Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Voiko syödä lihaa? - 5

Johnnyboy92

• Hippi
  • Poissa Poissa
Vs: Voiko syödä lihaa?
« Vastaus #60 : 20. Joulukuuta 2012 klo 20:14 »
  • Tykkää (0)

• Ei tuntunut kivalta kävellä lihatiskin ohi. Se oli täynnä raakaa lihaa jota myyjät nosteli vaa'alle. Sinäkin oli kuollut eliö.

Oonkohan kävellyt liian usein lihatiskin ohi kun en tunne mitään silloin?
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

JazzDj

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #61 : 20. Joulukuuta 2012 klo 20:30 »
  • Tykkää (0)

• Oonkohan kävellyt liian usein lihatiskin ohi kun en tunne mitään silloin?

Ei sitä varmaan tunnekkaan jos ei tujota niitä lihoja ja muistele kauhuleffoja.
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #62 : 20. Joulukuuta 2012 klo 20:47 »
  • Tykkää (0)

• Ei sitä varmaan tunnekkaan jos ei tujota niitä lihoja ja muistele kauhuleffoja.

Mä oon kyllä myös koskenut ja jopa leikannut lihaa. Se on mun synti. Mutta kauhuleffat ei kyllä herätä mussa oikeen mitään tunteita, useimmat on vaan typerää mässäilyä tekoverellä- ja lihalla. Ei siinä ole mitään pelottavaa.
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

JazzDj

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #63 : 20. Joulukuuta 2012 klo 21:13 »
  • Tykkää (0)

• Mä oon kyllä myös koskenut ja jopa leikannut lihaa. Se on mun synti. Mutta kauhuleffat ei kyllä herätä mussa oikeen mitään tunteita, useimmat on vaan typerää mässäilyä tekoverellä- ja lihalla. Ei siinä ole mitään pelottavaa.
    Itse olen leikannut, paistanut ja syönyt lihaa. Eikä muuten kauhuelokuvat minuakaan pelota.
    Kirjattu

metsähiiri

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #64 : 21. Joulukuuta 2012 klo 12:35 »
  • Tykkää (0)

• Mä tosiaan tykkään lihasta, varsinkin naudasta ja broilerista. Hyvä kalakin on ihanaa. Koitan silti syödä kasvispainoitteisesti ja suosia luomua. Eniten tosiaan tympäsee tehotuotanto ja ihmetyttää, miksi länsimaalainen käyttää niin järjettömiä määriä lihaa. Paljon vähemmälläkin pärjäisi varmasti.
    Kirjattu
    “Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.”

Ksri

• Vieras
    « Vastaus #65 : 21. Joulukuuta 2012 klo 14:28 »

Itellä yks kasvissyönnin laukaisevista tekijöistä oli se tiedottomuus ja lihan tuntemattomuus. En vaan jaksanut ajatella koko ajan sitä lihan syömistä. Ajattelin, että kasvissyönti on vapaan tahdon harjoittamista ja sinänsä varmasti tervettä, kunhan syö mahdollisimman monipuolisesti. Aloitinkin heti amarantista, mutta se seikkailu jäi pian sikseen jostain syystä.

Soijakin alkaa mietityttämään joskus, että onko se viljelty tehotuotannolla vai luontoystävällisesti. Viljatuotteidenkin viljely voi latistaa luonnon monimuotoisuutta tehoviljeltynä. En tosin nää mitään vikaa esimerkiksi kastellulla aavikolla kasvatetuissa vihanneksissa ja hedelmissä (Israel), mutta jos raha virtaa aseisiin niin päätä alkaa taas särkeä...
    Nyt salille lomps!
    Kirjattu

ramukka

• Vieras
    « Vastaus #66 : 16. Huhtikuuta 2013 klo 00:30 »

Oma mielipide on että liha kuuluu ihmisen ruokavalioon niinkuin sudenkin ja ihmisen on luonnollista syödä niinkuin se on luotu syömään  mikään ei voita mediumia/pinta kypsennettyä härän pihviä tai pekoniin käärittyä porsaan sydäntä  :ruok

Ja mikä eläinten oloihin tulee, suomessa luomu on samaa kuin kaikki muukin ja siitä maksaa vain ylihintaa,ulkomaillahan se on toki eri juttu itsekin asustelen täällä vanhempien lypsytilalla missä eläimet saavat liikkua vapaana lämminpihatossa ja menevät vapaaehtoisesti lypsylle robotin luo ja jokaista eläintä autetaan kuin ystävää ja niiden kuolemaa surraan, viimetalvena meidän satatonnari rampaantui ja se ei päässyt kävelemään, toivo alkoi olla lopussa ja oli madollista että se lopetettaisiin mutta teimme kaikkemme ja nyt se elelee  normaalisti onnellista lehmävanhuksen elämää.
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #67 : 16. Huhtikuuta 2013 klo 17:56 »
  • Tykkää (0)

• Lihan tehotuotanto on vain yksi esimerkki siitä että miten väkivaltaisen systeemin alaisuudessa me eletään. Järjestelmä pyörii väkivallalla. Meille ei kerrota juurikaan siitä väkivallasta mikä pyörittää järjestelmää, kuten vaikka hikipajojen orjatyövoimasta tai karjaeläinten rääkkäyksestä. Itse asiassa se väkivalta mistä meille kerrotaan, on satunnainen ja harvinainen väkivalta, mikä tapahtuu missä sen ei pitäisi tapahtua kuten vaikka New Yorkissa tai nyt Bostonissa.

