Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Mitä olemme? - 1

Ksri

• Vieras
Mitä olemme?
« : 24. Maaliskuuta 2014 klo 13:03 »

Viime aikaisia henkisiä hortoilujani

Jos olemme jotain, olemme energiaa, materiaa yms. Tai sitten olemme illuusio, energian ja materian luoma emergenssi, joka esiintyy vain tietyissä rajatuissa olosuhteissa. Energia säilyy, on yksi fysiikan laeista. Miksei tietoisuuskin voisi säilyä?

Mistä tietoisuus on peräisin? Olemmeko yhtä kaiken muun kanssa? Olemmeko lopultakin universumi, joka kokee itsensä? Onko kuolemaa, vai hyppääkö tietoisuus eri aikaan, eri universumin pisteeseen, taaksepäin, eteenpäin, jonkin tuntemattoman psykologian ja fysiikan lain mukaan? Muuttaako tietoisuus muotoaan ja sisältöään, kun se on ajettu kulmaan?

Ja lopulta, minusta tuntuu, ettei tietoisuudesta pääse eroon. Ei edes nukahtamalla, koska heti sen jälkeen kun vaivuin tajuttomuuteen, "avasin silmäni" aamulla. Mitä yöllä tapahtuikaan?

Mode-edit: Erotettu omaksi aiheekseen ketjusta Uusi Maailmanjärjestys
« Viimeksi muokattu: 25. Maaliskuuta 2014 klo 11:53 kirjoittanut Vihreäkaupunki »
Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
  • Poissa Poissa
Vs: Mitä olemme?
« Vastaus #1 : 24. Maaliskuuta 2014 klo 13:08 »
  • Tykkää (0)

• Viime aikaisia henkisiä hortoilujani

Jos olemme jotain, olemme energiaa, materiaa yms. Tai sitten olemme illuusio, energian ja materian luoma emergenssi, joka esiintyy vain tietyissä rajatuissa olosuhteissa. Energia säilyy, on yksi fysiikan laeista. Miksei tietoisuuskin voisi säilyä?

Mistä tietoisuus on peräisin? Olemmeko yhtä kaiken muun kanssa? Olemmeko lopultakin universumi, joka kokee itsensä? Onko kuolemaa, vai hyppääkö tietoisuus eri aikaan, eri universumin pisteeseen, taaksepäin, eteenpäin, jonkin tuntemattoman psykologian ja fysiikan lain mukaan? Muuttaako tietoisuus muotoaan ja sisältöään, kun se on ajettu kulmaan?

Ja lopulta, minusta tuntuu, ettei tietoisuudesta pääse eroon. Ei edes nukahtamalla, koska heti sen jälkeen kun vaivuin tajuttomuuteen, "avasin silmäni" aamulla. Mitä yöllä tapahtuikaan?

Itse näen asian niin että tietoisuus on osa maailmaa samoin kuin mikä tahansa muukin asia. Ja tietoisuus säilyy myös. Olen melko vakuuttunut siitä että kuolema ja elämä ovat vain illuusioita. Me olemme vajavaisia olentoja, joiden käsityskyky ei voi ymmärtää näitä asioita kuin huonojen vertauskuvien kautta. Meidän kielemme ei yksinkertaisesti tavoita "totuutta".

Nukahtaminen ja muut tilat joissa emme "tiedosta" ovat sitten ehkä vain erilaisia tietoisuuden tiloja joihin aivotoimintamme meidät vie.
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

Hariel

• Hippi
    • Paikalla Paikalla
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #2 : 24. Maaliskuuta 2014 klo 13:10 »
  • Tykkää (0)

• Miun näkemyksen mukaan kaikki on energiaa/tietoisuutta. Uskon myös ykseyteen, Bashar muotoili asian hyvin: "The one is all and the all are one".
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #3 : 24. Maaliskuuta 2014 klo 13:13 »
  • Tykkää (0)

• Miun näkemyksen mukaan kaikki on energiaa/tietoisuutta. Uskon myös ykseyteen, Bashar muotoili asian hyvin: "The one is all and the all are one".

