Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Kaikista hipein bändi 4ever? - 4

kaller

• Hippiäinen
  • *
  • Poissa Poissa
Vs: Kaikista hipein bändi 4ever?
« Vastaus #45 : 11. Marraskuuta 2012 klo 23:10 »
  • Tykkää (0)

• Motörhead-mies Lemmy teki pitkän uran Hawkwindissä. Luin joskus tyypin elämäkerran ja tämän mukaan Hawkwind oli aika lailla vain päämäärätöntä hedonismia, orgioita ja muuta kivaa :) En nyt tiedä onko siinä mitään erityisen hippiä...

Jos Lemmyä tunnet, voit olla varsin varma, että Lemmyn näkökulma on takuulla, öh, vähintään rajoittunut ;) Muistan myös lukeneeni haastattelun, jossa Lemmy totesi, ettei muista Hawkwind -vuosistaan juuri mitään...

Ps. Lemmyn "pitkä ura Hawkwindissa" kesti vain n. 3 vuotta  :)
    « Viimeksi muokattu: 11. Marraskuuta 2012 klo 23:11 kirjoittanut kaller »
    Kirjattu
    Master Builder, tell me how you make a temple?
    Tools and moon stones, you don't really need them, you know...
    Master Builder, tell me what the temple is made of?
    Deep inside you, you can build an invisible temple in your own imagination if you will!

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #46 : 11. Marraskuuta 2012 klo 23:12 »
  • Tykkää (0)

• Jos Lemmyä tunnet, voit olla varsin varma, että Lemmyn näkökulma on takuulla, öh, vähintään rajoittunut ;) Muistan myös lukeneeni haastattelun, jossa Lemmy totesi, ettei muista Hawkwind -vuosistaan juuri mitään...

No joo, onhan tuo hyvin mahdollista. Mutta monet 60-luvun "hippi"muusikot ovat kyllä useasti myöntäneet että usein ideologiaa isompi asia oli juhliminen ja hauskanpito. Kyllä mä uskon että siinä vaiheessa kun rahaa, huumeita ja bändäreitä tulee ovista ja ikkunoista niin saattaa idealismi hiukan unohtua...
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

kaller

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #47 : 11. Marraskuuta 2012 klo 23:16 »
  • Tykkää (0)

• No joo, onhan tuo hyvin mahdollista. Mutta monet 60-luvun "hippi"muusikot ovat kyllä useasti myöntäneet että usein ideologiaa isompi asia oli juhliminen ja hauskanpito.

En uskalla lähteä kieltämään, etteikö joillakin Hawkwindin(kin) "rivijäsenillä" olisi voinut olla musiikinteossaan jotain  kyseenalaisia ulkomusikaalisia tarkoitusperiä, mutta käsittääkseni 70-luvun alun Hawkwindin aivot, Dave Brock ja sydän, Nik Turner olivat (ja taitavat edelleen olla) varsin hippejä, vaikka miesten välit ovatkin nykyään melko tulehtuneet ja syyttelevät toisiaan kaupallistumisesta ja sielunsa myymisestä :D
    Kirjattu
    Master Builder, tell me how you make a temple?
    Tools and moon stones, you don't really need them, you know...
    Master Builder, tell me what the temple is made of?
    Deep inside you, you can build an invisible temple in your own imagination if you will!

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #48 : 11. Marraskuuta 2012 klo 23:42 »

Mutta monet 60-luvun "hippi"muusikot ovat kyllä useasti myöntäneet että usein ideologiaa isompi asia oli juhliminen ja hauskanpito.

