Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Ammattisi? - 2

v-i-p

• Hippi
  • Poissa Poissa
Vs: Ammattisi?
« Vastaus #15 : 30. Heinäkuuta 2010 klo 22:20 »
  • Tykkää (0)

• Kaksi ammattitutkinto löytyy: Koulunkäyntiavustaja ja levyseppähitsaaja. Avustajan työt jatkuu taas kun koulut alkaa. Haluaisin vaihtaa alaa koska koen tuon työn erittäin rajoittavaksi.

Kiinnostaisi tietää, miksi tai millä lailla sen koet rajoittavan? En tunne henkilökohtaisesti ketään koulunkäyntiavustajaa, ainoastaan välillisesti oman työn kautta tuo ammattikunta on tuttu, siksi kiinnostaa.
    Kirjattu

Aliisa

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #16 : 30. Heinäkuuta 2010 klo 23:00 »
  • Tykkää (0)

• Miten sen kertoisin... Olen pääasiassa aina ollut ala-asteilla töissä, eri kouluissa ja aina kaava on sama. Jokaisen lapsen kuuluu mahtua tiettyyn muottiin siihen ns. normaalimuottiin ja jos ei mahdu niin olet erityistapaus, haasteellinen tapaus...nimityksiä on monia. Jotenki vaikea selittää tätä niin että kaikki ymmärtäisivät mitä ajan takaa. Tämä "normaalimuotti" on se minkä esikuvia opettajien ja avustajien kuuluu olla, harva opettaja on omassa luokassaan se ihminen joka on myös opettajanhuoneessa...opetetaan siis tietyssä roolissa lasta samaan rooliin. Minusta se on väärin ja jokaisen kuuluisi saada olla sellainen kuin oikeasti on. Myöskään koulussa ei opeteta avoimesti kaikista asioista...esimerkkinä suvaisevaisuusviikko. Koko viikko keskittyi vain ihonväriin. Juttelin opettajille siitä että onhan muunkinlaista "erilaisuutta" ja esimerkkinä päästin suustani homoseksuaalisuuden ja jos katseet olisivat voineet tappaa...sen jälkeen olen ollut hiljaa kaikesta mikä saattaa aiheuttaa ristiriitaisia tunteita ihmisissä.
    Nämä ovat vain minun mielipiteitäni ja kokemuksiani jo useammalta vuodelta...muilla avustajilla voi olla erilaisia kokemuksia.

Niin ja miksi teen tuota hommaa...täällä käpykylässä koulutettuna avustajana minulla on varma työ ja palkka jolla elättää itseni...itse lapset ovat aivan loistavia, ihania ja niiltä kuule aina uusia hienoja ajatuksia. :)

Toivottavasti ymmärsit tästä sekavasta sepustuksesta jotain edes.
    « Viimeksi muokattu: 30. Heinäkuuta 2010 klo 23:02 kirjoittanut Aliisa »
    Kirjattu
    "I am the master of my fate:
     I am the captain of my soul."

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #17 : 30. Heinäkuuta 2010 klo 23:02 »

Toivottavasti ymmärsit tästä sekavasta sepustuksesta jotain edes.

Minä ainakin ymmärsin, päteviä pointteja.
    Kirjattu

v-i-p

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #18 : 31. Heinäkuuta 2010 klo 00:11 »
  • Tykkää (0)

• Oli selventävä vastaus, kiitos kun näit vaivaa kirjoittaa   :)
    Kirjattu

Crustapo

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    • Kuoleman ensi askel on yritäytyminen
    « Vastaus #19 : 31. Heinäkuuta 2010 klo 22:21 »
  • Tykkää (0)

• Elämän koulussa eiköhän siinä ole ammattia ihan tarpeeksi  ;)
    Kirjattu
    im the bloody antichrist hippie!

