Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Mielenterveys ongelmat - 1

stone cold Juihis

• Hipahtava
  • Poissa Poissa
Mielenterveys ongelmat
« : 21. Tammikuuta 2011 klo 00:01 »
  • Tykkää (0)

•  :o Itsellä on ollut tota kaksisuuntaista joskus, ei kovin pahana mutta selkeästi se vaikutti normaaliin elämään. Selvisin siitä rankalla alkoholin käytöllä, eli korvasin yhden ongelman toisella. Lääkitys katkoili koska olen apävakaa ihminen ja yksin ollessani en kykene suunnittelemaan päivärytmiäni kahta tuntia pidemmälle. Kuulostaa aika raskaalta, ja sitähän se onkin, mutta yritän selviytyä. Olen harkinnut pitkään itsemurhaa ja pahimpina kausina uskon että päädyn siihen ennemmin tai myöhemmin. Näin yöllisissä, hieman synkemmissä tunnelmissa, Juihis kuittaa.
    Kirjattu
    Älä luota hippiin, just joo....

stone cold Juihis

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    Vs: Mielenterveys ongelmat
    « Vastaus #1 : 21. Tammikuuta 2011 klo 00:09 »
  • Tykkää (0)

• Ohhoh, tuli nyt vahingossa tää ensimmäinen keskustelu otsikoitua aika pitkälle keskustelualueen nimeä mukaillen.
    Kirjattu

v-i-p

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #2 : 21. Tammikuuta 2011 klo 00:32 »
  • Tykkää (0)

• Voimia ja jaksamista! Kaksisuuntainen pahimmillaan riepottelee ihmistä kovin ottein. Toivottavasti kuta kuinkin tasaisissa tunnelmissa mennään ja matalimmat karikot ja toisaalta korkeimmat sfäärit ohitetaan.
    Mielenterveyden häiriöissä on nykyään se erittäin positiivinen lähtökohta, että puhutaan nimenomaan mielen terveydestä. Isäni kun kolmekymmentä vuotta sitten valmistui, valmistui hän sairaan mielen hoitajaksi (mielisairaanhoitaja  :o). Nykyään tuo nimike on mielenterveyshoitaja  ;)
    Kirjattu

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #3 : 21. Tammikuuta 2011 klo 00:35 »
  • Tykkää (0)

• Itselläkin masennusta ollut, mutta nykyisin en mielestäni enää sitä pode... Joskus tosin kolkuttelee ovelle, mutta nyt huomaa oireet: ei huvita, ei jaksa, suruttaa... Silloin havahtuu, katsoo ympärilleen ja tajuaa kuinka hyvin asiat ovat. On kavereita, on ruokaa, on koulutuspaikka, on monia asioita mistä iloita. Se miten elää nyt, olisi ollut vielä muutamia satoja vuosia sitten vain kuninkaiden etuoikeus.

Ja silloin kun tulee paha olo, muistan tämän:

Ensin tuntuu hyvältä
    sitten pahalta
    sitten hyvältä

Tämä toistuu loputtomiin, mutta jokaisen vaiheen pituuteen voi itse vaikuttaa. Mutta silti on väistämätöntä että aina seuraava vaihe tulee. Silloinkin, kun tuntuu todella pahalta, tai silloin kun tuntuu todella hyvältä. Silloin kun tuntuu hyvältä, osaa kiittää toisaalta tästä hetkestä, että voi nauttia, koska tietää jossain vaiheessa taas tuntuvan jollain tavalla pahalta. Mutta kun tuntuu pahalta, tietää ettei sitä kestä loputtomiin.

:)
    « Viimeksi muokattu: 21. Tammikuuta 2011 klo 00:42 kirjoittanut vihreäkaupunki »
    Kirjattu

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #4 : 21. Tammikuuta 2011 klo 02:01 »

Ensin tuntuu hyvältä
    sitten pahalta
    sitten hyvältä

Tämä toistuu loputtomiin, mutta jokaisen vaiheen pituuteen voi itse vaikuttaa.