Vaikken Bashariin muuten luotakaan, niin on tuo hyvin sanottu. Tosin kyllähän jo Buddha ja muinaiset mystikot sanoivat noin, eli ajatus ei ole millään tavalla ainoastaan Basharin keksintöä. On muuten mielenkiintoista, miten jotkin vuosituhansia vanhat mystikot osasivat sanoa ilman tieteellistä tutkimusta niinkin hyviä vertauksia maailman rakenteesta.
    « Viimeksi muokattu: 24. Maaliskuuta 2014 klo 13:16 kirjoittanut Johnnyboy92 »
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

Ksri

• Vieras
    « Vastaus #4 : 24. Maaliskuuta 2014 klo 23:08 »

https://www.kickstarter.com/projects/1527505462/gaia-codex-a-novel-and-ancient-wisdom-text-reveale

Basharin mukaan elämän tarkoitus on olla itsensä niin hyvin kuin pystyy.
    Kirjattu

Aarrematkailija

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    • Maailma on kaunis
    « Vastaus #5 : 28. Maaliskuuta 2014 klo 09:44 »
  • Tykkää (1)

• Uskon että kaikki mitä maailmassa tapahtuu on lähtöisin energiahiukkasten värähtelystä. Näköaistimukset liittyvät valon värähtelyyn, ilmakehässämme olevien hiukkasten liikkeisiin ja kaikkeen hyvin pieniin asoihin, joita yksittäinä emme pysty havaitsemaan. Samoin tuntemuksemme ja tietoisuutemme perustuu aivokemiaan, joka koostuu myös hyvin pienistä ja nopeistä hermoimpulseista. Usein ajatellaan että tunteet ovat tunteita ja fyysiset ominaisuudet kehoon liittyviä näkyviä osia. Itsehän uskon, että olemme osa suurta kokonaisuutta ja suuri kokonaisuus on osa meitä. Tunne-elämän reaktiot näkyvät myös kehon hyvinvointina, joka säteilee ja värähtelee kehosta myös ulospäin.

Miun näkemyksen mukaan kaikki on energiaa/tietoisuutta. Uskon myös ykseyteen, Bashar muotoili asian hyvin: "The one is all and the all are one".

Eli yksinkertaisuudessaan juuri näin.
    Kirjattu

mau

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #6 : 17. Huhtikuuta 2014 klo 14:16 »
  • Tykkää (1)

• Olemme universumi joka haluaa kokea itsensä. Olemme täällä koska haluamme ja pelaamme peliä nimeltä elämä. Olemme vettä, värähtelyä.
    Kirjattu

Ksri

• Vieras
    « Vastaus #7 : 17. Huhtikuuta 2014 klo 15:34 »

Yleensä olemme kiinnittyneinä kulttuuriseen kehykseemme, käsittämättä sitä outoutta jota saattaa tapahtua. Itse olen etsinyt epäjohdonmukaisuuksia länsimaisesta maailmankatsomuksesta, jota kirkko on pitkään ollut säätelemässä, tosin ei enää voimakkaasti viime vuosina. Myönnän, että uskonnollisia kokemuksia on. Kirkkaimpia näistä ovat kuolemanrajakokemukset ja ilmestykset.

Hyvä esimerkki siitä, miten kielteinen kulttuurinen kehyksemme voi olla on antaa kontrasti toisesta ulottuvuudesta tähän lineaariseen kehdosta hautaan puoliuinumiseen, puolivalvomiseen. Tuntuu, että universumin ihmeellisyyksien ja villiyden ulkopuolella länsimainen kulttuuritranssi on kuin yöllä nuokkuvan vartijan käsitys todellisuudesta... ei täysin hereillä, ei täysin unessa, ei oikein mitään, ja tehtävänä on murehtia JONKUN MUUN maallisesta omaisuudesta, johon itsekin osittain, muttei täysin lukeudu.

Lähestymistapa maailman oikeaan luonteeseen olisi ehkä erilaiset meditatiiviset harjoitukset unelmapaikastaan. Jonkin tarinan mukaan joku kuvitteli tällaista paikkaa paljon mielessään, kunnes löysi sellaisen kaukaisesta maasta. Itse olen kuvitellut, tai paremminkin mieleeni on tulvinut ajatuksia rakkaudesta ja nyt ne vaikuttaisivat materialisoituneen erääseen kanadalaiseen artistiin. Olen ymmälläni.
    Kirjattu

mau

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #8 : 17. Huhtikuuta 2014 klo 16:01 »
  • Tykkää (0)

