Ymmärrän kyllä niitä vanhempia jotenkuten, jotka lapsilleen tällaisia vaatimuksia laittavat. Yksinkertaisesti syynä on se, että he eivät halua lapsen vetävän vääränlaista huomiota itseensä. Ikävän kuuloiselta tuo kuulostaa, mutta massaan sopeutumalla välttää paremmin kiusaamista, onhan monia esimerkkejä siitä, kuinka joukosta eroaminen tarkoittaa monesti myös ihmisten paheksuntaa. Helpompaa siis opettaa lapsi massaa seuraamaan, kuin opettaa kestämään se kaikki mahdollinen negatiivisuus ja syrjintä, jota ympäristössä joutuu ehkä kohtaamaan erilaisuuden vuoksi. Eihän se mikään varma tapa ole estää kiusaamista, eikä kaikki joukosta erottuvat tuota joudu kokemaan, mutta yleistäen kyllä. Hyväthän ne tarkoitusperät siis monilla vanhemmilla on, jotka tuota tekevät, vaikka onhan se tavallaan myös "väärin".
Itse kuulun siihen harvaan porukkaan, ainakin itse tunnen vähän tämänkaltaisia, jossa vanhemmat eivät ole yrittäneet niin paljon opettaa lasta välttämään vääränlaisten katseiden keräämistä, vaan enemmänkin sitä, että jos sitä kohtaa, niin miten sen kestää. Tämän takia olen myös hoksannut niinä harvoina kertoina, kun olin lähdössä ihan hirveän nuhjuisissa vaatteissa kouluun, miksi vanhempani ärähtivät siitä kunnolla. He eivät halunneet, että antaisin koulussa ihmisille syytä nauraa tai ivata olemustani. Tiedän, että olen sellainen lapsi vanhemmilleni, että he saavat pelätä monesti sitä, että olenko joutunut kiusatuksi. Koulukiusatun perikuva, kuten joskus vitsillä sanottiin. Tiedän myös sen, että he eivät halua minun muuttavan itseäni muiden takia, jonka takia minut ollaan opetettu omasta mielestäni aika vahvaksi luonteeltani. Osa tulee luonnostaan, härkäpäinen ihminen kun olen, mutta epäilen suuresti, että kulkisinko näin itsevarmana ilman vanhempieni sanoja ja opetuksia.
Mielestäni siis monet vanhemmat velvoittavat lapsiaan tuollaiseen siistiin ja massaan sopeutuvaan pukeutumiseen ja muuhuun ihan vain siksi, että haluavat lapsensa mahdollisesti turhalta kärsimykseltä säästää. Ei ehkä paras keino, mutta se on ihmiskohtainen kysymys, että mikä katsotaan parhaaksi tavaksi tuollaisessa. Onhan myös vanhempia, jotka vaativat joistain muistakin syystä noita asioita, mutta ihmisen käyttäytymiseen liittyvät asiat eivät mene minkään tarkan säännön mukaan kaikilla.
luna, minäkin olen joutunut tuon kohteeksi, että melkein kaikki kohtaamani ihmiset ovat kutsuneet erilaiseksi tai oudoksi. Mutta mielestäni on niin, ettei voi olla outo, jos on kuitenkin kuten kaikki muutkin ilmaa hengittävä ihmisolento. Ns. oudot ihmiset yleensä vain tuovat itseään esille vähän normista poikkeavammalla tavalla, oli se sitten pukeutuminen, keskustelun aiheet jne. Loppupeleissä ovat yhtä normaaleja kuin muut. Itkevät, nauravat ja juttelevat, mutta vain vähän erilaisimmista asioista.