Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Mielenterveys ongelmat - 8

Hariel

• Hippi
  • Poissa Poissa
  • Human 3.33
    • Galactic Expansion
Vs: Mielenterveys ongelmat
« Vastaus #105 : 06. Helmikuuta 2013 klo 17:21 »
  • Tykkää (0)

• Sain syksyllä skitsiksen, mutta alan jo olla aika parantunut .. :)
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

Ksri

• Vieras
    « Vastaus #106 : 12. Helmikuuta 2013 klo 23:12 »

Olenko hullu? Kaveri sanoi että on skitsofrenian piirteitä. Kävelin päivystykseen ja kysyin vaikutanko skitsofreeniseltä. Muutaman vuoden jälkeen "sain" skitsofreenikon "paperit".
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #107 : 13. Helmikuuta 2013 klo 09:37 »
  • Tykkää (0)

• Olenko hullu? Kaveri sanoi että on skitsofrenian piirteitä. Kävelin päivystykseen ja kysyin vaikutanko skitsofreeniseltä. Muutaman vuoden jälkeen "sain" skitsofreenikon "paperit".

Mä luulen että nykyään saa aika helposti "hullun paperit". Enkä nyt tarkoita että kaikki diagnoosit olisivat heppoisin perustein annettuja, mutta silti hiukan outoa on se että miten paljon psyykkiset sairaudet ovat lisääntyneet edellisten parinkymmenen vuoden aikana. Vaikuttaa että jokainen on vähän bipolaarinen, skitsofreeninen tai keskittymishäiriöinen. Tunnen itse paljonkin psyykkisesti sairaiksi todettuja ihmisiä, mutta eivät he ole mun mielestä mitenkään erityisen poikkeavia. Itselläkin on diagnosoitu keskivaikea masennus, mutta jos multa kysytään, niin en pidä sitä totena.

Mitä mieltä muut on tästä asiasta? Diagnosoidaankin ihmisillä liian helposti psyykkisiä sairauksia?
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #108 : 13. Helmikuuta 2013 klo 14:09 »

Diagnosoidaankin ihmisillä liian helposti psyykkisiä sairauksia?

Koko diagnosointiperuste on minusta pielessä, sillä vaikka jonkin yleispiirteisen oireyhtymän alle mahtuisikin, eihän sitä leimaa ole mukava ottaa jos kuitenkin pärjää oikein hyvin. Itsekin tiedän olevani nykyisillä perusteilla lievästi bipolaarinen / maanisdepressiivinen, mutten ole saanut diagnoosia, koska en ole sitä halunnut tai tarvinnut.
    Kirjattu

Aarrematkailija

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    • Maailma on kaunis
    « Vastaus #109 : 14. Helmikuuta 2013 klo 18:00 »
  • Tykkää (0)

• Välillä tuntuu, että nuoret eritoten haluavat päästä lääkärin juttusille vaikkei hätä olisikaan. Olen tavannut ihmisiä, jotka ajattelevat olevansa jotenkin cool, jos he saavat lääkäriltä paperit mielenterveysvaivaansa.

Tämä on minusta outoa. Jos ihminen ei halua töihin oman asenneongelmansa takia, sillon ei hanki töitä. Vai onkohan se vain se juttu, että saa paperin jota voi esitellä työnantajalle, työkavereille, tutuille ja vastaantulijoille...

Asia on eri jos oikeasti kärsii mielenterveysongelmista tai on muista syistä työkyvytön. Usein näiltä ihmisiltä ei kuulekaan kerskailua omasta "hulluudestaan". Psyykkiset sairaudet ovat tärkeä tutkia ja diagnosoida ihmisestä riippumatta, mutta ihmisten outo ihailu "hullun papereista" on mielestäni kovin surullista. Lääkärillä onkin vaikea tehtävä erotella oikeasti apuatarvitseva ihminen huomiotahakevasta potilaasta
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #110 : 15. Helmikuuta 2013 klo 09:41 »
  • Tykkää (0)

• Tai sitten jotkut haluu hullun paperit saadakseen lääkkeitä...
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

Ksri

• Vieras
    « Vastaus #111 : 15. Helmikuuta 2013 klo 22:43 »

Jotkut saa lääkkeitä koska kaverit haluaa niin. Jos kaikki oikeasti sairaat saataisiin hoitoon maailma olisi parempi paikka. Sama pätisi jos kaikki ilkeät ihmiset kuolisivat johonkin pahuuden holocaustiin.
    Kirjattu

