17. Kesäkuuta 2012 klo 20:24 »
  • Tykkää (0)

• Voimia sulle Homotiainen :) Hyvin olet mennyt kuitenkin eteenpäin. Itse olen nyt "lomalla", joka tuntuu nyt ahdistavammalta kuin opiskelu, mutta olen kuitenkin keksinyt tekemistä ja jaksanut käydä tapahtumissa. Ennen en pärjännyt ilman säännöllistä työtoimintaa. Nyt tuntuu elämä vähän valoisammalta. Kyllä se siitä pikkuhiljaa :)
    Kirjattu
    Ei elämääsi voi määritellä kukaan, se on kirjoitettava itse.

Yöelläin

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #68 : 18. Kesäkuuta 2012 klo 02:23 »
  • Tykkää (0)

• Olen ollut masentunut varmaankin aika pienestä lapsesta asti. Tunsin jo nuorelta iältä, etten ole kuten muut, että olen kömpelömpi ja paljon hitaampi kaikessa arkiaskareessa kuin muut ikäiseni. Aina alisuoriutuja ja ikäisiäni isompi ja lihavampi. Tunsin itseni norsuksi, tai virtahevoksi suuren kokoni takia. Kuitenkin jo siinä 12-vuotiaana alkoivat pojat mennä pituuskasvussa ohitseni ja yläasteella olinkin yht'äkkiä likuntatunnilla pituusjonossa lyhin! Silti virtahepotunne jatkui varmaan lukioikään asti.

Murrosiässä minulla oli usein tunne, että tulen hulluksi minä päivänä hyvänsä. Pääni tuntui olevain aivan liian täynnä asiaa ja ajatuksia ja musiikki jäi päähäni aivan liian helposti pyörimään. Sitä tunnetta voisi kuvata, että pääni oli kuin kuhiseva ja pörisevä ampiaispesä.. Ajatukset kuin ne taukoamatta pörräävät, lukemattomat ampiaiset. Yksi pahimmista hetkistä tässä kuhinassa oli se kerta, kun yritin 16-vuotiaana tehdä matikan läksyjä. Tunsin kovaa tarvetta höpöttää äidille, vaikka tiesin että minulla on niin paljon asiaa, ettei äiti jaksa millään kaikkea kuunnella. Pakotin siis itseni läksyjen tekoon, mutta sillä hetkellä se oli virhe ja se pään levottomuus meni niin pahaksi että iski joku pakokauhu. Halusin juosta sitä ylikierroksille mennyttä päätäni pakoon, muttei se olisi auttanut. Mietin sängyllä lepäämistä, mutta se olisi pahentanut sitä.. Enää ei äidille höpötyskään olisi helpottanut. Lopulta päätin mennä lähimetsikköön mustikoita keräämään. Se rauhallinen oleilu tuulen suhinassa ja mustikoihin keskittyminen kevyesti sai olon helpottamaan. Pelkäsin silloin todella että joku romahdus tulisi. Sen jälkeen osasin hillitä olojani niin ettei niin pahasti enää käynyt, vaikka pääni ampiaispesä yhä olikin.

Teini-iän vietin kadulla.. alkoholikokeiluja ja tupakkaa, vanhempien huolestuttamista katoamistempuilla. Tunsin itseni hyvin yksinäiseksi ja väliinputoajaksi. Vain minä itse näin sisäiset tuskani, muiden mielestä olin kai lähinnä fiksu ja kiltti. 18-vuotiaana aloin seurustella, suhde oli hyvin riitaisa ja traumatisoiva. Silloinkin tunsin että päivänä minä hyvänsä tulen hulluksi ja minut kärrätään hoitoon. No järjellisyyden rajamailla silti pysyin.

Masennuslääkkeisiin en ole koskaan luottanut. Jostain syystä jo silloin ihan nuorena tajusin, että en minä ole SAIRASTUNUT masennukseen, vaan elämäni on pielessä ja se elämä minun pitää korjata! Outoa nyt ajatellen, mistä sen tiesin, kun muuten olin niin nuori ja tiesin elämästä niin vähän? Jokin vaisto se oli. Kävin satunnaisesti muutaman kerran eri psykologeilla, mutta siellä ei selvinnyt juuri mitään. Erottuani myrskysuhteestani sain sentään muutamia hyviä "rakennuspalikoita" silloiselta psykologilta, hän neuvoi, miten pääsisin eroon ylikiltteydestä ja piilovihaisuudestani.. miten opin pitämään puoleni..