Hei, mutta tuohon "hyvältä"-sanaanhan se nimenomaan täytyy lopettaa! Niin itsesuggestio toimii. 8)
    Kirjattu

v-i-p

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #5 : 21. Tammikuuta 2011 klo 02:10 »
  • Tykkää (0)

• Tein yhden työn rentoutusohjaajakoulutukseen viime vuonna, jonka pääsanoma ja -otsikko oli

______KAIKILLA ON OIKEUS HYVÄÄN OLOON______

Joskus meille käy niin että unohdamme itsemme tuosta kaikille itsestäänselvästä totuudesta. On hyvä muistutella itseään että myös MINÄ olen oikeutettu hyviin asioihin ;D
    Kirjattu

stone cold Juihis

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #6 : 21. Tammikuuta 2011 klo 03:21 »
  • Tykkää (0)

• mulla tuppaa noi asiat jäämään puolitiehen jos ei ole pientä vitutusta mukana, eli tällanen kierre on valmis. en saa mitään aikaan ku hyssyttelen että kaikki on hyvin ja sit huomaan että elämä meni hukkaan ja jäi vaan velkaa mitä en kykene maksamaan ja sosiaaliset suhteetkin on retuperällä. Ajattelin yrittää paikata tilannetta niin että otan aina yhden asian hoitaakseni ja yritän selättää ongelmat yksi kerrallaan. Nyt olis tää unirytmi ja unenpuute saatava korjattua. Tosiaan hieman helpottaa kun juttelee näistä asioista, vaikka sit täällä internetissä itsekseen höpötellen.
    Kirjattu

Hypocrite

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #7 : 23. Tammikuuta 2011 klo 19:41 »
  • Tykkää (0)

• Tein yhden työn rentoutusohjaajakoulutukseen viime vuonna, jonka pääsanoma ja -otsikko oli

______KAIKILLA ON OIKEUS HYVÄÄN OLOON______

Joskus meille käy niin että unohdamme itsemme tuosta kaikille itsestäänselvästä totuudesta. On hyvä muistutella itseään että myös MINÄ olen oikeutettu hyviin asioihin ;D
    Tää pitäis kyllä aina muistaa.

Äidilläni on kaksisuuntainen, ja kun ollaan mielenlaadultamme hyvin samanlaisia ja onhan tuo jossain määrin periytyvääkin, niin olen jo pari vuotta henkisesti valmistautunut ko. sairauteen. Eihän se varmaa tietysti ole, että mulle sitä tulee, mutta eipä tässä valmistautumisessa mitään häviäkään. Olen kuitenkin varsin masentuvaa sorttia muutenkin, joten ei ole edes kovin epätodennäköinen sairaus mulla.

Ja onhan tässä viitisen vuotta kärsitty jonkin asteisesta syömishäiriöstä, kausittain enemmän ja vähemmän. Joskus sitä tuntee olevansa ihan hyvä, mutta aina taustalla pyörii sellainen "läski, läski!" -huuto, ja joskus ei sitten muuta kuin ruokaa ja laihtumista voi ajatellakaan. Nyt kun ajattelee kuluneita muutamaa vuotta niin mun elämäni olis voinut olla huomattavasti sisältörikkaampaa ilman kaikkea ruoalla ja liikunnalla pelleilyä.

Voimia ja jaksamisia kaikille joilla ei ole päässä aina kaikki palikat kohdallaan! *halauksia*

Kirjattu
    Herää ja kukoista, ulkona venaa psykedeelisen kaunis maailma.

Anu-akka

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #8 : 23. Tammikuuta 2011 klo 19:46 »
  • Tykkää (0)

• Juihikselle ja Hypocritelle haleja! Mulla itselläni on lähipiirissä kaksisuuntaisia (eri versioita) ja skitsofreenikkoja ja persoonallisuushäiriöisiä. Itselle on muotoutunut sellanen maailmankuva etten ajattele noita ongelmia enää sairautena vaan ominaisuutena. Välillä surettaa kovasti kun jollain on vaikea vaihe menossa, mutta aina niistä on selvitty.
    Kirjattu
    Kunpa voisin tatuoida taivaan iholleni

stone cold Juihis

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #9 : 23. Tammikuuta 2011 klo 23:33 »
  • Tykkää (0)

• Onko täällä yhtään selväjärkistä hippiä paikalla?
    Kirjattu

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #10 : 24. Tammikuuta 2011 klo 01:28 »

Onko täällä yhtään selväjärkistä hippiä paikalla?

