Kaikille ei varmaan keskustelumuotoinen terapia anna mitään. Minulla se ehkä antoi jotain, niin kauan kun se pystyi antamaan. Lääkäri ehdotti minullekin taidemuotista terapiaa, mutta minua pelottaa liikaa mennä sellaisiin terapioihin, varsinkin, jos sitä terapiaa käydään ryhmissä. Olin muutenkin piilotellut muilta sitä, että kävin keskusteluterapiassa, ja pelkäsin koko ajan, että joku tuttu saisi sen selville. Se tuntuisi nöyryyttävältä, vaikka siinä ei oikeastaan pitäisi ollakaan mitään hävettävää, mutta minulla on aina ollut tapana esittää "pärjäävää ja vahvaa, joka ei välitä mistään mitä muut sanovat". Jos kaikki kiusaajat olisivat saaneet tietää, että kävin terapiassa, he olisivat jotenkin voittaneet. Piti vain esittää, ettei mikään kiusaaminen haitannut minua, sellaiselle ei saanut antaa mitään arvoa.
Minun on vaikea ymmärtää viiltelemistä, koska en ole itse ikinä viillellyt tai saanut ahdistuskohtauksia. Jotkut sanovat, että viiltelystä saa jotain tuskaa helpottavaa oloa? Eräs kaverini saa välillä ahdistuskohtauksia ja hänkin on viillellyt, ja hänelle on tyrkytetty kaikenlaisia lääkkeitäkin. Tänä päivänä hän kertoo vähän jo rauhoittuneen, ja onhan hänellä nyt jo pitkään ollut sama poikaystävä (liekö vaikuttaa asiaan?). Eräs toinen kaverini saattaa saada joskus paniikkikohtauksen ja se on kuulemma perinnöllistä. Meidän suvussa on ilmeisesti perinnöllistä vain yleinen masentuneisuus eikä erityisemmin mitään kohtauksia. Yksi sukulainen tukehdutti itsensä tahallaan auton pakoputkeen ja toinen ampui itseään suuhun, mutta selvisi siitä, ja nykyään hänen naamansa on epämuodostunut. Ongelmistaan ei ole myöskään melkeinpä koskaan puhuttu, itsari tulee muille kuin yllätyksenä. Ihmisten pitäisi uskaltaa hakea apua ongelmiinsa, ja pitäisi myöskin uskaltaa pitää huolta sellaisista, joilla ei ole kaikki hyvin... Taas näitä elämän epäkohtia, asioita, jotka eivät ikinä toteudu.
Mieltä nostattaa kun saa kehuja ja tajuaa että osaan tehdä asioita... Vaikka eilen ja tänään iski ahdistus niin sain jopa sivutettua sen viiltämättä, josta olen ylpeä itsestäni.
Itseään arvokkaana pitäminen on välillä jotenkin vaikeaa. Pitäisi vaan uskoa, että jokaisessa on jotain hyvää ja arvokasta. Ja jos tuntuu, ettei omassa itsessä ole mitään arvokasta, mutta silloin se arvokkuus pitäisi vain löytää.
Ehkei pidä ajatella liikaa mitä osaa tai sitä kuinka arvokas on. Ehkä pitäisi löytää elämästä joitakin kestäviä iloja ja nautintoja. Itse olen ainakin aina ollut niin intohimoinen persoona, etten vain ole saanut itseäni vielä päiviltä, koska nautin niin paljon vielä monista asioista. Tietenkin olen vähän henkisesti eksyksissä, mutta silti osaan vielä nauttia asioista.