Mielenkiinnosta ja ihan vilpittömästi kysyisin kasvissyöjiltä seuraavaa. Jos yksi lihansyönnin ongelma on tehotuotanto, niin mitenkäs sitten riista, (oman) pientilan eläimet jne.? Jos ihminen itse valmistaa ruokansa alusta loppuun asti, tarpeeseen, ei tuotantoon, niin onko se ihan samalla viivalla jauhelihapakastepitsan kanssa?
Tehotuotanto on isoin ongelma, mutta itse näkisin myös eläinten oikeudet tärkeiksi. Ihminen pärjää täysin hyvin ilman eläiperäisiä tuotteita, joten en kyllä hyväksy tuollaista kuvaamasi kaltaista meininkiä ainakaan ihan täysin. Toki tuo on parempi kuin muoviin pakatun köntsäleen ostaminen kaupasta.
Tai siis eläimiä voi mun mielestä kyllä pitää, mutta syödä saa mun mittapuun mukaan vain semmoista ylimääräistä. Eli esimerkiksi pihapiirissä asustavien kanojen munia voi syödä, kun ne on vähän niinkuin kanojen kuukautiset. Ei niistä jokaisesta ehdi tipua tulla (etenkään tehokanoilla, jotka munii munan päivässä ja joiden hautomisvietti ei ole kovinkaan vahva). Lehmät sen sijaan eivät tuota maitoa, jos eivät synnytä vasikkaa joka vuosi ja jos tuottavat, niin maitohan kuuluu vasikalle. Teholehmät taitavat tuottaa kyllä enemmän maitoa, kuin vasikka tarvitsee, joten ehkä sen ylimenevän osan siitä maidosta voisi juoda jos on valmis elämään lehmien ehdoilla, eli ei olettaen että koko ajan tuottaa maitoa tuo mansikki. Olettaisin niinkin ison eläimen kuin lehmän pitämisen olevan kuitenkin aika tyyristä, joten aika omistautunut saa olla lehmille, jos ihan ilosta niitä haluaa pitää lemmikkinään.
Riista on saanut elää vapaan elämän, mutta tappamista en hyväksy, joten vaikea on hyväksyä riistan syömistäkään. Jos on pakko jotain lihaa syödä (ei ole, mutta ajatellaan näin), niin dyykattu liha tai road kill-eläimet, eli autojen alle jääneet raukat, ovat mielestäni hyväksyttäviä.
(Mut miks ihmeessä joku haluaa syödä toista kuollutta olentoa? Ei vaan mahdu mun tajuntaan.)