Haluaisin hankkia itselleni uusia vege- ja kasvisruokien keittokirjoja : ) Jotenkin uutena en vaan raaski ostaa ja kirppareilta ei ole toistaiseksi tullut vastaan. Netistä etsiminen on tietysti se helpoin tapa... jotenkin vaan tuntuu etten haluaisi liittää tietokonetta, nettiä ja mediaa jokaiseen arkiseen asiaan; varsinkin ruoanlaitto on mukavampaa kun saa soveltaa ja kokata ilman mitään hienoja sähköisiä laitteita.
Millaisia ruokia te yleensä teette? Keittoja? pataruokia? vai kaikkea mitä vaan keksitte ?
Tavallisella keittokirjallakin pääsee jo pitkälle, kun osaa korvata lihan ja maitotuotteet kasvistuotteilla. Lähes kaiken muun lihan ja kanan voi korvata soijapaloilla, -rouheella ja -suikaleilla paitsi kokonaiset pihvit. Tietenkin on olemassa soijaleikkeitäkin, mutta niitä ei saa normimarketeista. Myös tofua voi käyttää lihan, kanan tai kalan tilalla. Soijatuotteet täytyy vain muistaa maustaa voimakkaammin kuin liha tai kana.
Minä teen ihan kaikenlaisia ruokia: keittoja, patoja, kastikkeita, pyöryköitä, pihvejä, wokkeja, salaatteja, mössöjä, muhennoksia, tortilloita, hampurilaisia, pizzaa...
Edellispäivänä tein jättikattilallisen soijapalarisottoa ja sitä syödään tänäänkin illalla. Päivällä olin laiska tekemään ruokaa, joten söin itse tekemääni superleipää (jossa on hiivaleipäjauhojen lisäksi erilaisia siemeniä, hiutaleita, leseitä ja soijarouhetta) ja pähkinäjuustoa.
Aarrematkailija, oletko koittanut tehdä kasvisversioita tutuista kotiruoista? Soijapyörykät tai soijamureke tekevät varmasti kauppansa, jos et mainosta niitä jonakin kummallisena ja poikkeuksellisena, vaan sanot vaikka että tässä on vähän erilaisia lihapullia. Sama soijasuikaleiden ja kanasuikaleiden kanssa. Tai jos et halua kokonaan korvata lihaa soijalla, voithan korvata osan. Jotkut korvaavat esim. osan lihapullien lihasta soijarouheella.