Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

unettomuus haltuun - 1

JA

• Hippiäinen
  • *
  • Poissa Poissa
unettomuus haltuun
« : 03. Elokuuta 2016 klo 01:29 »
  • Tykkää (0)

• oon aina kärsinyt unettomuudesta joitain viikkoja lukuunottamatta elämästäni. armeijassa taisin myös nukkua ihan hyvin kun siellä oli ohjelma niin ohjattua ja uuvuttavaa ettei tarvinnut turhia miettiä.
    ei ole väliä, olenko itselleni suotuisassa työsuhteessa, vai huonossa työsuhteessa.
    itseasiassa en saa unta öisin edes työttömänä.
    ei auta, vaikka karsisin elämästäni kaiken sisällön pois, ja eläisin selibaattiin ja askeesiin vannoutuneena.
    ei auta, vaikka jättäisin kaiken hoitamatta ja olisin "tyhjä" päästäni.
    kun alan hoitamaan elämääni liittyviä asioita, toisinsanoen kun alan hankkimaan elämään sitä sisältöä jota haluan, elääkseni kuin ihminen, niin se ei auta.
    unettomana öisin pyöriessä, tuntuu siltä kuin pinna olisi kireällä, ohimoissa nahka puristaa ja on kireällä.
    jonkun aikaa saatan sitkeänä kieriä, ja olla meditatiivinen, katsella ajatuksiani ja palautella huomiotani hengitykseen.
    mutta ennemmin tai myöhemmin kyllästyn, ja/tai alkaa suututtamaan. meditointi ei tässäkään auta, koska
    en halua meditoida. kyse on jostain syvemmästä.
    ongelma on siinä että koko unettomuus on kidutusta. mikään tekeminen ei tarjoa pakoa, pinnaa kiristää, suututtaa, meditointi kyllästyttää.
    millä pääsee siihen mielentilaan, että osaa antaa olla, kuitenkaan mitenkään väkisin hampaat irvessä itseään ja ajatuksiaan patoamatta?
    jonkunlainen asennemuutos täytyy olla ratkaisu, sikäli jos ratkaisua onkaan.
    täytyy olla joku kolmas tie asenteissa.
    täydellisyyden tavoittelu aiheuttaa unettomuutta, elämän hallinnasta luopuminen aiheuttaa unettomuutta.
    miten olla sängyssä niin, ettei tavoittele täydellisyyttä, mutta kuitenkin säilyttää elämän hallinnan? eikö tämmösen
    balanssin säilyttely aktiivisesti ole itsessään jo aika täydellisyyden tavoittelua?
    ja kun alkaa suututtaa. harvassa on ne yöt kun en heittele tavaroita seinään ja raivoa täällä yksinäni.
    hermoni ei vaan mitenkään kestä sitä joka öistä rumbaa. en jaksa pyöriä sängyssä tuntikaupalla aina.
    onks kellään mitään näkemyksiä tähän?
    tokihan voisin viettää kaikki illat niin, että tuijottaisin seinää, en avaisi tietokonetta. mutta eihän siinä ole mitään mieltä.
    tietokone varmaan jollain tavalla vie unen saantia pois, samoin kaikki tekemisen keksiminen ja itsekuri, elämänsä ohjailu.
    mutta jos en tee noita asioita ja istun tuolilla 8 tuntia illassa odottamassa nukkumaanmenoa, niin onko sellaisessa elämässä enää mitään syytä elää?
    sekin on ongelma, että jos tekisin aktiivisia asioita, jotka sitten mukamas väsymyksen kautta toisivat unen, niin pitäähän mun suunnitella ne aktiiviset asiat, tämä tarkoittaa itsekuria, pitää ajatella että "huomenna menen sinne pyörälenkille" jo se aiheuttaa stressiä, koska se on itsekurin ylläpitämistä, juuri tämä oli se mitä armeijassa auttoi unettomuuteen, että siellä joku muu sanoi että mennään lenkille ja sit vaan aivot narikassa mentiin.
    eli jos yritän ohjelmoida itselleni tekemistä joka auttaa unettomuuteen, se aiheuttaa unettomuutta..
    « Viimeksi muokattu: 03. Elokuuta 2016 klo 01:35 kirjoittanut JA »
    Kirjattu