Lähempänä 30 ikävuotta aloin käsittää, mitä ad/hd tarkoittaa ja se muutti elämäni. Sen oireiston tukiminen osoitti minulle, että kaikki elämäni kömpelyys ja hitaus ei ollutkaan omaa kuvitelmaani, vaan oikeasti olemassa olevia vaikeuksia, joita on muillakin ja joku viisas on osannut laatia niistä oirelistan! Oli hämmentävää löytää siitä listasta elämäni ehkä 50 vaikeutta! Kaikki se aamuheräämisten vaikeus, käsien kömpelyys, pukemisen vaikeus ja hitaus, jumittuminen ja haaveilu +liikunnan puute, ampiaispesä päässäni jne jne..

En yhäkään väitä yksiselitteisesti, että ad/hd olisi jokin vika, tai syndrooma, mutta silti tuon asian havaitseminen toi suunnattoman helpotuksen elämääni. Toisaalta se on vika ja syndrooma.. toisaalta kuitenkin nyky-yhteiskunta tekee siitä vian ja syndrooman pakottamalla ihmisiä liian samanlaiseen muottiin.. Ja toisaalta tiedän jo, että ad/hd-tyyliset ihmiset ovat vain hyviä eri jutuissa, kuin muut. Itse olen maailman surkein arkirutiineissa ja niissä itsestäänselvissä asioissa, jotka pitäisi olla lapsellisen helppoja suorittaa päivästä toiseen. Sen sijaan olen hyvä monenlaisissa nörtähtävissä tutkimusasioissa ja luen ja imen itseeni valtavat määrät tietoa esim. psykologiasta, historiasta, filosofiasta ja kaikenlaisesta maailmanmenosta nykyään ja menneinä vuosina.

Minulle diagnosoitiin pitkäaikaismasennus jo vähän ennen add-diagnoosia. Itse sanoisin että masennukseni katosi heti, kun lakkasin yrittämästä asioita, joissa olen aina epäonnistunut (Esim. se säännöllinen päivätyö ja arkirutiinit) ja aloin keskittyä vahvuuksiini. Kävin vuoden terapiassa selvimässä lapsuudesta ja nuoruudesta saamani painolastit. En mielestäni tarvinnut siihen tueksi mielialalääkkeitä. En pelännyt ottaa puheeksi niitä vaikeita asioita. Ne ovat vaikeita ja kipeitä kyllä, mutten ole koskaan pelännyt niistä puhumista. Puhuessani en pääse niiden kammottavien tunteiden tasolle, joten en pelkää. Traumamuistuttajat kylläkin voivat palauttaa ne kamalat tunteet. Traumamuistuttajana toimi esim. eilen miesystäväni ja kylässä oleva miestuttavamme.. Tilanne toi mieleeni aiemman suhteeni, jossa mies ja kaverinsa ryyppäsivät aina kotonamme ja aiheuttivat ongelmia, sekä halveksuivat minua. Eilen silti osasin palauttaa mieleeni, että nyt ei ole syytä huoleen.. täällä ei kukaan ryyppää, eikä kukaan halveksu minua, joten voin olla huoletta ja ottaa osaa heidän illanviettoonsa. :)
    Kirjattu

Yöelläin

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #69 : 18. Kesäkuuta 2012 klo 02:49 »
  • Tykkää (0)

• Lisättäköön nyt vielä, että on tässä tänäkin keväänä tullut pohdittua, pitäisikö sittenkin jo ottaa niitä masennuslääkkeitä. Jumittava pääni aiheuttaa hankaluuksia, kun en oikein koko talvena pääse sohvalta ylös.. istun vain päivästä toiseen ja olen koneella ja kaikki asianhoito on niin käsittämätöntä sekamelskaa, ettei oikein osaa pistää töpinäksi. Ilmeisesti pitkät talvet ja auringonvalon puute pahentaa tilannetta ja kun nukun päivät, valvon yöt, niin jää entistäkin vähemmälle se auringonvalo. Ilmeisesti siis jonkinlaiset puutostilat on puurouttanut pään.  :(

Yritän opetella asiaa oikeanlaisesta ravinnosta ja voinkin jo nykyään paljon paremmin kuin vielä pari vuotta sitten. Ainakin ankarat lihaskivut ovat poissa, kun lisäsin kunnolla kasviksia ruokavalioon ja sain sillä elimistön happo-emästasapainot paremmalle mallille. Vielä on silti selvitettävää, olo ei ole paras mahdollinen. Silti taas kerran päädyin siihen, että mielialalääkkeet eivät ole se ratkaisu.. d-vitamiinia 40 mikrogrammaa päivässä on jo poistanut loputonta uneliaisuutta, mutta vieläkin on vireystasossa paljon kohentamisen varaa.  :P

Voimia teille kaikille tervehtymisen tiellä!  :-* 
    Kirjattu

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #70 : 18. Kesäkuuta 2012 klo 10:54 »

Homotiaiselle voimia! Kyllä se siitä! Suurin kynnys on aina ylitettävänä oman pään sisässä. Hassua ilmaista se (aina) näin, mutta kun huijaa itsensä jaksamaan, niin jaksaa.

