Pahoittelen jos menee offtopikiksi, mutta KaksiJokea, pakko kysyä sinulta, että millaista on kanojen hoito? Monta kanaa teillä on, viekö niiden huolto paljon aikaa tai rahaa, minkäluonteisia ne noin yleensä ovat? Mitä kaikkea touhua kanalanpito pitää sisällään?
Heh, ei mua rönsyilyt haittaa

Kanojen hoito on helppoa ja mukavaa puuhaa, rekisteröityä pitää mutta homma on muutamalla lomakkkeella hoidettu. Meillä on tällä hetkellä 3 kanaa ja kukko, sekä elokuussa kuoriutunut sukupuolitunnistamaton tipu. Kanojen hoito sinänsä ei paljoa aikaa vie, muutaman kerran päivässä ruokitaan naapurista saatavilla jyvillä sekä sekalaisella keittiöstä tulevalla mössöllä, käytännössä harvat ruoantähteet menevät meilllä kompostiin kun valtaosa menee parempiin nokkiin. Kesäaikaan niitämme kanoille ruohoa, talvella tyytyvät kerppuihin. Munia tulee keskimäärin 2 päivässä, kanat eivät ole mitään supermunijarotua vaan ihan tavallisia maatiaisia. Kesyjäkin ovat, tulevat pyörimään jaloissa, syövät kädestä ja antavat silitellä, mikä on mainio juttu koska lapsetkin tykkäävät! Kanamme eivät kulje vapaudessa lähistöllä pyörivien petoeläinten vuoksi, vaan asuvat kesät talvet kanalassa jossa on iso ulkotarha. Kanalassa on talviaikaan lämmitys (lämpölamppu ja sen lisäksi varalla öljypatteri) vain oikeasti kovilla pakkasilla, hyvin hoidettu pehkukerros tuottaa kompostoituessaan lämpöä joskus liikaakin, mutta sitä pitää muistaa "hoitaa",lähinnä käännellä talikolla.
Lisää tietoa löytyy mainiolta keskustelupalstalta
www.munanetti.net,siellä on laajasti ruokinnasta, hoidosta sun muusta tietoa ihan loputtomiin

Onpas mukavaa että aloitukseni omavaraisuudesta on saanut näin paljon vastauksia! Tosiaan, kuten jo ensimmäisessä viestissä totesin, kyse ei ole ideologiasta vaan sellaisesta elämäntavasta joka tekee onnelliseksi. Kaupassa kyllä käymme mutta monien elintarvikkeiden tuottaminen itse on helppoa ja hauskaa -ja halpaakin

Ei sitä sitä rahaa kuitenkaan liikaa ole, ja samalla kun viettää lasten kanssa mukavia syksyisiä päiviä metsässä retkeillen, voi hommaan huvin lisäksi yhdistää myös hyödyn!
Lähes kaikki huonekalut ym on hankittu käytettynä tai suorastaan pelastettu roskalavalta, omaan silmään ne itse maalatut ja verhoillut kalusteet ovat sata kertaa kauniimpia kuin tusinatavara huonekaluliikkeissä.. Ja onhan se muksuillekin spekktaakkkeli kun kesäpäivä vietetään pihalla vanhoja lakanoita padassa avotulella värjäten, verhoja varten.
Saa nähdä toteutanko ikinä omaa pitkäaikaista haavettani tehdä villasukat-oman lampaan itse keritystä, langaksi työstetystä itsevärjätystä villasta.. tarvis varmaan aloittaa hommaamalla se lammas ( tai vaikka 10) ensin

Joku mainitsi metsästysestä, ajattelin itse että jos lähtisi toteuttamaan omavaraisuutta lihan suhteen, olisi varmaankin näppärin systeemi lihakanien kasvatus, jos tilat ovat olemassa. Tuottavat jälkeläisiä aika rivakkaan tahtiin, ja kasvavat aika nopeasti teuraspainoon.
Mutta, ideoita, vinkkejä, ajatuksia ja kritiikkiä kehiin! Vaikka aika paljon olen asiaa miettinyt, on uudet näkökulmat enemmän kuin tervetulleita!
muoks. linkkiin livahti ensin painovirhe pahalainen..