Kurre

• Vieras
    Vs: unettomuus haltuun
    « Vastaus #1 : 03. Elokuuta 2016 klo 11:53 »

Oletko lääkärissä käynyt puhumassa asiasta? Vaikuttaa sen verran vakavalta tuollainen monen vuoden unettomuus, että ammattiapu ja mahdollinen unilääkitys voi olla tarpeen.
    Kirjattu

faråd

• Vieras
    « Vastaus #2 : 03. Elokuuta 2016 klo 15:37 »

Komppaan Kurrea, kuulostaa aika rankalta ja vaikealta tilanteelta, ehkä uniklinikka osais auttaa.

Kuitenkin, on myös joku mahdollinen vinkki antaa. Puoliso sai apua semmosesta ohjelmasta, joka vaihtaa ohjelmoidusti näytön värisäätöä niin, että se vastaa paremmin luonnon valon spektriä, ja on siitä asti saanut nukuttua paremmin. Aiempina vuosina on kärsinyt siitä, että heräilee pitkin yötä eikä vuosiin nukkunut täyttä yötä.

https://justgetflux.com/
    Kirjattu

Avaruus

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #3 : 03. Elokuuta 2016 klo 18:57 »
  • Tykkää (0)

• Kannattaa nyt ainakin lopettaa näyttöjen tuijotus kasin jälkeen illalla, lukee vaikka kirjaa, ja sitten myös sitä meditaatiota kannattas koittaa tehdä. Just siks, että yliaktiivinen mieli pitäs saada kuriin. Ei se mitään tylsää ole, kun mieli on kurissa.
    Kirjattu

JA

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #4 : 03. Elokuuta 2016 klo 21:18 »
  • Tykkää (0)

• Oletko lääkärissä käynyt puhumassa asiasta? Vaikuttaa sen verran vakavalta tuollainen monen vuoden unettomuus, että ammattiapu ja mahdollinen unilääkitys voi olla tarpeen.

oon käyny joo lääkärillä juttelee. se oli sitä mieltä että jotkut ihmiset syö koko elämänsä unilääkkeitä. mä en haluis siihen lähtee. myös tunkee unilääkereseptiä, en pidä siitä. haluisin niinku kehittyä tässä ihmisenä olossa ainakin niin, että jos en unta saa, niin ainakin osaisin sitten levätä sen ajan 22-06 ilman nukkumista mutta hermostumatta.
    muuten, onkohan niin että kuvittelen unentarpeeni tavallista isommaksi, kun en kerran saa unta klo 22.
    toisaalta, aamusin kyllä vedän niin pitkään unta kun mahdollista, joten kyllä se unentarve varmaan sen 8 tuntia on.
    eipä tässä ammattiavut auta, oma elämä se on ihmisen järjesteltävä, terapia maksaa ja on ennenkaikkea vaivalloista sitoutumisen takia.
    Kirjattu

JA

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #5 : 03. Elokuuta 2016 klo 21:20 »
  • Tykkää (0)

• Komppaan Kurrea, kuulostaa aika rankalta ja vaikealta tilanteelta, ehkä uniklinikka osais auttaa.