Hypocrite

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #112 : 25. Helmikuuta 2013 klo 00:09 »
  • Tykkää (0)

• Urr. Tunnen useammankin näitä, joille ne hullun paperit ovat joku egoa boostaava juttu. Varmasti takana on jotain oikeaakin mielenterveysongelmaa, eihän kukaan ihan tervejärkinen halua esitellä olevansa sekaisin, mutta moni näistä diagnoosin omaavista tutuistani on täysin normaaleja, elämänhaluisia ja iloisia. Toki pinnan alla voi kuohua, niinhän minullakin, mutta kun itse myönnetään että on liioiteltu lekurille niin pistää kiukuttamaan, kun itselläni on paha olla enkä kehtaa mennä lääkäriin hankkimaan apua, kun en halua leimautua yhdeksi näistä cooleista hulluista.

Haluaisin vähän jutella yksinäisyydestä. Onko teissä yksinäisiä? Voiko olla yksinäinen, vaikka aina olisi jonkun seurassa?

Asun yhdessä mieheni kanssa, käyn töissä ja näen siellä siis työkavereita. Voisi olettaa etten mitenkään voi olla yksinäinen kun hyvin harvassa ovat ne hetket, kun olen ihan yksin. Minusta yksin olemisella ja yksinäisyydellä on kuitenkin valtava ero. Tälläkin hetkellä mies on tuossa parin metrin päässä toisella koneella, ja mun rintani ympärillä on puristava vanne ja muutenkin on kokonaisvaltainen ahdistus ja sellainen pohjaton yksinäisyyden tunne. Vielä pahempaa on silloin, kun olen vielä yksinkin.

Vapaa-aikani on tätä. Internet. Minulla on kaksi ystävää, joista kumpikin asuu muutaman sadan kilometrin päässä, joten yhteinen aika on vähissä. Muita ei sitten olekaan. On yksi kaveri, ja sitäkin näen vain parin kuukauden välein.

Itsehän toisaalta olen yksinäisyyteni aiheuttanut ja siksi ärsyttääkin ruikuttaa ja ahdistua. Kai noita kavereita olisi, jos kaikkialle lähteminen ei olisi niin vaikeaa, jos en tarvitsisi paria päivää aikaa valmistautua henkisesti, ja jos en olisi niin säälittävän epävarma itsestäni että perun suunnitelmat viime hetkellä kun tunnen olevani ruma, tyhmä, kömpelö ja huonoa seuraa.
    Silti jatkuvasti kaipaan edes yhtä ihmistä, jonka kanssa voisin vapaa-ajallani tehdä ihan tavallisia asioita, jota tavata aikani kuluksi ja jolle jutella tavallisista ja epätavallisista asioista. Parasta olisi saada se yksi sydänystävä, jolle voisi ihan kasvotusten kertoa huolet. Miehestäni sellaiseen ei ole, vaikka varmaan pitäisi. Se ei vain ole sellainen ihminen.
    Vaan mistäpä sellaisen löytää, kun ei uskalla poistua kotoa.

Viime viikot olen ajatellut, että olisi helpompi kuolla pois kuin rämpiä tässä suossa. Pelkään itseäni vähän.
    Kirjattu
    Herää ja kukoista, ulkona venaa psykedeelisen kaunis maailma.

Colourflower

• Vieras
    Vs: Mielenterveysongelmat
    « Vastaus #113 : 25. Helmikuuta 2013 klo 01:47 »

^ Itselläni on se ongelma, että jos olen yksin ja yksinäinen (ja minä siis olen todella ollut yksinäisenä ollessani yksin!), tunnen itseni poloiseksi ja puolikkaaksi ihmiseksi, mutta kun elämässä onkin sellainen ihme kuin oma rakas, kaipaan yllättävän usein yksinoloa, itsenäisyyttä, omaa rauhaa ja tilaa. Välillä tuntuu, että paras tilanne on sellainen, etten ole yksin sydämessäni mutta olen paljon yksin käytännössä.

Välillä tulee mieleen, olisiko elämäni rikkaampaa, jos minulla olisi arkipäivän ystäviä. Koko kaupungissa ei ole tällä hetkellä (lukuun ottamatta seurustelukumppania, joka on osan viikosta poissa) yhtään ystävää, on vain tuttavia. Olisihan se kiva, kun voisi mennä jonkun omanlaisen ihmisen kanssa joskus päiväteelle, istua iltaa parantamassa maailmaa viinipullon kera tai käydä kivoissa tapahtumissa. Mutta samaan aikaan tunnen omituista mielihyvää siitä, että saa ihan yksin miettiä päiväohjelmansa ja käyntikohteensa. Paatunut erakko? ???