Yöelläin, älä nyt ainakaan ihan suin päin säntäile lääkepurkille. Medikalisoitumalla ei asioita hoideta ennen kuin äärimmäisessä hädässä, se on vankkumaton mielipiteeni.
    Kirjattu

Homotiainen

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #71 : 18. Kesäkuuta 2012 klo 18:45 »
  • Tykkää (0)

• Kiitos rohkasevista sanoista. Varsinkin Ketoneilikan sanat saivat mut ajattelemaan *halaus*

Itse olen kans sitä mieltä ettei välttämättä heti kannata alkaa lääkkeitä syömään, mielummin jos on mahdollista niin hankkii apua niihin arjen perusrutiineihin. Mullekkin tuottaa päivittäin vaikeuksia selvitä arjen rutiineista, aina syömisestä henkilökohtaseen hygieniaan, tähän ongelmaan onkin sitten tullut avuksi tämän turva-asunnon työntekijät. Viikottain on tapaamisia ja käyvät luonani katsomassa esimerkiksi olenko pystynyt siivoamaan ja onhan kaapissa ruokaa. Muistuttelevatpa he aina silloin tällöin myös että jos tarvin apua esim kaupassa käymiseen niin heihin voi ottaa yhteyttä. Onneksi tähän ei ole vielä tullut tarvetta.
    Mutta niistä lääkkeistä voi olla myös hyötyä. Puhun nyt ad/hd.sta kun siitä on kokemusta läheisen lapsen kautta. Hänelle normaali koulunkäynti on melkein mahdotonta, pitkään etsivät ratkaisua kunnes lääkäri teki diagnoosin ja ehdotti lääkitystä. Tuttuni itse ei syö lääkkeitä juuri mistään hinnasta ja oli skeptinen. Tämän kaveri kuitenkin puhui koulunkäyntiavustajan kokemuksella ja suositteli kokeilemaan. Nykyään tuttuni poika jaksaa keskittyä ja kuunnella tunneilla ja pärjääkin ihan hyvin.
    Tässä kannattaa ottaa huomioon että lapsi ei "ole lääkkeissä" koko aikaa. Lääkkeen vaikutus kestää juuri ja juuri siihen asti että on koulusta päästy ja läksyt tehty, ja sen huomaa. Myöskin opettajat huomaavat eron heti jos lääkkeet on jääny ottamatta sinä aamuna.

Eli lääkkeistä voi myös olla hyötyä, kunhan niitä ei turhaa syö.
    Itsekkin olen lääkevastainen ihminen, mutta tiedän että niistä on joskus hyötyä ja ymmärrän että niitä syödään tarvittaessa. Omasta lääkityksestä olisi tarkoitus jossain vaiheessa päästä eroon, vielä ei ole sen aika.
    Nytki kehotetaan ottamaan yskänlääkettä ja ties mitä pillereitä jotta tämä kolme viikkoa kestäny nuha lähtis pois, mielummin odotan.
    Kirjattu

Yöelläin

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #72 : 19. Kesäkuuta 2012 klo 01:06 »
  • Tykkää (0)

• Niin.. yhä tässä pohdiskelen ainakin nyt masennuslääkkeen hyviä ja huonoja puolia, kuten jo kauan. =) Toki oon sitä miettinyt että jos serotoniinitasot on päässy todella alas, niin käsittääkseni ne ei sieltä itsekseen nouse, vaan jotain siihen avuksi tarvitsisi.. onko se sitten lääkettä vai jotain oikeaa ravintoa (mitä ikinä se ravinto sitten mahtaisikaan olla, sen kun tietäis!).. Kyllä vaan tänäänkin koko päivän makasin sängyssä ja ihan pakotin itseni takaisin uneen, koska jostain syystä en näe mitään syytä nousta.. ikään kuin olen onnellisimmillani kun nukun. Että ei se ihan tervettä ole! Vaikkakin siitä tietystä masennuksen tunteesta pääsin eroon joitain vuosia sitten ja olen sinänsä onnellinen, niin se vetämätön, laiska, saamaton, hälläväliä-olo on ja pysyy ja on ollut lapsesta asti enemmän ja vähemmän. Nykyään se vaan on erityisen paha.. varmaan jääny auringonvalon saanti niin tosi vähille näillä elämänrytmeillä, että ei hyvä.