Kuitenkin, on myös joku mahdollinen vinkki antaa. Puoliso sai apua semmosesta ohjelmasta, joka vaihtaa ohjelmoidusti näytön värisäätöä niin, että se vastaa paremmin luonnon valon spektriä, ja on siitä asti saanut nukuttua paremmin. Aiempina vuosina on kärsinyt siitä, että heräilee pitkin yötä eikä vuosiin nukkunut täyttä yötä.

https://justgetflux.com/

joo, mulla on toi ohjelma jo :) ei oo vieny unettomuutta pois .D
    en ehkä ihan uniklinikalle lähtis, näkisin kai jotenkin niin, et jos mun elämä muuten toimis, niin unettomuus ei ois näin isossa roolissa.
    Kirjattu

JA

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #6 : 03. Elokuuta 2016 klo 21:23 »
  • Tykkää (0)

• Kannattaa nyt ainakin lopettaa näyttöjen tuijotus kasin jälkeen illalla, lukee vaikka kirjaa, ja sitten myös sitä meditaatiota kannattas koittaa tehdä. Just siks, että yliaktiivinen mieli pitäs saada kuriin. Ei se mitään tylsää ole, kun mieli on kurissa.

nojoo mut mä luen kirjoja jo päivät pitkät.
     sit toisekseen mä meditoin ihan unettomana sängyssä makoillessa muutenkin, kiinnitän huomion kehoon ja hengitykseen. teen sitä jo tunteja yössä, siks siihen kyllästyykin kertakaikkiaan
    Kirjattu

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #7 : 03. Elokuuta 2016 klo 22:11 »
  • Tykkää (0)

• Ootko koittanut rankkaa lihaskuntoharjoittelua?

Avaruus

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #8 : 03. Elokuuta 2016 klo 22:12 »
  • Tykkää (0)

• nojoo mut mä luen kirjoja jo päivät pitkät.
     sit toisekseen mä meditoin ihan unettomana sängyssä makoillessa muutenkin, kiinnitän huomion kehoon ja hengitykseen. teen sitä jo tunteja yössä, siks siihen kyllästyykin kertakaikkiaan
    Urheiletko ja jos, niin miten, koska ja kuinka paljon?
    Kirjattu

JA

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #9 : 03. Elokuuta 2016 klo 23:09 »
  • Tykkää (0)

• Ootko koittanut rankkaa lihaskuntoharjoittelua?

joo oon kyllä. oon välillä käyny ihan salilla kehonrakennusmielessäkin pitkiäkin ajanjaksoja. ja lihaskuntoilua kans sit erikseen. nyt just en oo kuukauteen ehkä lihaksia rasittanut sen enempää kun pyöräillyt päivittäin

Kirjattu

JA

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #10 : 03. Elokuuta 2016 klo 23:13 »
  • Tykkää (0)

• Urheiletko ja jos, niin miten, koska ja kuinka paljon?

no tänään kävin pyörällä asioilla, sellanen 13km tuli siinä. sit oon ajanu tänään ehkä 7km muutenkin pyörällä.
    yleisesti ottaen urheilen elämässä muutenkin.
    lisää stressiä se urheilukin vaan tuottaa... :(
    nyt on bodaukset yms säännölliset treenit kesätauolla ollut ehkä kuukauden. oon sinä aikana pyöräilly päivittäin matkoja välillä 5-65km. ja patikoinu kerran 22km.
    yleensä muuten käyn salilla kolmisen kertaa viikossa tai teen jotain lihaskuntoharjotuksia.

voi tietysti olla, että mulla on kertakaikkiaan vaan kaikki elämän palaset niin sekasin, että se aiheuttaa unettomuutta.
    mulle merkityksellisten ihmissuhteiden puute, intohimosen työn puute, rakkauselämän pitkäaikainen puute, seksin puute, jne. lisäksi kaikkea edellämainittua oikeassa suhteessa pitäisi olla.

mut sillonkun mulla on joskus 11-12 vuotta sitten ollut edellämainittuja asioita, niin silloinkin mulla oli kovia unettomuusjaksoja, tai vähäunisuus jaksoja.
    Kirjattu

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #11 : 04. Elokuuta 2016 klo 00:39 »
  • Tykkää (0)