Ensiksikin minusta keskeinen huomio: "hipit" ei tarkoittanut 60- eikä vielä 70-luvullakaan yhtä kuin "vakavasti henkistyneet viherideologiset pilvenpolttaja-kasvissyöjät". Alkuperäiset hipit ja friikit sekoilivat täyttä päätä menemään, sillä sellainen käyttäytyminen merkitsi heille vapautumista ja heidän ideologiansa oli vapautumisen ideologia. Sinä aikana ei ollut nykyajan kreisibiletyskulttuuria eikä pintaliitomeininki kuulunut sen ajan valtakulttuuriin. Alkuperäiset hipit kasvoivat konservatiivisessa yhteiskunnassa, joka oli täynnä sääntöjä ja velvollisuuksia, erilaisuutta vainottiin, arki ja juhla pidettiin tiukasti erillään ja näkemys juhlastakin oli lievästi sanoen nykyisestä poikkeava jne. Minulle yksi inspiroivimpia piirteitä 60-luvun hippimeiningissä on klassisen kaavamaisen ja tosikkomaisen aikuisuuden heittäminen yli laidan. Uskallettiin olla, ei vain nuoria, vaan saman tien myös lapsia. Leikiteltiin ideoilla ja ajatuksilla, tehtiin sitä mistä tykättiin. Moni silloinen hippi otti tulevina vuosina omat varsin vapautuneissa mielentiloissa löytyneet intohimot ja kiinnostuskohteet ihan eri lailla tosissaan ja vakavasti, mikä yhtäältä tuhosi alkuperäisen hippihengen (näin suoraan sanoen: enpä ole vielä sitä 2000-luvun "hippiä" tavannut, joka sitä oikeasti ymmärtäisi), mutta toisaalta teki monesta unelmasta ja ajatusleikistä ainakin puoliksi totta. Tai ainakin yritti.

Vielä Hawkwindista: yhtye oli kyllä kova sekoilemaan ihan alusta lähtien, mutta siinä sekoilussakin oli aina läsnä tiettyä hipahtavaa friikki-ideologiaa – bändi muun muassa esiintyi jatkuvasti ilmaiseksi, ei huolinut manageria, antoi kapitalismille niin pienen kaistaleen pikkusormestaan kuin suinkin vain mahdollista samalla kun levyt pääsivät myyntiin ja menivät kaupaksi kohtuullisesti. Muistaakseni Lemmy tuli Hawkwindiin siinä vaiheessa kun bändin entinen basisti joutui, Waldemar Walleniuksen 80-luvulla Soundi-lehteen kirjoittamaa juttua lainatakseni, "sairaalaan – mieli-sellaiseen". Vuonna 1975 Lemmy lähti bändistä perustaakseen Motörheadin. Lemmyn ja muun bändin välillä oli ollut koko ajan ristiriitaa, minkä voisi tiivistää siihen ettei Lemmy ollut yhtään hippi. Kyllä siellä siis muutkin sekoilivat kuin Lemmy, mutta muut sekoilivat ideologisesti ja Lemmy muuten vain.
    Kirjattu

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #49 : 12. Marraskuuta 2012 klo 00:13 »

Mielestäni myös Colourflowerin friikkiliikkeeseen niputtama Hawkwind on varsin hippi yhtye

Joo, tarkennusta, siis en tarkoita että friikkibändi ei ole hippibändi, vaan friikit olivat hippejä jotka eivät enää halunneet samastua hippiliikkeeseen. "Hipeistä" oli tuohon aikaan tullut jo kaupallistettu klisee, ja lisäksi iso osa kukkaiskansasta oli liikkumassa kohti vakavoituneempaa suuntaa. Niinpä nämä eräänlaiset "vähemmistöhipit" (?) alkoivat korostaa sosiaalista poikkeavuuttaan eli friikkiyttään. Tietääkseni Hawkwind tunnettiin 70-luvulla Britanniassa liikanimellä "viimeinen hippibändi". :)
    Kirjattu

Kari Luoto

• Vieras
    « Vastaus #50 : 12. Marraskuuta 2012 klo 02:39 »

Hedonismiapa hyvinkin. Pilvee, happoo, svengaavaa musaa, holtitonta seksiä ... sitähän hipit tekivät silloin kun olin nuori. Hauska lukea näitä jälkipolven analyysejä ajasta ja ilmiöstä jonka on itse elänyt läpi.