• Ajatushärö. Elämä ei ole toki ole peli. Se vain on. Mutta tämä meidän käyttäytymisemme, tekemisemme jne täällä näin olevaisina on peliä.
    Muurahainen on mielestään ihminen, kirahvi on mielestään ihminen, kasvi, hyönteinen, sammal ja sieni ovat kaikki mielestään myös ihmisiä. Jos ymmärrätte mitä ajan takaa? Nyt en kerkeä paremmin paneutumaan tähänkään, haluan lähteä töihin.
    Kirjattu

Ksri

• Vieras
    « Vastaus #9 : 17. Huhtikuuta 2014 klo 16:04 »

Joidenkin mukaan on hyvä pysyä maan pinnalla tai arestissa tässä elämässä. Tieteessä liikkuu muuten nyt uusi aalto, jonka ideana on että tietoisuus on aineen olomuoto.

https://medium.com/the-physics-arxiv-blog/5e7ed624986d
    « Viimeksi muokattu: 17. Huhtikuuta 2014 klo 16:35 kirjoittanut Ksri »
    Kirjattu

aurakas

• Vieras
    « Vastaus #10 : 17. Huhtikuuta 2014 klo 19:15 »

Olemme universumi joka haluaa kokea itsensä. Olemme täällä koska haluamme ja pelaamme peliä nimeltä elämä. Olemme vettä, värähtelyä.

tämä :) ja valoa! Valoa ja rakkautta <3

Elämä ei ole toki ole peli. Se vain on. Mutta tämä meidän käyttäytymisemme, tekemisemme jne täällä näin olevaisina on peliä.

jos se on ensin peliä, ja muuttuu sitten leikiksi, kun pääsee tietylle levelille?
    Kirjattu

laventelituuli

• Vieras
    « Vastaus #11 : 18. Huhtikuuta 2014 klo 07:55 »

Se apina siinä possu-leffassa sanoi "It´s all illusory, it´s ill and it´s for losers" mut sekin tais lainata setäänsä.
    Mikään idea ei koskaan ole muotoiluaan selkeämpi, sen takia joku Friedich Nietzche iloisen hulluutensa keskellä ei koskaan yllä ton apinan tasolle.

Joku outo velvoite meillä kaikilla on olla samaa, ja siitä haluan murtautua ulos. Te olette energiaa ja värähdyksiä, sadetta taivaanrannan takana minulle ja minä olen naurava kuori. Värähtelyä ja voimaa, katoamattomia unia te olette, kauniimpia kuin kuutamoyö jumalan rakkaudessa, mutta minä olen savea maassa. ;)
    Kirjattu

jättietana

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #12 : 24. Huhtikuuta 2014 klo 15:04 »
  • Tykkää (0)

• ... ja kaikkien fyysisestä ruumiista tulee lopulta savea maahan...