En tiedä. Ei täällä ainakaan. 8)
    Kirjattu

Anu-akka

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #11 : 24. Tammikuuta 2011 klo 07:36 »
  • Tykkää (0)

• En mä selväjärkisestä tiedä mutta ei mulla oo diagnoosia :D
    Kirjattu
    Kunpa voisin tatuoida taivaan iholleni

Miffy

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    • so mothafuckin' zen
    « Vastaus #12 : 03. Helmikuuta 2011 klo 13:13 »
  • Tykkää (0)

• Onko täällä yhtään selväjärkistä hippiä paikalla?

Kun maailma on sairas, on masennus vain luonnollinen ja terve reaktio vaikka sairaus ympärillämme osoittelee sormella ja huutaa ITTE OOT SAIRAS ja tarjoaa sitten myrkkyä lääkkeeksi (kiellettyään lailla kemialliset keinot löytää tasapaino ja saavuttaa satori).
    Kirjattu
    meditoi mun kaa, beibe

Colourflower

• Vieras
    Vs: Mielenterveysongelmat
    « Vastaus #13 : 03. Helmikuuta 2011 klo 23:13 »

Kun maailma on sairas, on masennus vain luonnollinen ja terve reaktio vaikka sairaus ympärillämme osoittelee sormella ja huutaa ITTE OOT SAIRAS ja tarjoaa sitten myrkkyä lääkkeeksi

Jos yhteiskuntamme ei olisi niin vinksahtanut ja vonksahtanut kuin se nykyisin on, se ymmärtäisi ja myöntäisi, miten valtava osa masennustapauksista ja muistakin miel.terv.ongelmista on sosiaalista tai sosiokulttuurista perua.

Tänään ajattelin tyttöjen ja nuorten naisten ulkonäköpaineita. Erään uutisen mukaan (en jaksa etsiä linkkiä) joka kymmenennellä peruskoulun ylimpien luokkien tytöllä on syömishäiriöksi luokiteltavia oireita. Se oli uutisen laatijan mielestä "yllättävän paljon", mutta itse uskon lukeman vähättelevän. Ja tämä 10 % tai enemmän tarkoittaa siis niitä tapauksia, joissa psyykkiset oireet heijastuvat fyysiseen olomuotoon. Kuinka paljon on sellaisia tapauksia, joissa psyykkiset oireet eivät ilmene syömishäiriönä, mutta silti niitä on? Ehkä 50 %:lla tytöistä? Ei mahdotonta. Pointti tässä on, että syömishäiriöitä olisi tuskin ollenkaan, elleivät yhteiskunta ja kulttuuri olisi häiriintyneet. Laihuus- ja timmiysihannetta ylläpitäviä tyttöjä syyllistetään, kun todellisuudessa he ovat vain tarpeeksi heikkoja ja epävarmoja heijastamaan laajamittaista asennevirhettä. Sen ydin on, että ihmisestä on tehty tuotantoesine, joka hyväksytään tai hylätään ulkokohtaisten ominaisuuksiensa – tyttöjen ja nuorten naisten kohdalla usein ulkonäön – perusteella.

Tässä mielessä voi tosiaan katsoa, että mielenterveysongelmat ovat harvinaisen inhimillinen asia tuotteistavassa ja esineellistävässä nykymaailmassa.
    Kirjattu

Afaa

• Vieras
    « Vastaus #14 : 23. Helmikuuta 2011 klo 21:01 »

Itselläni on vaikea masennus.
    Sairastan sitä nyt neljättä vuotta.
    1 x viikossa psykologilla ja jatkuva masennuslääkitys.
    Kirjattu