Ainoa aate oli rauha, rakkaus ja täydellinen vapaus yhteiskunnallisen viitekehyksen arvomaailmasta ja elämäntavasta, ja senkin aatteen soveltaminen käytäntöön oli jokaisen oma asia. Siinä kaikki.

Tämä tosin meni enimmäkseen reisille, sillä valtaosa hipeistä oli loppujen lopuksi aika tavallisia ihmisiä, jotka assimiloituivat aika pian yhteiskuntaan. Ainoastaan pieni osa oli oikeita hard core hippejä, jotka jatkoivat kapinoivaa elämäntapaansa keski-ikään.

Rauhallisia ja rakastavia hipit kyllä olivat, mutta vapaan rakkauden konsepti oli se, että kaikki pani kaikkia ilman mitään todellista emotionaalista panosta. Köyhää meininkiä. Enimmäkseen koko homma oli pelkkää epärealistista uhmaa vanhempaa sukupolvea vastaan, joka loi oman alakulttuurinsa ulkoisine tunnuksineen melko täydellisesti yksilötasolla.

Itselläni oli tukka puoliselkään, usein letitetty kummallekin puolelle päätä ja leteissä punainen rusetti. Jalassa jeesus-sandaalit ja kellofarkut. Vakioteltta oli Vietnamin sodan mallinen maihari joka oli niin pinttynyt, että se oli melkein musta, piti vettä ja pysyi pystyssä lattialla ilman tukea. Ja tietysti pilvessä joka päivä aamusta iltaan. Ja tietysti sitä piti polttaa julkisilla paikoilla ja kylvää hampunsiemeniä kaupungin puistojen kukkapenkkeihin.

Ei sitä touhua voi analysoida, kuin poliittista puoluetta. Lakatkaa ajattelemasta teorioita, etsikää oma sisin minänne ja eläkää sitten täysillä sellaisina, kuin olette.

ps. Rupesin miettimään asiaa hieman laajemmin ja tuli mieleen aika, jolloin Beatles nousi pinnalle. Jopa tällaisen pop-bändin ympärille kehittyi välittömästi nuorison kapinamielinen alakulttuuri. Silloin piti olla James farkut ja nahkavyö, spittarit, poolopaita, univormumallinen takki, Beatles lippis (norsunkortsu) ja vanhempia maltillisesti rassaavan pitkät hiukset. 10-vuotiaalla kundilla se tarkoitti perkeleellistä sotaa mutsin kanssa kun en suostunut enää kynittäväksi kolmen millin sängelle kesäksi.

Nämä ovat kulttuuriseen viitekehykseen sidottuja muoti-ilmiöitä. Kuunnelkaapa David Peel And The Lower East Side levytyksiä jotka ovat New Yorkin kaduilla 60-luvulla äänitettyä akustista punk-tyylistä hippimeininkiä. Mukana oli usein John Lennon ja Yoko Ono. Suosittelen myös Fugsia jos haluaa perehtyä 60-luvun intellektuellien nuorten kapinallisten maailmankuvaan. Niistä ei ota selvää olivatko ne hippejä vai friikkejä, vaiko molempia. Jos ette löydä noita muualta, niin minulta löytyy.
    « Viimeksi muokattu: 12. Marraskuuta 2012 klo 03:08 kirjoittanut Kari Luoto »
    Kirjattu

2tails

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #51 : 12. Marraskuuta 2012 klo 10:55 »
  • Tykkää (0)