Muuten, pää pystyyn, Hypocrite. Asioilla on ihan oikeasti tapana järjestyä.
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #114 : 25. Helmikuuta 2013 klo 10:09 »
  • Tykkää (0)

• Yksinäisyys on mun mielestä nimenomaan tunne, eikä elämäntilanne. Joten yksinäinen voi olla vaikka olisi ihmisiä ympärillä. Ehkä se on jotain sellaista että kaipaa jotain tietynlaista ihmissuhdetta mitä ei sillä hetkellä ole. Tai yksinäisyys voi johtua ehkä myös siitä että kokee ettei kukaan oikeasti välitä itsestä. Monilla ihmisillä on niin että heillä on paljon kavereita ja kenties parisuhteitakin, mutta ne ovat pinnallisia, minkä vuoksi ihminen sitten kokee itsensä yksinäiseksi. Joka tapauksessa yksinäisyydelle voi olla monia syitä.

Itse olen kokenut vähän kaikenlaista yksinäisyyttä. Joskus olen ollut yksinäinen sen vuoksi että sosiaalinen elämäni on ollut täysin olematonta ja joskus taas olen ollut yksinäinen vaikka silloin kun on ollut paljon kavereita.
    Kirjattu

Daniel

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #115 : 25. Helmikuuta 2013 klo 21:48 »
  • Tykkää (0)

• Mä olen yksinäinen, tällä hetkellä sosiaalisen elämän puuttumisen takia. Vaikeaa tutustua keneenkään kun olen melko ujo, ja ahdistun todella helposti.
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #116 : 25. Helmikuuta 2013 klo 21:50 »
  • Tykkää (0)

• Mä olen yksinäinen, tällä hetkellä sosiaalisen elämän puuttumisen takia. Vaikeaa tutustua keneenkään kun olen melko ujo, ja ahdistun todella helposti.

Mulla on myös ollut ahdistusta sosiaalisiin tilanteisiin liittyen. Mulla siihen auttoi oikeastaan vaan se että menin vaikka tuntui vaikealta. Usein kyllä jäin vaan kotiin yksin.
    Kirjattu

Daniel

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #117 : 25. Helmikuuta 2013 klo 21:57 »
  • Tykkää (0)

• ^ Sosiaalisten tilanteiden pelko tekee elämästä ihan älyttömän vaikeaa. Esimerkiksi jo kaupassa käyminen on mulle tuskaa. Puhumattakaan ihmisiin tutustumisesta.
    Oon kuitenkin pakottannut itseni käymään kaupassa, joten täytyy myös vaan yrittää tutustua ihmisiin.
    « Viimeksi muokattu: 25. Helmikuuta 2013 klo 22:01 kirjoittanut Daniel »
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #118 : 25. Helmikuuta 2013 klo 22:03 »
  • Tykkää (0)

• ^ Sosiaalisten tilanteiden pelko tekee elämästä ihan älyttömän vaikeaa. Esimerkiksi jo kaupassa käyminen on mulle tuskaa. Puhumattakaan ihmisiin tutustumisesta.
    Oon kuitenkin pakottannut itseni käymään kaupassa, joten täytyy myös vaan yrittää tutustua ihmisiin.

Mulla ei onneksi ollut koskaan noin vaikeaa... voimia! Askel kerrallaan.

Mutta kyllä maailma on nykyään todella vaikea paikka vähemmän sosiaalisille ihmisille tai sosiaalisista peloista kärsiville. Pitäisi aina olla niin itsevarma ja itsenäinen... Sanoisin että sosiaalisia taitoja painotetaan ihan liikaa ei siinä suvaita oikein erilaisuutta.
    « Viimeksi muokattu: 25. Helmikuuta 2013 klo 22:05 kirjoittanut Johnnyboy92 »
    Kirjattu

Nefi-

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #119 : 04. Maaliskuuta 2013 klo 12:30 »
  • Tykkää (0)

