Mä oon ammatiltani sellanen, joka niitä aamunavauksia käy aina omalla vuorollaan pitämässä. Ja musta se on ihan jokaisen oikeus ja vapaus olla siihen osallistumatta. Eihän ne lapsetkaan osallistu, jotka ei kirkkoon kuulu, tai ei ainakaan ole pakko. Ja onhan se lapsille tietyllä tavalla esimerkki, että aikuisetkin voi toimia ja uskoa eritavalla. Mulla käy kaupassa usein vähän samantapaisesti, en käytä juurikaan alkoholia, mutta huomaan usein, että ostoskärryäni katsotaa, että mitähän se osti
Niin no käytännössä juttu on vähän eri. Ala-asteella olin luokan ainoa ei-kastettu enkä koskaan edes saanut tietää mahdollisuudesta, ettei niitä olisi tarvinnut kuunnella. Toisaalta, olin myös vähän arka ja varmaan olisin ryhmäpaineesta kuitenkin aamunavaukset kuunnellut, kiusaamisen pelon takia.
Yläasteella sain vihdoin ysiluokan aluksi tietää että on ylipäätään olemassa ET-ryhmä, johon sitten heti vaihdoin. Ei kiinnostanut enää muiden mielipiteet mun tekemisistä. Tosin yläasteellakin aamunavaukset piti kuunnella, kukaan ei tullut sanomaan että "ei sun tarvi jollet halua".
Lukiossa jopa tiedustelin asiaa. Vastaus oli, että saa mennä käytävään siksi aikaa kun aamunavausta kaiuttimista tulvii. Käytännössä tässä ei ollut mitään järkeä, koska monien luokkien ovet olivat auki ja ääni tulvi käytäville. Näin mulla siis.
Mutta "no hard feelings", oon vain sitä mieltä että vähemmistöjen oikeuksien tiedottaminen kusee.