Valtaosa väkivallasta on ns. siivottu pois meidän rikkaiden länsimaalaisten näköpiiristä. Siivoaminen tapahtuu esimerkiksi niin ettei itsenäisiä toimittajia päästetä kriisialueille tai että vankeja kidutetaan vankiloissa joita ei ole virallisesti olemassa. Siivoamalla ikävän, järjestelmää ylläpitävän väkivallan jälkiä, saadaan iso osa väestöstä uskomaan ettei sitä ole oikeasti olemassakaa, tai jos onkin, niin sitä ei joudu ikinä kohtaamaan! Joukkoteurastuksista kehitysmaissa tehdään vain pieniä uutisjuttuja, jotka jäävät muiden uutisten varjoon. Samoin kuin vaikka lihateollisuuden järjestelmällinen väkivalta ja eläinrääkkäys.

Yksi syy miksi Vietnamin sota loppui, oli se, että siitä päätyi niin paljon raakaa kuvaa kansalaisten televisioihin. Niin sodan järjestelmällinen väkivalta välittyi kansalle. Ja osaksi sen vuoksi alkoi sodan mittava vastustus ja rauhanliike. Mutta näistä päivistä ovat valtaapitävät oppineet sen, ettei sodasta saa koskaan päästää mediaan raakaa kuvamateriaalia. Ja oletteko nähneet ikinä kuvia vaikka Irakissa tapahtuneista verisistä taisteluista? Niitä kyllä tapahtuu, mutta armeijat eivät päästä kuvia mediaan.

Osaksi näiden asioiden vuoksi siedämme niin hyvin väkivaltaista järjestelmää. Emme oikeastaan ikinä joudu kohtamaan sen varjopuolia.
    Kirjattu

Peacemaker

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
      • Valokuvat
    « Vastaus #68 : 17. Huhtikuuta 2013 klo 08:05 »
  • Tykkää (0)

• Pari dokkaria aiheesta katsoneena, täytyy sanoa, että ei voi. Tosin en tuomitse jos joku valitsee toisin kuin minä.
    Kirjattu
    The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present.

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #69 : 25. Huhtikuuta 2013 klo 09:57 »
  • Tykkää (0)

• Olen ollut kasvissyöjä 12 vuotta. Aluksi päätökseen vaikuttivat ympäristö- ja eläinoikeussyyt, nykyisin terveysnäkemys on etusijalla.
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

Kitaristi

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #70 : 26. Huhtikuuta 2013 klo 10:08 »
  • Tykkää (0)

• Itse lopetin lihansyönnin pikkuhiljaa sitä vähentämällä. Tuskin olisi onnistunut kerralla kun oma tietämykseni kasvisruokavaliosta oli todella huonolla tasolla.

Aluksi muutama päivä viikossa ilman lihaa, sitten jätin lihan leivän päältä. Parisen vuotta sitten alkoi olemaan jo viikkoja ja kuukausiakin ilman lihaa ja mieleeni alkoi iskostumaan ajatus lihattomasta ruokavaliosta. On siitä jo yli vuosi kun viimeksi söin (tietoisesti) lihaa. Muutaman kerran olen vahingossa maistanut sitä, mutta äkkiä oppii kyselemään mitä ruoassa on, kun maha lihansyönnin jälkeen möyryää ja on kohtuullisen aktiivinen :)

Oman kokemukseni perusteella voisin sanoa, ettei kannata turhia hötkyillä. Ottaa rauhassa niin pikkuhiljaa se ajatusmaailmakin muuttuu siinä mukana eikä kohta tee edes mieli lihaa. Enää en pysty käsittämään omaa ajattelutapaani lihan suhteen kun sitä vielä söin. Sitä oli jotenkin kummassa uskossa, enää en osaa selittää miksi pidin lihaa osana normaalia ruokavaliota.

Soijan ympäristövaikutuksista pitää tietysti olla tietoinen ja tiedon lisääntyessä muuttaa kulutustottumuksia. Lihan korvaaminen soijalla on kuitenkin ensimmäinen askel kohti ympäristöystävällistä ruokavaliota, eikä sitä soijaa tarvitse syödä loputtomiin. Itse käytän soijaa enää todella harvoin vaikka alkuun sekin oli tärkeä proteiinin lähde.