Adhd-lääkettä olenkin kokeillut kyllä. Alussa se tehosikin ihan hienosti ja ei ollut tietoakaan vetämättömyydestä ja löhöilystä vaan aamusta alkaen paiskin hommia ja hoidin askareita, eivätkä ne olleet raskaita, vaan sujui kuin tanssi ja jokainen suoritettu askare lisäsi hyvää mieltä ja onnistumisen iloa. Että todellakin selvä etu siitä lääkeestä oli! Dopamiinivajettahan se lääke korvaa ja ilmeisesti se dopamiini sitten pahasti vajeessa minulla on, jos yksi pilleri muuttaa koko elämän sillä tavalla. Omana itsenäni pysyin.. päähän tuli mielenrauha.. pystyin ihastelemaan luontoa ja auringonlaskuja tavalla, joka koskaan ennen ei ollut mahdollista.. lääkkeellä pystyin keskittymään luonnon kauneuteenkin niin hyvin, että se kauneus pääsi iholle ja kosketti syvästi. Lääkkeellähän siis keskityin yhteen asiaan kerrallaan, sen tavallisen 20 asian sijaan! Mieli oli kirkas, selkeä ja skarppi. Myös käsieni ketteryys lisääntyi ja pystyin silloin tekemään hankalampiakin käsitöitä ja ne eivät jääneet kesken, kuten yleensä.

Ja se on tosiaankin hyvä näissä adhd:n stimulanteissa, että niitä otetaa tarpeen mukaan, eikä koko aikaisesti, kuten Homotiainenkin sanoi. Itselläni on se huono juttu, että pääni kehittää toleranssin todella nopeasti ja sitten ei ole ollut mistään annostuksesta tai lääkemerkistä enää mitään tehoa. Aion kyllä käydä uudet lääkkeet pyytämässä, kun entiset ovat aikaa sitten loppuneet. Se vain, että niistä on ollut apua vain muutamana päivänä vuodessa. Sitten pääni taas tottuu ja täytyy odottaa monta kuukautta että toleranssi olisi taas loppunut. Silti myös huomaan, että mitä kauemmin olen täysin lääkkeettä, sitä syvemmälle "puuroon" pääni vaipuu.

No.. nyt olen juuri lähdössä hommiin maaseudulle, luonnonhelmaan ja se sisältää paljon perinteisen tyylin ulkoilmatöitä, joten toivon että siellä saan niitä parhaita luonnonlääkkeitä päätäni virkistämään. Varmaan joka laadun yrttejä ja terveysvinkkejäkin sieltä saa, että parhaissa mahdollisissa käsissä olen, toivottavasti. :) Uudet vinkit on aina hyväksi, joskus niistä varmaan se apukin sitten löytyy.

Kiitos myös teidän vinkeistä ja kannustuksesta ja paljon voimia Homotiaiselle!
    Kirjattu

Hobelf

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #73 : 22. Kesäkuuta 2012 klo 17:14 »
  • Tykkää (0)

• Onko täällä mahdollisesti ketään joka sairastaa kaksisuuntaista mielialahäiriötä?

Ei 2 suuntaa ole vielä ongelma
    törmäisitpä pentagrammiseen tai polyhedriseen miellialahäiriöön
    kun cicadadodecahedron alkaa olla puolillaan häiriöaspekteja, niin ei paljon napit auta!
    Kirjattu

Homotiainen

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #74 : 24. Heinäkuuta 2012 klo 11:16 »
  • Tykkää (0)

• Voisin vähän kommentoida lääkkeistä nyt kun olen rahanpuutteen vuoksi joutunut olemaan ilman toista iltalääkettä vähän päälle viikon.
    Ajattelin että pärjään kyllä siihen asti että saan sossusta maksusitoomuksen tai jostain rahaa, mutta toisin näytti käyvän. Ensimmäiset päivät  meni ihan hyvin, oli seuraa ja sain pitkästä aikaa kissani huostaani.
    Pieni ahdistuksen tunne tuntui vaikka oli hauskaa, sitten lähdinkin takaisin kotia. Vaikka kuinka koitin ajatella positiivisia asioita ja tehdä jotain mielekästä, tuntui sydämmessäni koko ajan pieni puristus ja olo oli kuin olisi koko ajan pieni ahdistus päällä.
    Pari päivää selvisin sen kanssa ihan ok, kunnes tuli aika käydä kaupassa. Ikinä en ole kunnolla pelännyt ulkona käymistä mutta nyt olen sitäkin alkanut välttelemään, tuntuu liian ylivoimaiselta. Osa perusasioistakin, kuten syöminen, tuottaa suunnattomia vaikeuksia..
    En osaa tätä yhtäkkistä olotilan muutosta liittää muuhun kuin tuon lääkkeen puuttumiseen. Ympäristössä ja seurassa ei ole juurikaan tapahtunut muutoksia, mitä nyt tuo kissan kotiutuminen ja sekin on positiivista.
    Voihan se olla että olotila on vain vieroitusoireita, mutta pistää miettimään että pitikö lääke nämä oireet poissa.
    Kirjattu