kyllähän lähes kaikki oppiaineet ovat hyödyllisiä sekä tärkeitä.
No en kyllä sanoisi. Tai ainakaan nykyään, en tiedä milloin sinä kävit koulua. Esimerkiksi fysiikka, kemia ja biologia on sellaisia aineita joista ei ole hyötyä paitsi jos aikoo hankkia jonkin alan erityiskoulutuksen. Eikä kyllä suurinta osaa matematiikastaan tarvitse juuri lainkaan kun miltei aina on laskin saatavilla. Mun mielestä jokapäiväisen elämän kannalta olennaisimpia aineita on kielet. Niitä tarvitsee oikeasti.
Ja lukiosta ei ole muuten juuri mitään hyötyä. Se on juuri sitä että käytät 6-8 tuntia päivässä siihen että opiskelet jotain mitä et todennäköisesti koskaan tarvitse. Itseä melkein kaduttaa että tuhlasin siihen aikaa. No onpahan vanhemmat sentään tyytyväisiä kun toisestakin lapsesta tuli ylioppilas. Onhan toki lukiosta jotain etua siinä kun pyrkii vaikka yliopistolle, mutta kuitenkin niissä pääsykoekirjoissa on ihan muuta asiaa kuin sitä mitä lukiossa opetetaan.
En todellakaan ymmärrä miksi suomalaista koulujärjestelmää kehutaan ympäri maailmaa. Mun mielestä se on surkea eikä opeta lapsille ja nuorille oikeastaan mitään relevanttia. Koulussa pärjäävät parhaiten ne joilla on hyvä muisti, jotka sopeutuvat parhaiten ja jotka ovat parhaita toistamaan mitä opettaja sanoo. Ärsyttää se kun jotakuta pidetään fiksuna tai älykkäänä sen takia että on menestynyt koulussa. Se ihminen on menestynyt siinä että osaa toistaa toisen kertomia asioita sanatarkasti.
Pahimmillaanhan koulunkäynti voi murskata luovan ja omalaatuisen mielen täysin. Tunnen useammankin todella älykkään ja kyvykkään ihmisen, jotka eivät ole koskaan menestyneet sen vuoksi että koulu ja tää yhteiskunta on pakottanut niitä olemaan jotain muuta mitä ovat. Kaikki ei vaan sopeudu. Jos ei sopeudu kouluun, niin eipä siinä ole mitään huonoa mun mielestä. Sellaisille instituutioille jotka yrittää tukahduttaa, kannattaa vaan näyttää reilusti keskisormea. Itse vähän harmittaa etten tehnyt niin aikoinaan.