• Ah rakas suosikkiaiheeni! Itse "vanhana" lääke"narkkina"; kymmeniä mieliala- ja psyykelääkkeitä "testanneena" sekä kolme vuotta saikulla kotona maanneena ja addiktoituneena ihmisenä, tämä todellakin kolahtaa joka kerta yhtä syvälle. Hiljalleen alkaa mielipiteet pikkusen tasoittua, enkä jaksa enää syyttää yksistään lääketeollisuutta ja yhteiskuntaa, vaan alkaa nähdä asiaan syvempääkin merkitystä. Kuinka emme ole löytäneet itseämme, kuinka emme tiedä ketä olemme, mitä varten me olemme, mikä tekee meidän arvokkaiksi. Mikä on elämäntehtäväni? Ja kuinka sen löytääkään kun kuuluisi käydä töissä ja tuottaa, olla yhteiskunnan orjana ja samaanaikaan vähän napista kuinka jokin on vähän vinksallaan.

Tarviiko sen olla niin? Olen havainnut kuinka ihmiset ovat inhimillisiä ja ymmärtäväisiä, jos vain itsekin on. Maailma on kylmä ja masentava jos tahdot sen niin nähdä. Lopulta se kuitenkin lähettää kaiken minkä tarvitset, jos opettelet sen pyytämään. Mielen kahleet ovat kuitenkin voimakkaita. Niin voimakkaita että muuttavat fyysisen maailmamme todellisuutta ja kahleesi todellakin konkretisoituvat. Se on ihmeellistä! Mutta kuinka yhtä ihmeellistä on että kun muutat fyysistä maailmaasi luopumalla, se on kuin symboliikkaa, joka muuttaa yhtälailla mieltäsi. Lopulta huomaat olevasi jostakin kahleestasi vapaa, eikä se enää vedä sinua alaspäin, sillä johan olet kasvamassa, ei enää tarvitse jäädä maahan makaamaan. Johan olet kasvamassa omaa kauneuttasi suuremmaksi, kun näet mikä on SINUN totuutesi, SINUN väyläsi kanavoida omaa totuuttasi, kahleesi rikkoutuvat, kuulet niiden kalahtavan maahan, mutta et silloin enää välitä sillä olethan vapaa.

Vieläkin minulle tulee hetkiä ja kausia kun mieli vie niin syvälle ettei "millään enää ole väliä". Mutta eihän se ole totta, miksi sitten takertuisin tähän maailmaan jos se on täysin merkityksetön. Silloin maailmassa on enää minä ja oma pahaolo. "Minua ahdistaa, minua masentaa, minä kärsin, minä raukka" mantraa mieli. Ihana rakas mieli kun oletkin siinä aina auttamassa! Sitten jokin sisällä sanoo, "Olet tässä hetkessä, ja joka hetkessä sinulla on mahdollisuus päästää irti edellisestä".

Masentunut mieli on kuin sokeus. Se saartaa joka puolelta, mutta kun näkee sen olevan pelkkä mörkö, sille voi nauraa ja kirjoittaa runoja. Itse olen maalannut ja piirtänyt, uponnut omaan kuvitteelliseen satumaailmaani niin syvälle että unohdan maailman ympärilläni. Kuvaan sitä kuin päästäisi kaikesta irti ja antaisi itsensä vain pudota pudota pudota. Koko maailma ympärillä menettää muotonsa, kaikki särkyy ja tuntee kuinka tuuli kulkee ohitsesi. Odottaa koska maa tömähtää jalkoihin eikä kuitenkaan tiedä koska. Lopulta se tömähtää ja kaikki on järjestäytynyt uudelleen. Paremmaksi.

Toivotan voimia mielensä vangeille. Lähetän teille suunnatonta valoa ja rakkautta, sillä te olette sitä :)
    Toivon että voisit avata silmäsi ja nähdä, maailma on tässä kanssasi, joka hetkessä, se on valmis antamaan sinulle mitä tahdotkin. Uskalla vain, uskalla olla oma itsesi ja vapaudu.

psssst.. Vaihtoehtohoidoista voisi olla myös apua. Itse olen tykästynyt kuismaan sisäisesti ja ulkoisesti (hieron keuhkopisteisiin), kauranversouutteeseen, ulkoiluun, hyvään ruokavalioon ja muiden antamiin hoitoihin! Eilen sainkin äänimaljahoidon, oli aika huippu ;)
    Kirjattu
    Saniaispuita ja sammakoita,
    peikkoja, keijuja, päivänkakkaroita.
    Sinun sydämestäsi pulppuilevat monet lähteet.