Auringonkukka

• Vieras
    « Vastaus #20 : 31. Heinäkuuta 2010 klo 22:37 »

^ Hyvin sanottu!! Siinähän se on meidän kaikkien tärkein koulu.  ;D
    Kirjattu

tiina

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #21 : 01. Elokuuta 2010 klo 12:54 »
  • Tykkää (0)

• Opiskelija ja henkilökohtainen avustaja. Sosiaalipummi. :)
    Kirjattu
    Elämä on vain yksinkertaisuuksien monimutkaistamista.

guaaarwa

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #22 : 01. Elokuuta 2010 klo 23:14 »
  • Tykkää (0)

• Toivottavasti ymmärsit tästä sekavasta sepustuksesta jotain edes.

Minä ainakin ymmärsin, päteviä pointteja.

Sama täällä. Juuri tuon takia oon haudannut haaveeni joskus kouluttautua opettajaksi. Miten voisin opettaa ja puhua asioista,  joihin en itse usko tai joista itse ajattelen eri tavalla kuin "yhteiskunnassa yleisesti" ? Oon tullut siihen tulokseen, ettei koulun tehtävä oikeastaan ole sivistää yksilöä vaan tehdä hänestä hallittavissa oleva yhteiskunnan jäsen. Yksilöllisyydestä viis, kunhan opit tottelemaan auktoriteetteja. (pieni provo ehkä ;) )..
    Kirjattu
    "When will you find your soul, when will you find your peace..?"

Häröhippi aiheuttaa metkaa kitkaa ja häröjä säröjä.

v-i-p

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #23 : 01. Elokuuta 2010 klo 23:22 »
  • Tykkää (0)

• Provo tai ei, vastaan silti  8) Julkisen sektorin ammateissa joutuu olemaan tapetilla, ja pääsääntöisesti toimia "niin kuin yhteiskunnassa yleisesti". Sävyeroja on, tietysti, mutta silti.. En voi esim. hoitajana kieltäytyä tekemästä jotain vain siksi, että en haluaisi oman vakaumuksen vuoksi toimia siten, tai ennemminkin että en haluaisi että minun kohdallani toimittaisiin siten.
    Ymmärrän kyllä täysin guaaarwan pointin, ei siinä. Ehkä vähän sitten provoan takasin  ;)
    Kirjattu

guaaarwa

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #24 : 02. Elokuuta 2010 klo 00:45 »
  • Tykkää (0)

• Ehkä siksi sitä sanotaan nimenomaan TYÖksi. Työssä olet tietyssä roolissa, olipa se sitten hoitaja tai opettaja, ja käytöksesi pitää olla sen roolin mukaista...ei sellaista, miten yksityishenkilönä käyttäytyisit.  ???
    Kirjattu

Aliisa

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #25 : 04. Elokuuta 2010 klo 19:36 »
  • Tykkää (0)

• Itse koen että siinä roolissa on sitten pakko olla aina...ainakin pikkukaupungissa jossa vapaa-ajalla törmää tuttuihin lapsiin väistämättä. Olin erään kerran kaupassa kaljahyllyn kohdalla siideri kädessä ja tuttuja lapsia kulki ohi "se osti siideriä" sipinää kuului perästä. Koita siinä sitten olla roolimalla...jooh. ???
    Niin ja tosta omien uskomuksiensa takia asioista kieltäytymisestä...hyvä esimerkki, en kuulu kirkkoon ja en halua osallitua aamuhartauksiin koska se yksinkertaisesti tuntuu yksinkertaisesti "väärältä". Avustajana minun kuuluisi osallistua mutta yksityishenkilönä minun ei ole pakko. Mikäs olisi hyvä ratkaisu? Kuitenkin kaikilla on uskonnonvapaus oli missä "roolissa" tahansa. Itse kysyin pomoltani onko minun osallistuttava vaikken kuulu kyseiseen uskontokuntaan, sain pitkän katseen osakseni ja siitä lähtien en ole aamuhartauksiin osallistunut. 
    Kirjattu
    "I am the master of my fate:
     I am the captain of my soul."

repukka

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #26 : 05. Elokuuta 2010 klo 21:17 »
  • Tykkää (0)

