Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Voiko syödä lihaa? - 6

keltainen

• Hipahtava
  • Poissa Poissa
Vs: Voiko syödä lihaa?
« Vastaus #75 : 29. Huhtikuuta 2013 klo 19:57 »
  • Tykkää (0)

• Miksi? Voisihan ne kasvattaa yrttejä ja viljellä maata nekin lihansyöjät? En ymmärrä sitä logiikkaa että jos eläin tapetaan luonnossa, niin se on okei, mutta jos se on kasvanut maatilalla, niin sitten ei ole okei? Koska hyvissä oloissa maatilalla kasvanut eläin on about yhtä hyvinvoiva kuin vapaanakin elävä. Tai siis ainakin kaikilla olemassaolevilla mittareilla. Toki voi ajatella että "ei se eläin ole onnellinen kun ei ole vapaa", mutta siinä koitetaan soveltaa ihmisen tunne-elämää eläimeen, mikä ei ole kovin pitävää. Mun mielestä tässä asiassa tulee esiin se luonnon idealisointi ja perusteeton ihannointi. Luonto on raaka paikka ja eläimet kärsivät myös eläessään siellä. Itse tunnen luontoa kohtaan enemmänkin jotain "jumalanpelon" kaltaista.

Mun mielestä asia on niin, että jos lihansyönti on paha asia ja kielletty, niin ei siinä sitten voida tehdä poikkeuksia. Mutta se osoittaakin hyvin ihmisen moraalin joustavuuden, aina löytyy poikkeuksia. Ja ainakin kun sellainen on, niin voidaan sitä venyttää ja venyttää.

Hyvinvoinnin suhteen olen kanssasi samaa mieltä, mutta sitten tuleekin ekologinen puoli. Vaikka tila olisi kuinka idyllinen ja eläimet siellä kuinka onnellisia, niitä varten kasvatetaan ruokaa, joka menee hukkaan. Koska kuitenkin pieni osa rehusta kasvaa alueilla, joilla ihmisten ruokaa ei voida kasvattaa, pieni osa onnellisten eläinten tiloista on ympäristön ja eettisyyden kannalta täysin verrattavissa metsästykseen. Se on kuitenkin hyvin pieni osa eikä esimerkiksi läheskään kaikki luomuliha kuulu siihen luokkaan.

Metsästyksestä on muutakin hyötyä kuin vain liha. Hirvikantaa pitää harventaa, etteivät ne aiheuttaisi ongelmia, koska niin paljon kuin eläimistä pidänkin, pidän myös ihmisistä. Enemmän minua lihansyönnissäkin ärsyttää se, että se pahentaa köyhien maiden ruokapulaa kuin eläinten oikeudet.

Kirjattu

Peacemaker

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
      • Valokuvat
    « Vastaus #76 : 29. Huhtikuuta 2013 klo 20:28 »
  • Tykkää (0)

• Aiemmin jo kirjoitinkin, ettei lihansyöntiä oikein voi vastustaa muutoin kuin eettisin ja moraalisin argumentein. Esimerkiksi tieteellisiä perusteita lihansyönnistä luopumiselle ei ole.

Terveydellisiä perusteita kuitenkin löytyy.
    Kirjattu
    The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present.

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #77 : 30. Huhtikuuta 2013 klo 10:19 »
  • Tykkää (0)

• Mun on paljon pelkkää lihansyöntiä vaikeampi elää sen faktan kanssa että millaista systeemiä tuen joka päivä ihan vain elämällä Suomessa. Osallistun väkisin fossiilisten polttoaineiden kulutukseen, kapitalismin ylläpitoon ja varmaan 100 muuhun yhtä kivaan juttuun. Enkä vaan voi sille oikein mitään! We are born into this, kuten Charles Bukowski asian kiteytti.

Luulen että ainoa tie ulos on jokin täydellinen nomadismi (niin täydellinen että se menee lakien ulkopuolelle) tai vallankumous. Vallankumous on ainoa vaihtoehto jos ajattelee muitka kuin itseään. Kuitenkin drop out-meininki on lähinnä oman vapaudennälän tyydyttämistä, eikä se sovellu laajamittaiseksi toiminnaksi.

Me emme voi ajatella kuten sosiaalidemokraatit että muutamme systeemin sen säännöillä, sillä systeemin säännöt on kapitalismia. Muutos on kuitenkin mahdollinen. Mutta mitään helppoa ja rauhallista oikotietä ei siihen ole. Ainoa mahdollisuus on jonkinlainen maailmanvallankumous, mikä alkaa länsimaista jotka ylläpitävät nykyistä peliä. Alkaa vaikuttaa siltä että Marx ja vanhat kommunistit, kuten Trotski, olivatkin oikeassa.

