Hmm, rupesin vähän kelailemaan, tää aihe on pyörinyt mielessä. Lapsena leikin sekä prinsessa- että prinssileikkejä ja muumihahmoista samastuin eniten muumipeikkoon. Edelleenkin toisinaan tykkään naisellisuudestani ja toisaalta viihdyn parhaiten isoissa huppareissa. Meikkejä en käytä ja haisen kohtuu pahalle enkä todellakaan jaksa mitään itsensä puunaamista,, ja sit toisinaan löytyy sillekin hetkensä. En mä mieheksikään itseeni koe. Ehkä oon ihan tavallinen tyyppi, jossa on feminiiniset sekä maskuliiniset puolensa ja oon aika tyytyväinen siihen että olen saanut kokea ja kokeilla erilaisia rooleja.
Transihmisyys on kyl ehkä vähän jännä ilmaisu, eikö ihmisyys ole ihan ihmisyyttä,, ja transsukupuoli sitten paremmin kuvais aihetta?
Muutaman päivää sitten kävin osaltani pientä keskustelua siitä onko ok jakaa päiväkodissa tyttöjen ja poikien jutut erilleen. Kyse oli vappunaamareista ja tuntui vähän teennäiseltä, kun aloittaja haki eri idiksiä tytöille ja pojille. Mielestäni jos jaetaan tuolla tavoin etukäteen kahtia, niin muodostetaan ns. vääriä valintoja ja liian näköalaton tila lasten yksilölliselle kasvulle, valinnan vapaudella yms.. mutta sit huomaan että oon kriittisempi tuommoselle päivähoidon järjestelylle, kuin sitten sille että esim. meillä ei löydy barbeja tai nukkeja, mutta autoja on sitäkin enemmän..toki lapsi on tuollee mieltynyt ja hyvin kiinnostunut ja kiintynyt autoihin ja ehkä onkin niin että eri tavaroita ei pitäis sukupuolittaa.
Toisinaan häiritsee, kun lapseni sukupuolta kysytään, koska jään miettimään että mitä väliä sillä on ja miksi sitä pitää niin tiedustella. Yleensä vastaan kyllä ja kans korjaan jos olettavat "väärin", mutta ehkä mä jätän jatkossa sanomatta, kerron vaikka että tämmönen pieni iloinen ihminen ja vaikka nimen siihen vielä. Muita lapsia yleensä puhuttelen lapselle kavereiksi, kunnes nimi tulee esiin.
En sit tiiä, miten mun pitäis lapseni suhteen toimia, kuitenkin, kyllä hän mulle oma poika siinä missä lapsukainenkin eikä tytöttely tunnu luontevalta..Ja hänel on pinkit saappaat ja pitkät kiharat hiukset ja kans paljon pikkuautoja ja sininen haalari. Ehkä tämmösii asioita ei pidä ottaa liian vakavasti, jospa me joskus pidettäis prinsessapäivä ja jonain toisena päivänä supersankaripäivä.