Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Mielenterveys ongelmat - 7

Rauhan Toveri

• Hipahtava
  • Poissa Poissa
Vs: Mielenterveys ongelmat
« Vastaus #90 : 17. Marraskuuta 2012 klo 00:47 »
  • Tykkää (0)

• En varsinaisesti ole kaamoksen aikana masentunut, vaan enemmänkin sellainen vaeltava zombie, joka on vain koko ajan niin väsynyt, ettei jaksa murehtia liikoja. B)

Maailmanloppu! Voi ei! :D
    Kirjattu

Aarrematkailija

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    • Maailma on kaunis
    « Vastaus #91 : 26. Marraskuuta 2012 klo 18:32 »
  • Tykkää (0)

• minulle tuli aivan yllätyksenä, että noin 80% suomalaisista kokee jonkinmoista kaamosmasennusta tai -väsymystä. Todella suuri luku.  :o Onneksi vain pienellä osalla sen on todettu olevan vakavaa masennusta.

Kirjattu

tuulitukka

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
      • Burning in Water Drowning in Flame
    « Vastaus #92 : 26. Marraskuuta 2012 klo 18:55 »
  • Tykkää (0)

• minulle tuli aivan yllätyksenä, että noin 80% suomalaisista kokee jonkinmoista kaamosmasennusta tai -väsymystä.

Onhan se aika pelottavan suuri luku, mutta toisaalta sekin varmasti vaihtelee vähän riippuen mistä lähteestä tietonsa saa. Esimerkiksi tämä artikkeli arvioi yhden prosentin väestöstä kärsivän kaamosmasennuksesta ja 10-30 prosentin lievemmästä kaamosväsymyksestä.  ;)
    Kirjattu
    “Normality is a paved road: It’s comfortable to walk, but no flowers grow on it.”

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #93 : 26. Marraskuuta 2012 klo 19:09 »

minulle tuli aivan yllätyksenä, että noin 80% suomalaisista kokee jonkinmoista kaamosmasennusta tai -väsymystä. Todella suuri luku.

Täällä ilmoittautuu yksi. Tosin ongelma on parantunut muutettuani hieman entistä etelämmäksi.
    Kirjattu

Colourflower

• Vieras
    Vs: Mielenterveysongelmat
    « Vastaus #94 : 27. Marraskuuta 2012 klo 00:19 »

^ No jaa, itselläni näin esimerkiksi on ollut kyse vähän eri ilmiöstä. Kaamosmasennushan on yksillä enemmän "kaamosuupumusta", toisilla taas mieluummin "kaamosahdistusta". Minulla se on ollut jälkimmäistä. En siis ole ollut tekemisteni jäljiltä tavanomaista paljon väsyneempi, ja vaikka vähän olisinkin ollut, en ole siitä sinänsä mitenkään hätääntynyt koska oma ihmisihanteeni ei ole pystyä "käymään mahdollisimman täysillä". Sen sijaan pimeä vuodenaika sinänsä on alkanut tuottaa minussa pahaa psyykkistä oloa. Pimeys on tuntunut ahdistavalta ja lamaannuttavalta.
    Kirjattu

tuulitukka

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
      • Burning in Water Drowning in Flame
    « Vastaus #95 : 27. Marraskuuta 2012 klo 01:55 »
  • Tykkää (0)

• Sen sijaan pimeä vuodenaika sinänsä on alkanut tuottaa minussa pahaa psyykkistä oloa. Pimeys on tuntunut ahdistavalta ja lamaannuttavalta.

Ihan mielenkiinnosta kyselen, onko sinulla kestänyt/ kestääkö tätä samaa 'kaamosahdistusta' koko pimeän kauden, vai liittyykö se enemmän siirtymäkauteen kun päivät ensin muuttuvat lyhyiksi ja pimeys alkaa? :)
    Itse en yleensä huomaa väsymystä syksyisin tai talvisin pimeällä, mutta keväällä huomaan sen valtavan energiapiikin ja iloisuuden joka itsee. Tämä 'keväthepuli' näyttää että talvella energiat ovat alhaalla, mutta en ilmeisesti itse huomaa sitä koska muutos ei ole yhtäkkinen vaan totun siihen itse. Toisaalta usein tunnen pimeyden lohdullisena ja mukavana.
    Kirjattu
    “Normality is a paved road: It’s comfortable to walk, but no flowers grow on it.”

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #96 : 27. Marraskuuta 2012 klo 02:06 »

Ihan mielenkiinnosta kyselen, onko sinulla kestänyt/ kestääkö tätä samaa 'kaamosahdistusta' koko pimeän kauden, vai liittyykö se enemmän siirtymäkauteen kun päivät ensin muuttuvat lyhyiksi ja pimeys alkaa? :)
    Itse en yleensä huomaa väsymystä syksyisin tai talvisin pimeällä, mutta keväällä huomaan sen valtavan energiapiikin ja iloisuuden joka itsee. Tämä 'keväthepuli' näyttää että talvella energiat ovat alhaalla, mutta en ilmeisesti itse huomaa sitä koska muutos ei ole yhtäkkinen vaan totun siihen itse.