• Lemmyn ja muun bändin välillä oli ollut koko ajan ristiriitaa, minkä voisi tiivistää siihen ettei Lemmy ollut yhtään hippi. Kyllä siellä siis muutkin sekoilivat kuin Lemmy, mutta muut sekoilivat ideologisesti ja Lemmy muuten vain.
    Oon kadulla kuullu että Lemmy heitettiin Hawkwindistä ulos kun se käytti vääriä huumeita. Muut bändin pojat veti psykedeelejä ja Lemmy piriä. Google löysi nopeasti haastattelun jossa Lemmy vahvistaa huhun. En pysty sitä tähän lainaamaan, koska hännätön hiireni on viallinen.  >:(
    Kirjattu
    tr-tr-tr

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #52 : 12. Marraskuuta 2012 klo 12:43 »

Pilvee, happoo, svengaavaa musaa, holtitonta seksiä ... sitähän hipit tekivät silloin kun olin nuori. Hauska lukea näitä jälkipolven analyysejä ajasta ja ilmiöstä jonka on itse elänyt läpi.

Olet varmaan elänyt ajan jossain Losissa, Nykissä, Lontoossa tai ehkä Amsterdamissa. ;) Valtaosa hipeistä eli jossain ihan muualla kuin noissa keskuksissa, nimittäin sentapaisissa olosuhteissa kuin tämä meidän Suomemme. Täällä ei paljon happoa liikkunut ja pilvikin oli kohtalaisen tiukassa, eikä niitä aina sännätty ihan suin päin kokeilemaan. Suomalaishippien yleisin päihde oli halpa punaviini. Täkäläisten (ja vastaavien) hippien seksin holtittomuuskin pätee enintään verrattuna edeltäviin sukupolviin.

Itse en muuten pidä erityisessä arvossa mitään true- tai HC-hippeilyä, minusta se on harhapolku. Flower powerin ytimessä oli aiemmista nuorisokulttuurisista virtauksista poikkeavasti pehmoilua ja hempeilyä. Tämä voi olla true-kantilta katsoen kaupallistettu väärinkäsitys, mutta niiden pehmojen ja hempeiden kukkaislasten näkökulmasta flower power meni pilalle alkaessaan korostaa kaikenkokeneisuutta ja maskuliinista aktiivista seksuaalisuutta. Minusta flower powerin kaunein hetki oli silloin, kun käveltiin svengaavan musiikin tahdissa kukkamekoissa ja ruskeissa samettihousuissa helmet kaulassa pitkät hiukset vapaina ja laulettiin yhdessä "all you need is love" tietysti hiukan pahennusta herättäen. :)
    Kirjattu

Kari Luoto

• Vieras
    « Vastaus #53 : 12. Marraskuuta 2012 klo 13:02 »

Asuin Vaasassa, jonne kaverit hakivat happoa Amsterdamista niin paljon, kuin tarvittiin. Olin vuodesta -73 kutakuinkin ainoa, joka salakuljetti ja möi pilveä Vaasassa ja sitä riitti, sillä olin kimpassa parin kaverin kanssa jotka toivat kiloja Ruotsiin ja Suomeen Tanskasta ja Libanonista. Lopetin bisnekset -79 alkuvuodesta. Yleisimmät hashislajikkeet olivat kolme erilasta marokkolaista laattaa, punainen ja keltainen libanonilainen ja paki. Harvinaisempia herkkuja olivat nepalilaiset temppelipallot, musta afga ja homeafga (skimmelafghaan).

Suomalaishippien yleisin päihde oli valkoviini ja pilvi. Halvan punkun sosiaalisena tyylirasitteena oli, että sitä joivat yleensä spurgut. Seksisekoilut taisivat tosin sijoittua Suomessa Helsinkiin.

Usko nyt, että olen elänyt siihen aikaan ja ollut mukana kuvioissa.

Jotkut hipit jäivät hipeiksi, ei se ole mikään aatteellinen harhapolku vaan henkilökohtainen elämäntapavalinta, kuten "hippeys" yleensä.
    « Viimeksi muokattu: 12. Marraskuuta 2012 klo 13:32 kirjoittanut Kari Luoto »
    Kirjattu

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #54 : 12. Marraskuuta 2012 klo 13:32 »

Suomalaishippien yleisin päihde oli valkoviini ja pilvi. Seksisekoilut taisivat tosin sijoittua Suomessa Helsinkiin.