Mutta olen tietyssä mielessä positiivinen; uskon että kapitalismi tulee kaatumaan melko pian. Mutta se mitä kauemmin se jatkuu, sitä pahempi, johtuen sen aiheuttamista ympäristötuhoista. Sen vuoksi emme ehkä voi odottaa sen "luonnollista" kuolemaa, vaan joudumme tekemään eutanasian. Luulen että monessa mielessä nykyiset sukupolvet ovat itse asiassa ihmiskunnan historian merkittävimpiä. Me voimme olla niitä jotka luovat utopian perustan! Mutta se edellyttää kärsivällisyyttä, älyä ja harkintaa.

Pahoittelen off-topicin suurta määrää! :)
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

unikeko

• Vieras
    « Vastaus #78 : 03. Toukokuuta 2013 klo 18:53 »

Ei se hippiyteen liity että meneekö lihaa vai ei. Jokainen tekee omat valintansa.
    Itse en syö lihaa, koska en pidä sen mausta. Simply that way.
    Lihansyönti rasittaa luontoa voimakkaasti, joten siinä mielessä sitä on hyvä rajoittaa ja syödä ainakin muutaman kerran viikossa kasvisruokaa. Mitä eläinten tappamiseen tulee, ne eivät ymmärrä kuolevansa, joten eläimen tappaminen ei ole verrattavissa ihmisen tappamiseen. Eläimetkin tappavat toisiaan ravinnokseen, ja varsinkin ravinnonsaannin ollessa epävarmaa ei voi nirsoilla siinä, syökö papuja, lohta vai possua.
    Mutta joo, jos tykkäät lihasta niin älä yleisen painostuksen takia jätä sitä pois, vaan mieluummin syö sitä vähän harvemmin ja silloin nauti kunnolla.
    Kirjattu

metsähiiri

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #79 : 05. Toukokuuta 2013 klo 13:46 »
  • Tykkää (0)

• Varmaan monelle on toimiva nyrkkisääntö, että jos lihan syöminen vaivaa ja häiritsee sinua kovin, älä syö sitä.
    Itse syön lihaa, mutta koitan käyttää sitä mahdollisimman vähän.
    Kirjattu
    “Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.”

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #80 : 05. Toukokuuta 2013 klo 15:40 »
  • Tykkää (0)

• Varmaan monelle on toimiva nyrkkisääntö, että jos lihan syöminen vaivaa ja häiritsee sinua kovin, älä syö sitä.
    Itse syön lihaa, mutta koitan käyttää sitä mahdollisimman vähän.

Juurikin noin. Itse ajattelen niin että jos ei pysty katsomaan eläimen tappamista tai tekemään sitä itse, niin silloin ei myöskään kannata syödä lihaa.
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #81 : 16. Toukokuuta 2013 klo 13:41 »
  • Tykkää (0)

• Sitäpaitsi lihalla tarkotetaan liian usein mun mielestä jotain tehotuotettua nautaa, esimerkiksi suomalainen lampaanliha on melko terveellistä ja sisältää samalla tapaa hyviä rasvoja kuin kalakin. Ja hirvestä ja porosta puhumattakaan.

On muuten aika outoa että kuinka vähän Suomessa syödään niiden eläiden lihaa joita täällä on luonnostaan. Harvoin syödään jotain poroa, hirveä, jänistä tai muuta. Aina vaan mässäillään sillä (tehotuotetulla) naudan- ja sianlihalla...
    Kirjattu

Punkhippi

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #82 : 21. Toukokuuta 2013 klo 18:20 »
  • Tykkää (0)

• Omasta mielestäni lihansyönnissä on musta se, että me ollaan kuitenkin kehitytty sellaselle asteelle, että me voidaan keskustella siitä mikä on oikein ja mikä väärin.
    Tottakai, ihminen on kehittynyt lihansyöjäksi, mutta se ei tarkoita, etteikö me voitais tietoisesti vaikuttaa omaan evoluutioomme.
    Tässä hieman omia ajatuksiani jotka putkahti hyvin sekavasti päähän. Ehkä voidaan keskustella siitä lisää.
     - Kalle
    Kirjattu

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #83 : 21. Toukokuuta 2013 klo 18:45 »
  • Tykkää (0)

• Tottakai, ihminen on kehittynyt lihansyöjäksi, mutta se ei tarkoita, etteikö me voitais tietoisesti vaikuttaa omaan evoluutioomme.