• Mä oon ammatiltani sellanen, joka niitä aamunavauksia käy aina omalla vuorollaan pitämässä. Ja musta se on ihan jokaisen oikeus ja vapaus olla siihen osallistumatta. Eihän ne lapsetkaan osallistu, jotka ei kirkkoon kuulu, tai ei ainakaan ole pakko. Ja onhan se lapsille tietyllä tavalla esimerkki, että aikuisetkin voi toimia ja uskoa eritavalla. Mulla käy kaupassa usein vähän samantapaisesti, en käytä juurikaan alkoholia, mutta huomaan usein, että ostoskärryäni katsotaa, että mitähän se osti  :D
    Kirjattu

guaaarwa

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #27 : 06. Elokuuta 2010 klo 13:45 »
  • Tykkää (0)

• Mä oon ammatiltani sellanen, joka niitä aamunavauksia käy aina omalla vuorollaan pitämässä. Ja musta se on ihan jokaisen oikeus ja vapaus olla siihen osallistumatta. Eihän ne lapsetkaan osallistu, jotka ei kirkkoon kuulu, tai ei ainakaan ole pakko. Ja onhan se lapsille tietyllä tavalla esimerkki, että aikuisetkin voi toimia ja uskoa eritavalla. Mulla käy kaupassa usein vähän samantapaisesti, en käytä juurikaan alkoholia, mutta huomaan usein, että ostoskärryäni katsotaa, että mitähän se osti  :D

Niin no käytännössä juttu on vähän eri. Ala-asteella olin luokan ainoa ei-kastettu enkä koskaan edes saanut tietää mahdollisuudesta, ettei niitä olisi tarvinnut kuunnella. Toisaalta, olin myös vähän arka ja varmaan olisin ryhmäpaineesta kuitenkin aamunavaukset kuunnellut, kiusaamisen pelon takia.
    Yläasteella sain vihdoin ysiluokan aluksi tietää että on ylipäätään olemassa ET-ryhmä, johon sitten heti vaihdoin. Ei kiinnostanut enää muiden mielipiteet mun tekemisistä. Tosin yläasteellakin aamunavaukset piti kuunnella, kukaan ei tullut sanomaan että "ei sun tarvi jollet halua".
    Lukiossa jopa tiedustelin asiaa. Vastaus oli, että saa mennä käytävään siksi aikaa kun aamunavausta kaiuttimista tulvii. Käytännössä tässä ei ollut mitään järkeä, koska monien luokkien ovet olivat auki ja ääni tulvi käytäville. Näin mulla siis.
    Mutta "no hard feelings", oon vain sitä mieltä että vähemmistöjen oikeuksien tiedottaminen kusee.
    Kirjattu

repukka

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #28 : 06. Elokuuta 2010 klo 21:19 »
  • Tykkää (0)

• Joo, totta eihän se ihan niin yksioikoista ole käytännössä.
    Kirjattu

LadyShaman

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #29 : 07. Elokuuta 2010 klo 05:59 »
  • Tykkää (0)

• Täällä ilmoittautuu yksi Luontovalokuvaaja. ;D

Siis ensisijaisesti ja sydäntä lähellä on tuo luonto, kaikissa muodoissaan ja mieluimmin vastavaloon ja macrona, kaikkia kultaisia sääntöjä rikkoen. Luonnollisesti teen kaikkia kuvausalan töitä mahdollisuuksien mukaan. ;)

Onneksi ehdin harrastaa kuvaamista yli 35 vuotta ennen kuin siitä sain virallisen ammatin ja tiedon miten asiat "kuuluu" tehdä. Joten jatkan entiseen malliin. :P

Taustalla siis sairaudesta johtuva alan vaihdos. Koristepuusepän ja Entisöijän ammatti jäi harrastukseksi.

Tosin sairaseläke saattaa häämöttää mutta niin kauan kuin kamera kädessä pysyy ja jalat kantavat, tuolla Lapin kairassa Saga-koira assarina on tarkoitus rämpiä. :-*
    Kirjattu