Sori, toi oli vaan ontuva ja kämpelö aasinsilta siihen, mitä tää koko kirjoitusketju nosti mieleen :)  Kaunista, suloista runoutta, laventelituuli!
    Ja kivat synkronismit, ketjun aloittaja Ksri! Mä oon pohdiskellut jotenkin niin samoja juttuja, samaan maailmanaikaan.
    Kuka pystyisi elävöittämään kuolleen ruumiin, ei kukaan. Jokin sen kuitenkin on elämän aikana elävöittänyt. Sanotaan, että "henki lähti", "se pääsi hengestään", ihmisestä tulee kuollessan hengetön. Ne on tietty vaan sanontatapoja. Silti, mikä se on se "elävöittäjä", joka saa sydämen sykkimään, veren kiertämään, keuhkot hengittämään, suoliston toimimaan? Tuo salaperäinen elämänvoima, joka meissä kaikissa on.
    Meidän ruumista elävöittävän elämänvoiman täytyy olla myös meidän tietoisuuden lähde, sillä kuollut ruumis ei varmaankaan ole tietoinen. Kuolleesta ruumiista tulee matojen ruokaa ja kasvien lannoitetta, mutta energian häviämättömättömyyden lain mukaan elämänvoimakin säilyy. Jos tietoisuus liittyy elämänvoimaan, niin silloin myös tietoisuus säilyy, kuten elämänvoimakin.
    Toi on niin jännä kelaus toi, että meidän tietoisuus on universumi, joka kokee itseään. Idut tähän ajatukseen tuli joskus Richard Bachin kirjoista ja jonkun neoplatonistin selityksistä. Siitä on kehkeytynyt mulle sellainen mielikuvaharjoitus, joka tekee ihmeitä esimerkiksi sosiaalisessa kanssakäymisessä. Ajattelen, että universumi katselee näiden silmien läpi omaa kokemustaan kaikesta muusta, mitä se pitää sisällään. Kyllä siinä lakkaa pikkuasiat harmittamasta kun ego antautuu universumin virtaukselle. Harmi, etten sitä mielentilaa pysty pitämään kuin vähän aikaa kerrallaan.
    Ehkä jos pystyis murtamaan kolmiulotteisen ajattelun vankilan (jaa, onkos aika neljäs ulottuvuus? siinä tapauksessa neliulotteisen), niin ehkä sitten pystyis jotenkin laajemmin tajuamaan universumin virtausta. Universumi on aina kaikkialla, koko ajan, ilman alkua tai loppua. Ehkä fyysisen, kolmiulotteisen ruumiin ja siihen liittyvän aikakäsityksen menetyksen myötä elämänvoima/tajunta/tietoisuus helpommin liikkuukin kaikissa mahdollisissa ulottuvuuksissa. No, unessa tietty kokee millaista on kun aika ja paikka heittää surrealistista volttia, oliskohan sitä sitten kuoleman jälkeen pysyvästi sellaisessa tilassa? :) Sanotaan, että unet tulee alitajunnasta; ehkä tietoisuus on kuoleman jälkeen alitajunnan maailmassa, manan majoilla, tuonelan virrassa? Jos se on sellainen tietoisuuden uudelleenohjautumispiste.
    Ja kelailu jatkuu...
    « Viimeksi muokattu: 24. Huhtikuuta 2014 klo 15:12 kirjoittanut jättietana »
    Kirjattu

kirkasmieli

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #13 : 12. Kesäkuuta 2014 klo 20:05 »
  • Tykkää (3)

• Ajatushärö. Elämä ei ole toki ole peli.

Raha on peli - johon lähes kaikki pakotetaan kehoissamme osallistumaan tavalla tai toisella.

Olemme itsenäisesti toimivien tietoisuuksien laajahko ryhmä samalla "planeetalla". Luomme kukin itse oman uniikin todellisuutemme muistiimme ja aisteihimme pohjautuen. Toki muistiin ja aisteihin yritetään vaikuttaa lapsesta saakka syöttämällä kulloinkin halutunlaista "informaatiota" vallanpitäjien toimesta (nykyisin lähinnä massojen kontrolloimiseksi em. pelistä johtuen) joten tietoisuus tietoisuudestamme on useimmilta päässyt hämärtymään vuosien saatossa.

Mitä tämä tietoisuus sitten on? Värähtelyä tosiaan sekin, kuten kaikki muukin havaitsemassamme universumissa.

tjsp. =)
    « Viimeksi muokattu: 12. Kesäkuuta 2014 klo 20:26 kirjoittanut kirkasmieli »
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #14 : 12. Kesäkuuta 2014 klo 23:37 »
  • Tykkää (0)

• “You are not special. You're not a beautiful and unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else. We're all part of the same compost heap. We're all singing, all dancing crap of the world.”

-Chuck Palahniuk, Fight Club

Alkaa vähän tuntua siltä että yllä oleva lainaus pitää paikkansa. Emme me oikeasti ole mitään mystisen kaunista "tietoisuutta" tai muuta jaloa. Ja miksi edes pitäisi olla? Eikö ihmisyys riitä? Minusta ajatus siitä että olen vain ihminen on helpottava. Ei minulla ole pakko olla mitään tehtävää eikä minun ole pakko olla yhtään mitään muuta mitä olen. Ja kaikki mitä näen riittää.

Ja puheet "värähtelystä" ym. ovat vain kielellisiä rakennelmia jotka eivät tavoita asioiden todellista luonnetta. Koko kysymys "Mitä olemme?" on täysin turha koska meillä jokaisella on käytössämme vain subjektiivinen kokemuksemme. Sinä olet vain sitä mitä päätät olevasi. Jokaisen on luotava elämälleen oma tarkoitus. Ei ole mitään Jumalaa tai kollektiivista tietoisuutta joka kertoisi asian sinulle. Objektiivisuus on harhaa.
    Kirjattu