Harvemminpa sitä kaamosahdistusta enää lopputalvesta esiintyy, vaan se sijoittuu jonnekin lokakuun ja tammikuun väliselle aikajanalle, vuosittain vaihdellen. Keväällä iskevä energiapiikki on kyllä tuttu juttu minullekin. Itse en ole ajatellut näiden ilmiöiden liittyvän niinkään muutokseen ja tottumiseen, vaan siihen, että lopputalvella on usein moninkertaisesti enemmän aurinkoista säätä – ja sen myötä valoa – kuin syystalvella. Mutta kylläpä tuo sinunkin käsityksesi on harkinnanarvoinen. :)
    Kirjattu

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #97 : 27. Marraskuuta 2012 klo 15:28 »

Asiaan sopivasti liittyvä linkki: http://www.thelocal.se/44690/20121127/
    Kirjattu

Aarrematkailija

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    • Maailma on kaunis
    « Vastaus #98 : 27. Marraskuuta 2012 klo 16:01 »
  • Tykkää (0)

• Miten paljon ihminen vaatiikaan unta ja lepoa tähän aikaan vuodesta.... Kesällä sitä pärjää hienosti neljän tunnin unilla, mutta nyt minä en ainakaan meinaa pärjätä jos yöunet jäävät alle 9 tunnin.

Toisaalta hyvä että vuosien mittaan sitä alkaa ymmärtää itseään ja omia tarpeitaan paremmin. Nykyään sitä antaa hyvällä omallatunnolla luvan ottaa syksyllä rennommin ja tehdä asiat rauhallisemmalla tahdilla. En voisi kuvitellakaan että nyt jaksaisin tehdä asioita samalla tavoin kuin kesällä.

Onhan se aika pelottavan suuri luku, mutta toisaalta sekin varmasti vaihtelee vähän riippuen mistä lähteestä tietonsa saa. Esimerkiksi tämä artikkeli arvioi yhden prosentin väestöstä kärsivän kaamosmasennuksesta ja 10-30 prosentin lievemmästä kaamosväsymyksestä.  ;)

Tuohon vielä sen verran sanon, että itsekin olen nähnyt vaikka minkälaisia lukuja kaamoksen vaikutuksesta ihmisiin. Eipä tuota aihetta pysty varmaankaan tutkimaan yksiselitteisesti. Kaikki luvut ovat vain arvioita.  Tutkimuksia tehtäessä täytyy huomioida, että mitä pohjoisemmaksi mennään Suomessa, sitä pidempi kaamos on....ja ihmiset kokevat syysväsymyksen hyvin eritavoin. On vasrmasti niitäkin joiden jaksamiseen syksy ei vaikuta millään tavoin. Mutta tosiaan, voisin kuvitella että tuo 30% voi olla lähempänä todellisuutta kuin se 80%, jonka löysin myös jostain uutissivustolta
    Kirjattu

JazzDj

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #99 : 19. Joulukuuta 2012 klo 18:45 »
  • Tykkää (0)

• Huomasin juuri haluavani kuolla. Syitä elää on miljoonia. Syitä kadota: En haua olla täällä pilaamassa muiden elämää. Olen siis todella masentunut. Mut vietiin 9 vuotiaana lääkäriin. Sen jälkeen kymmeniä käyntejä kuraattorilla. Kummastakaan ei apua. Kaikki tiesi että halusin kuolla. Vain minä itse sain itseni kestämään siihen asti että itsemurha ajatukset katoavat, vai ovatko ne vieläkään kadonneet täysin.
    Kirjattu

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #100 : 19. Joulukuuta 2012 klo 21:13 »

Syitä kadota: En haua olla täällä pilaamassa muiden elämää.

Ainakaan minun elämääni sinä et ole pilannut ollenkaan. Ja olen herkkä reagoimaan siihen suuntaan.

Olen kuullut saman "en halua pilata toisten elämää" lukuisilta masentuneilta ihmisiltä. Kukaan heistä ei ole pilannut minun elämääni eikä toistenkaan ystävien.
    Kirjattu

Hviduri

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
      • Hviduri
    « Vastaus #101 : 19. Joulukuuta 2012 klo 22:00 »
  • Tykkää (0)

• Vaati todella paljon, että pilaisit jonkun elämän ja ihmiset toipuvat asioista.
    Tappamalla itsesi voit taas pilata läheistesi elämän.

Aika ikävä ihminen saa olla jos tietoisesti alkaa muitten elämää pilamaan,
    en usko, että olet sellainen  :)

Kirjattu
    We lay in bed day after yesterday

Ksri

• Vieras
    « Vastaus #102 : 19. Joulukuuta 2012 klo 22:24 »

Niinno, omanarvon tunne lähtee siitä että ajattelee olevansa rakkauden ja onnellisuuden arvoinen. Se on enemmän sisäinen jippo kuin ulkopuolelta löytyvä.
    Kirjattu

JazzDj

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #103 : 20. Joulukuuta 2012 klo 15:08 »
  • Tykkää (0)

• En todellakaan aio tappaa itseäni. Olen liian utelias tietämään mitä tapahtuu vuoden päästä.
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #104 : 20. Joulukuuta 2012 klo 15:22 »
  • Tykkää (0)

• En todellakaan aio tappaa itseäni. Olen liian utelias tietämään mitä tapahtuu vuoden päästä.

Hyvä! :) Itse olen myös joskus synkeimpinä päivinä ja öinä ajatellut itsemurhaa, mutta uteliaisuus on kuitenkin aina pelastanut. Ja myös mulla on apuna ollut sellainen itsepäinen positiivisuus, oon aina jotenkin uskonut tulevaisuuteen :)
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard