Mun on paljon pelkkää lihansyöntiä vaikeampi elää sen faktan kanssa että millaista systeemiä tuen joka päivä ihan vain elämällä Suomessa. Osallistun väkisin fossiilisten polttoaineiden kulutukseen, kapitalismin ylläpitoon ja varmaan 100 muuhun yhtä kivaan juttuun. Enkä vaan voi sille oikein mitään! We are born into this, kuten Charles Bukowski asian kiteytti.
Luulen että ainoa tie ulos on jokin täydellinen nomadismi (niin täydellinen että se menee lakien ulkopuolelle) tai vallankumous. Vallankumous on ainoa vaihtoehto jos ajattelee muitka kuin itseään. Kuitenkin drop out-meininki on lähinnä oman vapaudennälän tyydyttämistä, eikä se sovellu laajamittaiseksi toiminnaksi.
Me emme voi ajatella kuten sosiaalidemokraatit että muutamme systeemin sen säännöillä, sillä systeemin säännöt on kapitalismia. Muutos on kuitenkin mahdollinen. Mutta mitään helppoa ja rauhallista oikotietä ei siihen ole. Ainoa mahdollisuus on jonkinlainen maailmanvallankumous, mikä alkaa länsimaista jotka ylläpitävät nykyistä peliä. Alkaa vaikuttaa siltä että Marx ja vanhat kommunistit, kuten Trotski, olivatkin oikeassa.
Mutta olen tietyssä mielessä positiivinen; uskon että kapitalismi tulee kaatumaan melko pian. Mutta se mitä kauemmin se jatkuu, sitä pahempi, johtuen sen aiheuttamista ympäristötuhoista. Sen vuoksi emme ehkä voi odottaa sen "luonnollista" kuolemaa, vaan joudumme tekemään eutanasian. Luulen että monessa mielessä nykyiset sukupolvet ovat itse asiassa ihmiskunnan historian merkittävimpiä. Me voimme olla niitä jotka luovat utopian perustan! Mutta se edellyttää kärsivällisyyttä, älyä ja harkintaa.
Pahoittelen off-topicin suurta määrää!