Itse asiassa ihminen on omnivori, ts. "kaikkiruokiainen", ravinnoksi käy sekä liha että kasvikset.
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #84 : 21. Toukokuuta 2013 klo 18:53 »
  • Tykkää (0)

• Niille jotka pohtii söiskö kasviksia vai lihaa, tai jotka miettii onko lihansyönti väärin, tutustukaa tuohon tietopakettiin:

http://www.oikeuttaelaimille.net/kasvissyonti
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #85 : 21. Toukokuuta 2013 klo 19:06 »
  • Tykkää (0)

• Niille jotka pohtii söiskö kasviksia vai lihaa, tai jotka miettii onko lihansyönti väärin, tutustukaa tuohon tietopakettiin:

http://www.oikeuttaelaimille.net/kasvissyonti

Mun mielestä kasvissyönnin puolustaminen ekologisuudella on hiukan ontuvaa, koska kyllä se maanviljeys tuhoaa maata myöskin. Tulee joskus mieleen että kasvissyöntikin on osittain vain "feel good"-puuhastelua, mikä lähinnä saa aikaan ihmisissä hyvän omantunnon tunteen, samoin kuin vaikka Reilunkaupan tuotteiden ostaminen. En sano että kasvissyönti olisi huono juttu, mutta loppujen lopuksi ei se pelasta maailmaa. Sekin, kuten muukin "eettinen" tai "vihreä" kuluttaminen on tietynasteinen illuusio. Mutta ei siinä mitään pahaa ole.

Kannattaa tutustua sellaiseen kirjailijaan ja ympäristoaktivistiin kun Lierre Keith ja tämä kirjaan "The Vegetarian Myth".
    http://www.lierrekeith.com/

Aika rankkaahan se on jos alkaa pohtimaan todella että mikä on eettistä ja mikä ei. Lopulta itse tulen aina siihen lopputulokseen että nykymenolla kaikki kuluttaminen on huonoa ja kestämätöntä.
    Kirjattu

Brooks

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #86 : 21. Toukokuuta 2013 klo 19:47 »
  • Tykkää (0)

• Ihmisiä on yksinkertaisesti niin paljon, että ruoan tuotanto käy pitemmän päälle ekologisesti kestämättömäksi, oli kyse sitten maanviljelyksestä tai karjan kasvattamisesta.
    Kirjattu
    The Art Of Brooks

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #87 : 21. Toukokuuta 2013 klo 19:54 »
  • Tykkää (0)

• Mun mielestä kasvissyönnin puolustaminen ekologisuudella on hiukan ontuvaa, koska kyllä se maanviljeys tuhoaa maata myöskin.

Aivan, mutta ...

Tällä hetkellä 36% maailman viljasta kulutetaan tuhlaavasti karjan rehuksi. (...) Kehitysmaissa rehuksi tuotetun viljan osuus sadosta on kolminkertaistunut viidessäkymmenessä vuodessa ollen nyt 21%. Todennäköisesti osuus kasvaa entisestään, kun kehitysmaat pyrkivät seuraamaan teollisuusmaita, joissa rehuksi menee lähes 70% viljasadosta.
    (lähde: http://www.vegaaniliitto.fi/liha.htm)

Ontuuko vielä?
    « Viimeksi muokattu: 21. Toukokuuta 2013 klo 20:00 kirjoittanut Hariel »
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

Punkhippi

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #88 : 21. Toukokuuta 2013 klo 20:02 »
  • Tykkää (0)

• Aivan, mutta ...

Tällä hetkellä 36% maailman viljasta kulutetaan tuhlaavasti karjan rehuksi. (...) Kehitysmaissa rehuksi tuotetun viljan osuus sadosta on kolminkertaistunut viidessäkymmenessä vuodessa ollen nyt 21%. Todennäköisesti osuus kasvaa entisestään, kun kehitysmaat pyrkivät seuraamaan teollisuusmaita, joissa rehuksi menee lähes 70% viljasadosta.
    (lähde: http://www.vegaaniliitto.fi/liha.htm)

Ontuuko vielä?

tähän liittyen: https://www.youtube.com/watch?v=ut3URdEzlKQ
     - Kalle
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #89 : 21. Toukokuuta 2013 klo 20:08 »
  • Tykkää (0)

• Aivan, mutta ...

Suurin osa maapallon viljasta menee lihakarjalle! (en muista tarkkaa lukua, mut taitaa olla n. 2/3 tai jopa enemmän)

Mutta jos lihansyönti lopetettaisiin, niin täytyisi maanviljelyä lisätä sillä ne ihmiset jotka ennen kuluttivat lihaa tarvitsisivat nyt paljon kasviksia elääkseen. Ja ihmisten määrää kasvaa jatkuvasti, eli koko ajan pitäisi raivata lisää tilaa pelloille ja käyttää pohjavesivarantoja loppuun. Maanviljelykin on kestämätöntä maaperälle ja luonnolle.

Ja miten lihansyönnin kanssa, tulisiko siitä laitonta? Miten lihansyönti estettäisiin? Ja mitä tehtäisiin kaikille nykyisille karjaeläimille?

Ei kasvissyönti ole ihmelääke mikä pelastaisi koko maailman... ikävä kyllä
    Kirjattu