• Kuulostaa tutulta, olin joskus tilanteessa, jossa koko elämä tuntui olevan vaan yhtä sotkua. Sotku painoi mieltä ja aiheutti lisää sotkua. Jälkikäteen olen miettinyt, mistä lähtien asiat lähtivät menemään parempaa kohti. Siihen tarvittiin kaksi asiaa. Tilanteen myöntäminen, ja toisaalta myös tunne siitä, että asiaa hoitaa joku ammattilainen, enkä vaan itse tässä yksinäni pohdi näitä juttuja. Tunne siitä, että asia menee eteenpäin, vaikka hiljalleen, niin menee silti. Helpotti oloa, kun alkoi ajatella, että pahin on takana, ja nyt jutut paranevat askel kerrallaan.

eipä tässä ammattiavut auta, oma elämä se on ihmisen järjesteltävä, terapia maksaa ja on ennenkaikkea vaivalloista sitoutumisen takia.

Ihmisen ei tarvitse järjestää omaa elämäänsä alusta loppuun, koska jokainen ihminen on yhteiskunnan jäsen. Samaan tapaan kuin et itse käy metsästämässä metsästä pihviä tai villiporkkanaa pöytääsi, vaan haet sen kaupasta, samaan tapaan sinun ei tarvitse yrittää korjata kaikkia ongelmiasi itse, jos siihen et pysty. Ja tämä on ok, kaikilla ihmisillä on ongelmia, joita ei pysty, tai jotka pystyy ammattilainen korjaamaan paljon paremmin. Oli kyseessä sitten jalka, uni tai vaikkapa vanhuus, ei ole mitään syytä olla hakematta apua ongelmiin, joiden ratkaisuun tarvitsee apua.

Toki terapia voi olla vaivalloista. Niin kaikki uudet asiat ovat. Jos joku on opiskellut ja tehnyt töitä vuosikausia sen aiheen parissa, joka minulla on ongelmana, miksi en hakeutuisi hänen pakeilleen? Haluanko itse alkaa opiskelemaan aihetta, menemällä ensin kouluun, ja työskennellä sen jälkeen ammatissa vuosia? Kumpi selvittää asian nopeammin ja tehokkaammin, asiantuntija vai sinä itse? Koska asiasi on näin suuri ja monimutkainen, en itse näe syytä olla kääntymättä ammattilaisen puoleen.

Asioiden muutos vaatii aina energiaa. Mitä suurempi muutos, sitä enemmän energiaa se tarvitsee, varsinkin jos on valmiiksi jo väsynyt. Mutta koska olet asiaa jo itse pohtinut niin paljon, niin miksei kannattaisi koittaa myös ammattilaisapua? Jos on mahdollisuus siihen, että saat apua terapiasta, eikö sen eteen kannata nähdä paljonkin vaivaa?

Suomesta löytyvä julkinen terveydenhuoltojärjestelmä on sellainen, jonka kaltaisista eduista vain harva maailman kansalainen pääsee nauttimaan. Mielestäni tällainen etu kannattaa ehdottomasti käyttää, jos siihen on mahdollisuus. Terapia maksaa, mutta ei aivan järkyttävästi tukien kanssa:

Lainaus
    Kelan korvaukset psykoterapiakäyntikertaa kohden vaihtelevat jonkin verran hakijan iän ja psykoterapeutin koulutustason mukaan. Tavallista kuitenkin on, että Kelan korvauksen jälkeen potilaan omavastuuosuudeksi jää 10-40 euroa käyntikertaa kohden.