Varmaankin sijoittuivat. Aikalaiskommentit korostavat pääsääntöisesti puna- eikä valkoviiniä.

Usko nyt, että olen elänyt siihen aikaan ja ollut mukana kuvioissa.

Varmaan oletkin. Ihmisillä, jotka ovat eläneet elämänsä vähän poikkeavissa tajunnallisissa olotiloissa, tosin on taipumus muistaa asiat päin lähintä metsikköä. Oman samanmielisen lähipiirin ja 80-luvulla VHS-nauhurilla katsotun leffan todellisuudet voivat mennä sekaisin ja myöhemmät unetkin tulevat vielä sotkemaan kokonaisuutta. Sen tähden en automaattisesti priorisoi sitä jos joku väittää tietävänsä asiat paremmin oltuaan siellä itse.

Minun pääni on selkeä. Se oli poikkeuksellisen selkeä jo pienenä lapsukaisena 70-luvulla. Vuonna 2001 pääni ei ollut selkeä. Senaikaiset tapahtumat olivat mielessäni vähän aikaa epämääräinen sotku uusia ja vanhoja tuttavia, liftireissuja, siideriä, pilveä, pubeja, puistoja, kotibileitä ja orastavia mielenterveysongelmia. Onneksi pidin niinä aikoina päiväkirjaa, ja osittain sen ansiosta olen saanut järjestetyksi päässäni, miten asiat menivät.

(Tämä ei taaskaan kuulu tähän keskusteluketjuun lainkaan. Olen pahoillani.)
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #55 : 12. Marraskuuta 2012 klo 15:44 »
  • Tykkää (0)

• Siis jos oikein olen ymmärtänyt tästä keskustelusta, niin alkuperäinen hippeys oli pääasiassa vain hedonismia ja vapaata seksiä?
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

2tails

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #56 : 12. Marraskuuta 2012 klo 16:04 »
  • Tykkää (0)

• Varmaankin sijoittuivat. Aikalaiskommentit korostavat pääsääntöisesti puna- eikä valkoviiniä.

Varmaan oletkin. Ihmisillä, jotka ovat eläneet elämänsä vähän poikkeavissa tajunnallisissa olotiloissa, tosin on taipumus muistaa asiat päin lähintä metsikköä. Oman samanmielisen lähipiirin ja 80-luvulla VHS-nauhurilla katsotun leffan todellisuudet voivat mennä sekaisin ja myöhemmät unetkin tulevat vielä sotkemaan kokonaisuutta. Sen tähden en automaattisesti priorisoi sitä jos joku väittää tietävänsä asiat paremmin oltuaan siellä itse.

Minun pääni on selkeä. Se oli poikkeuksellisen selkeä jo pienenä lapsukaisena 70-luvulla. Vuonna 2001 pääni ei ollut selkeä. Senaikaiset tapahtumat olivat mielessäni vähän aikaa epämääräinen sotku uusia ja vanhoja tuttavia, liftireissuja, siideriä, pilveä, pubeja, puistoja, kotibileitä ja orastavia mielenterveysongelmia. Onneksi pidin niinä aikoina päiväkirjaa, ja osittain sen ansiosta olen saanut järjestetyksi päässäni, miten asiat menivät.

(Tämä ei taaskaan kuulu tähän keskusteluketjuun lainkaan. Olen pahoillani.)
    Outo kommentti. Hippeyteen kuului tietynlainen pään sekavuus, ja se että todellisuus sekottui fantasiaan. Elämä jota muistellaan kun muistellaan hippeyttä on puolittain sen sekavuuden ja fantasian värittämää, niin kuin se oli jo silloin kun se tapahtui.