Loppuun vielä nettisivu; https://ilmasto-opas.fi/fi/ilmastonmuutos/hillinta/-/artikkeli/ab196e68-c632-4bef-86f3-18b5ce91d655/ilmastomyotainen-ruoka.html

Aloita muutos heti, mutta ymmärrä ettei se ole päämäärä vaan matka :)
    Kirjattu

keltainen

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #71 : 29. Huhtikuuta 2013 klo 15:44 »
  • Tykkää (0)

• Olen sitä mieltä, että kenenkään ei pitäisi syödä lihaa koskaan. Luin vähän tämän keskustelun alkua, mutta typerät ja tietämättömän argumentit saivat minut luopumaan kaikista perusteluyrityksistä. 99% lihaa puolustavista argumenteista on täyttä paskaa ja sitä, ettei tiedetä mistään mitään. Ainoa argumentti, jonka voin jotenkin ymmärtää on se, että moni tykkää lihasta. Se on rehellinen argumentti, jonka sanoja myöntää, että laittaa oman onnensa maapallon ja muiden eliöiden onnen edelle. Itsekin voin usein allekirjoittaa saman itsekkyyden vaikkakin vähän eri mittakaavassa (esim. tomaattien syöminen talvella).

Koska ihminen tulee aina olemaan itsekäs eikä voi täysin luopua asioista, jotka eivät ole hyväksi hänelle itselleen tai kellekään maailmassa, ehdotan lihan syömistä vain juhlapäivinä. Enkä nyt tarkoita sitä, että makkarat käristyisivät jokaisena kesäiltana, koska on naapurin nimipäivät tai koska siskontyttö sai ensimmäisen hampaansa, vaan sitä, että liha olisi ihan oikeasti juhlaruoka vähän niin kuin kinkku on jouluruoka. Ehkä kuohuviinin nauttiminen voisi olla lähellä sitä, miten toivoisin lihaa nautittavan. Tietenkin jotkut korkkaavat kuoharin pienimmästäkin aikaansaannoksesta, mutta useimmille se on juhlava juoma, johon kuuluu kilistely ja hyvä porukka.

Uskon, että jos lihaa lakattaisiin nauttimasta mättönä, jota ahmitaan ihan vaan siksi että ei välitetä mistään paskaakaan, lihantuotanto muuttuisi väistämättä ekologisemmaksi ja eettisemmäksi. Hintaakin voisi nostaa reilusti, kun liha ei enää olisi arkiruokaa. Tehotuotantoa ei tarvittaisi, koska pientuottajat pystyisivät vastaamaan pieneen kysyntään.

Niin ja omiin tarpeisiin kalastus ja metsästys on tietenkin edelleen mielestäni ok.
    Kirjattu

Peacemaker

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
      • Valokuvat
    « Vastaus #72 : 29. Huhtikuuta 2013 klo 16:24 »
  • Tykkää (0)

• ^ Jep. Hyvin sanottu.
    Kirjattu
    The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present.

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #73 : 29. Huhtikuuta 2013 klo 17:37 »
  • Tykkää (0)

• Niin ja omiin tarpeisiin kalastus ja metsästys on tietenkin edelleen mielestäni ok.

Miksi? Voisihan ne kasvattaa yrttejä ja viljellä maata nekin lihansyöjät? En ymmärrä sitä logiikkaa että jos eläin tapetaan luonnossa, niin se on okei, mutta jos se on kasvanut maatilalla, niin sitten ei ole okei? Koska hyvissä oloissa maatilalla kasvanut eläin on about yhtä hyvinvoiva kuin vapaanakin elävä. Tai siis ainakin kaikilla olemassaolevilla mittareilla. Toki voi ajatella että "ei se eläin ole onnellinen kun ei ole vapaa", mutta siinä koitetaan soveltaa ihmisen tunne-elämää eläimeen, mikä ei ole kovin pitävää. Mun mielestä tässä asiassa tulee esiin se luonnon idealisointi ja perusteeton ihannointi. Luonto on raaka paikka ja eläimet kärsivät myös eläessään siellä. Itse tunnen luontoa kohtaan enemmänkin jotain "jumalanpelon" kaltaista.

Mun mielestä asia on niin, että jos lihansyönti on paha asia ja kielletty, niin ei siinä sitten voida tehdä poikkeuksia. Mutta se osoittaakin hyvin ihmisen moraalin joustavuuden, aina löytyy poikkeuksia. Ja ainakin kun sellainen on, niin voidaan sitä venyttää ja venyttää.
    « Viimeksi muokattu: 29. Huhtikuuta 2013 klo 17:41 kirjoittanut Johnnyboy92 »
    Kirjattu

Brooks

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #74 : 29. Huhtikuuta 2013 klo 19:51 »
  • Tykkää (0)

• Ihmisiä on nykyään niin paljon, että jos lihansyöjät hankkisivat saaliinsa luonnosta, luonnonvaraiset riistaeläimet kuolisivat sukupuuttoon alle aikayksikön.

Sitä vastoin lihakarjaa ei olisi olemassakaan, ellei sitä kasvatettaisi ruoaksi.

Aiemmin jo kirjoitinkin, ettei lihansyöntiä oikein voi vastustaa muutoin kuin eettisin ja moraalisin argumentein. Esimerkiksi tieteellisiä perusteita lihansyönnistä luopumiselle ei ole.
    Kirjattu
    The Art Of Brooks