Lähde: http://www.therapeia-saatio.fi/psykoterapianeuvonta_ja_psykoter/usein_kysytyt_kysymykset/
    « Viimeksi muokattu: 04. Elokuuta 2016 klo 00:55 kirjoittanut Vihreäkaupunki »
    Kirjattu

Gabriel

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #12 : 04. Elokuuta 2016 klo 08:45 »
  • Tykkää (0)

• Itellä sellanen "vika" tuon uinumisen kans et sillon kun tiedät, että seuraavana aamuna pitäis olla suht aikasin kuuntelemassa herätyskelloa, niin eipä vaan nukuta. Viimeks toissa päivänä moinen. Oli keskiviikko aamulle ostettuna junalippu Helsinkiin 8 aamulla. Minä sitten fiksuna tiistai-iltana kömmin kiltisti peiton alle puol 11, että saa hyvät unet. Ja kissan viikset-hyörin ja pyörin ympyrää punkassa koko yön. Viimnen virhehän on alkaa katteleeen, et paljonkohan kello jo on. No olihan se vatin yli 3 kun sitä viimisen kerran katoin. Sitten puol 7 ylös ja aamupalalle. Sen jälkeen "virkeenä" kohti juna-asemaa :) Oli melko lennokasta kävellä ympäri kaupunkia puolihorroksessa...
    Kirjattu

JA

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #13 : 04. Elokuuta 2016 klo 12:30 »
  • Tykkää (0)

• Kuulostaa tutulta, olin joskus tilanteessa, jossa koko elämä tuntui olevan vaan yhtä sotkua. Sotku painoi mieltä ja aiheutti lisää sotkua. Jälkikäteen olen miettinyt, mistä lähtien asiat lähtivät menemään parempaa kohti. Siihen tarvittiin kaksi asiaa. Tilanteen myöntäminen, ja toisaalta myös tunne siitä, että asiaa hoitaa joku ammattilainen, enkä vaan itse tässä yksinäni pohdi näitä juttuja. Tunne siitä, että asia menee eteenpäin, vaikka hiljalleen, niin menee silti. Helpotti oloa, kun alkoi ajatella, että pahin on takana, ja nyt jutut paranevat askel kerrallaan.
    Ihmisen ei tarvitse järjestää omaa elämäänsä alusta loppuun, koska jokainen ihminen on yhteiskunnan jäsen. Samaan tapaan kuin et itse käy metsästämässä metsästä pihviä tai villiporkkanaa pöytääsi, vaan haet sen kaupasta, samaan tapaan sinun ei tarvitse yrittää korjata kaikkia ongelmiasi itse, jos siihen et pysty. Ja tämä on ok, kaikilla ihmisillä on ongelmia, joita ei pysty, tai jotka pystyy ammattilainen korjaamaan paljon paremmin. Oli kyseessä sitten jalka, uni tai vaikkapa vanhuus, ei ole mitään syytä olla hakematta apua ongelmiin, joiden ratkaisuun tarvitsee apua.

Toki terapia voi olla vaivalloista. Niin kaikki uudet asiat ovat. Jos joku on opiskellut ja tehnyt töitä vuosikausia sen aiheen parissa, joka minulla on ongelmana, miksi en hakeutuisi hänen pakeilleen? Haluanko itse alkaa opiskelemaan aihetta, menemällä ensin kouluun, ja työskennellä sen jälkeen ammatissa vuosia? Kumpi selvittää asian nopeammin ja tehokkaammin, asiantuntija vai sinä itse? Koska asiasi on näin suuri ja monimutkainen, en itse näe syytä olla kääntymättä ammattilaisen puoleen.

Asioiden muutos vaatii aina energiaa. Mitä suurempi muutos, sitä enemmän energiaa se tarvitsee, varsinkin jos on valmiiksi jo väsynyt. Mutta koska olet asiaa jo itse pohtinut niin paljon, niin miksei kannattaisi koittaa myös ammattilaisapua? Jos on mahdollisuus siihen, että saat apua terapiasta, eikö sen eteen kannata nähdä paljonkin vaivaa?