Tottakai aikalaisella on parempi käsitys ajan hengestä. On hyvin romantisoitua ja kliseistä palauttaa hippiliikettä johonkin all-you-need-is-love-svengauksiin, nämä mielikuvat ovat niitä mieleenpiirrettyjä stereotypioita, joita tuskin koskaan sellaisenaan tapahtui. Tai jotka tapahtuessaan eivät sisältäneet sitä nostalgista tunnetta jonka värittäminä me niitä katselemme. Sen ajan poliittisen ja sosiaalisen ilmapiirin ymmärtäminen on meille jollain tavalla saavuttamaton niissä kulttuurirekonstruktioissa joilla haikailemme menneisyyttä jota ei koskaan ollut.

Isäni oli hippi edusti hyvin vahvasti 60/70-luvun kapinnallisuutta, joka täten näyttäytyy minulle sinä vanhana ja kuluneena maailmana joka uuden kulttuurin on poljettava jalkoihinsa. Kaikkien kulttuurien synnyssä ja sivistyksen vaiheessa on suunnaton ilo olla mukana, ja kaikkien kulttuurien rappiossa on surkeata rimpuilla eteenpäin.
    Siis jos oikein olen ymmärtänyt tästä keskustelusta, niin alkuperäinen hippeys oli pääasiassa vain hedonismia ja vapaata seksiä?
    Ja näissä sofistikoituneen neo-hipin on pystyttävä näkemään jotain syvästi paheksuttavaa?
    Kirjattu
    tr-tr-tr

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #57 : 12. Marraskuuta 2012 klo 16:46 »
  • Tykkää (0)

• Ja näissä sofistikoituneen neo-hipin on pystyttävä näkemään jotain syvästi paheksuttavaa?

Ei nyt paheksuttavaa, muttei myöskään mitään kehuttavaa tai arvokasta.

Pelkkä hedonismi johtaa vain itsekkyyteen ja moraalin kuolemaan. Itse asiassa nykyinen globaali kapitalismi ja systeemi perustuu juuri sille että jokainen tavoittelee omaa nautintoaan ja etuaan. Pitkälle viety hedonismi on yksi kilpailuyhteiskunnan kantavista rakenteista.
    Kirjattu

2tails

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #58 : 13. Marraskuuta 2012 klo 01:38 »
  • Tykkää (0)

• Ei nyt paheksuttavaa, muttei myöskään mitään kehuttavaa tai arvokasta.

Pelkkä hedonismi johtaa vain itsekkyyteen ja moraalin kuolemaan. Itse asiassa nykyinen globaali kapitalismi ja systeemi perustuu juuri sille että jokainen tavoittelee omaa nautintoaan ja etuaan. Pitkälle viety hedonismi on yksi kilpailuyhteiskunnan kantavista rakenteista.
    Oot oikeessa.
    Jos vois kuvitella jotain kollektiivista hedonismia tai utilitarismia, niin ainoa tie siihen sillonkin saattais olla kaikkien yhtaikainen altruismi.

Mites ton vapaan seksin laita, onko siinä jotain paheksuttavaa?
    Kirjattu
    tr-tr-tr

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #59 : 13. Marraskuuta 2012 klo 02:14 »

Hippeyteen kuului tietynlainen pään sekavuus, ja se että todellisuus sekottui fantasiaan. Elämä jota muistellaan kun muistellaan hippeyttä on puolittain sen sekavuuden ja fantasian värittämää, niin kuin se oli jo silloin kun se tapahtui.