Suomesta löytyvä julkinen terveydenhuoltojärjestelmä on sellainen, jonka kaltaisista eduista vain harva maailman kansalainen pääsee nauttimaan. Mielestäni tällainen etu kannattaa ehdottomasti käyttää, jos siihen on mahdollisuus. Terapia maksaa, mutta ei aivan järkyttävästi tukien kanssa:
    Lähde: http://www.therapeia-saatio.fi/psykoterapianeuvonta_ja_psykoter/usein_kysytyt_kysymykset/

moi. kiitos vastauksesta.
    kävin psykiatrilla vähän aikaa sit, ja yritin hakea tukea kelan kautta terapiaan, mutta psykiatri oli sitä mieltä ettei ole tarpeeksi painavat perusteet, jotta kela tukea myöntäisi. tulin siihen johtopäätökseen että antaa olla.
    kävinkin vuoden vaihteessa viitisen kertaa terapeutilla omakustanteisesti, jotain hyötyä siitä varmaan oli, mutta enpä tiedä, haluanko maksaa 100 euroa käynniltä enää. kallista on lysti.
    vielä kun luulen, että ongelmani olisi jossain määrissä ratkaistavissa sopivalla vakityöllä, joka antaisi elämälleni runkoa. en tosin tiedä miten sinne töihin pääsen, kun musta tuntuu että mun persoonallisuus muuttuu just sellaseks unettomuutta tukevaks kylmäks suorittajaks sillon kun yritän töitä hakea, sitä saa aamusta iltaan murehtia ja miettiä miten sen tekee. ja työmotivaatiotakaan ei sinänsä ole, kun tiedän minkälaista vittuilua ja muuta ikävää siellä saa kokea. ja sitten jos taipuu ihmisten vittuilulle, ja rupeaa myötäilemään heitä ja muuttaa persoonaansa, niin jälleen kerran tapahtuu se, että muuttuu tunnekylmäksi suorittajaksi.
    notta vaikea sanoa mistä ammentaa itselleen motivaatiota hakea työtä jossa joutuu ikävien olosuhteiden uhriksi.
    samahan se on tietysti kaikilla ettei se työ aina niin kivaa oo, mutta sekään tieto ei sinänsä lohduta mua ja motivoi mua soittelemaan niiden työpaikkojen perään. en sitten tiedä miten saisin itseni motivoitua.
    Kirjattu

faråd

• Vieras
    « Vastaus #14 : 05. Elokuuta 2016 klo 02:39 »

pulmallista. Tunnistan itessänikin tommosta että muutun suorittajaksi, siksi koenkin että on tärkeetä, että on ala, jossa on jokin muukin juttu, vaikka edes pienen pieni merkitys, niin helpompi pitää kasassa tavallaan itseensä ja sydäntään, pystyy jotenkin hengittämään ja elämään sille jutulle, mitä on tekemässä. Jos samalle alalle on eksynyt tyyppejä, jotka piikittelee, niin myötätuntoo heidän ja kaikkien meidän taistoon täs elämässä, on se vaan niin loputtoman haastavaaa tasapainotella kaiken kanssa,, itseasiassa niin haastavaa, että ehkä just paras paikka on se että tiedostaa sitä, niin tilanne on tuntumassa ja muistissa ja huomiossa, sit siinä vain toimii, tuntee ja muistelee. ehkä. En mä tiiä onko kellään koskaan mitenkään täydellistä ja harmonista,, tai siis, psykoosi voi olla semmosta....no ehkä semmost voi olla muutenkin :D

Ootko kokeillu unettomuuteen jotain luontaistuotetta? Tai vaikka l-dopaa? Sen oon kuullut joskus jotakuta auttavan. Itellä auttoi joskus kärsimyskukkauute, auttoi just unien näkemiseen. Valeriana on mulle taas ollut jotenkin liian kiemurallisen oloinen kasvi :) Eli kyllä näitäkin vaihtoehtoja on, jos yhtään huvittaa kokeilla, mutta eivät ole jokaisen juttu.
    Kirjattu