Tarkoittaako tämä silti, että totuus on yhtä kuin sekavuuden ja fantasian värittämä versio totuudesta, kun kerran on hipeistä kyse? :)

Minun vanhempani olivat kilttejä hippejä. He liimailivat kukkatarroja äitini omistamaan halpaan itäautoon ja vielä minunkin ensimmäisen kotini kylpyhuoneeseen. He kuuntelivat Beatlesia, isä myös Dylania, mutta Doorsista tai San Franciscon bändeistä he eivät piitanneet (joskin isäni esitteli minulle joskus 80-luvulla Jefferson Airplanen Somebody to Loven upeana klassikkona). Heidän ystäväpiirinsä illanvietoissa kuunneltiin levyjä ja myös soitettiin kitaraa ja laulettiin. Ainakin Beatlesin Norwegian Wood, Dylanin Blowin' in the Wind ja Animalsin tunnetuksi tekemä House of the Rising Sun – viimemainittu tosin suomeksi laulettuna ("Nousevan auringon talo") – ovat jääneet mieleen niistä lauleloista, joko itse koettuna tai jälkikäteen mainittuna. (Dylaniakin saatettiin laulaa suomeksi, en ole varma.) Levyltä kuunneltiin ison B:n lisäksi muun muassa Mikis Theodorakista. Isä myös lauloi ja soitti kitaralla Beatlesia kotona.

Vanhempieni valokuva-albumissa kuvat ystäväpiirin illanvietoista alkavat 60-luvun puolelta ja loppuvat vuoteen 1975. Niissä kuvissa on paljon autenttisia hippi-ihmisiä ja huoneilmassa sankkaa savua, mutta se tulee tupakasta eikä kannabisjohdannaisesta. (Ai että mistäkö tiedän? Äitini on aina kavahtanut kannabisviittauksiakin. Isäni epäilen joskus kokeilleen.) Pulloja kuvissa näkyy paljon. Pullojen ja pullopahvilaatikoiden jatkuvan läsnäolon muistan lapsuudestani myös omakohtaisesti, vaikkei meillä edes käytännössä juotu alkoholia. Pullot olivat ajanmukaista rekvisiittaa, ne toivat ilmiselvästi hyviä viboja.

"On hyvin romantisoitua ja kliseistä palauttaa hippiliikettä johonkin all-you-need-is-love-svengauksiin." Totta kai. Toisaalta se on myös todenmukaista: valtaosa hipeistä ei ollut mitään true-hardcore-hippejä, vaan jonkin uuden, kauniina pidetyn kulttuurivirtauksen sävähdyttämiä kukkaislapsia. Joku Jefferson Airplanen jäsen taisi kerran sanoa haastattelussa, että "Summer of Loven" sijaan oikea termi vuodelle 1967 olisi "Golden Age of Fucking". Mutta sitä ei painettu lehtiin 60-luvulla (vaan 2000-luvulla). Ne ihmiset, jotka alun pitäen kuulivat rakkauden kesästä, pitivät sitä absoluuttisesti sananmukaisena: rakkauden kesänä. Ja he käyttäytyivät kuin rakkauden kesä olisi totta, ja silloinhan rakkauden kesästä tuli totta.

Mitä taas tulee alkuperäisten hippien hedonismiin, minusta se asia on nähtävä suhteutettuna 60-luvun taustoihin. Ei 60-luvun yhteiskunta ollut hedonistinen, varsinkaan Suomessa, vaan hyvin konservatiivinen. Oli kapinallista ja myös ihan uutta olla avoimen hedonistinen. Se oli vapautumista konservatiivisen ajattelun kahleista. Nyt 45 vuotta "rakkauden kesän" jälkeen kapitalismi ylläpitää hedonismia, josta on tullut jo aikoja sitten valtakulttuuria. Nyt hedonismi ei ole kapinaa eikä vapautumista, vaan aika sovinnaista mukautumista ja sosiaalisesti suositun roolin omaksumista. Siinä mielessä ei ole yhtään epäloogista, että nykyiset "hipit" eivät hyväksy hedonismia vaan suuntautuvat mieluummin kohti henkistymistä ja onnellistumista. Mutta lensikö lapsi pesuveden mukana? En ole havaitsevinani nykyisissä "hipeissä" pahemmin kapinaa tai edes vapautumispyrkimystä.
    « Viimeksi muokattu: 13. Marraskuuta 2012 klo 02:31 kirjoittanut Colourflower »
    Kirjattu