Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Voiko syödä lihaa? - 7

Hariel

• Hippi
  • Poissa Poissa
  • Human 3.33
    • Galactic Expansion
Vs: Voiko syödä lihaa?
« Vastaus #90 : 21. Toukokuuta 2013 klo 20:39 »
  • Tykkää (0)

• Mutta jos lihansyönti lopetettaisiin, niin täytyisi maanviljelyä lisätä sillä ne ihmiset jotka ennen kuluttivat lihaa tarvitsisivat nyt paljon kasviksia elääkseen.

Kasvissyönti kuitenkin kuluttaa ympäristöä moninkertaisesti vähemmän kuin lihansyönti, joten se on kannattavaa.

Lainaus
    Ja miten lihansyönnin kanssa, tulisiko siitä laitonta? Miten lihansyönti estettäisiin? Ja mitä tehtäisiin kaikille nykyisille karjaeläimille?

Kyllä myö jotain keksitään. Ehdotuksia:

En tekisi lihansyönnistä laitonta, uskon että ihmiset valitsevat kasvissyönnin saatuaan riittävästi tietoa aiheesta.

Tehotuotantolaitokset voisi kieltää. (Paremmat olot eläimille)

Nykyisten karjaeläinten annettaisiin elää elämänsä loppuun emmekä laittaisi niitä enää lisääntymään.
    « Viimeksi muokattu: 21. Toukokuuta 2013 klo 20:47 kirjoittanut Hariel »
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #91 : 21. Toukokuuta 2013 klo 21:13 »
  • Tykkää (0)

• Kasvissyönti kuitenkin kuluttaa ympäristöä moninkertaisesti vähemmän kuin lihansyönti, joten se on kannattavaa.

En menisi vannomaan itse että asia on noin. Jos koko maapallo söisi kasviksia niin, ei se tarkoittaisi sitä että kasviksia syötäisiin yhtä paljoin kuin nyt, vaan monikertaisesti enemmän. Jos kaikkien maailman ihmisten lihansyönti korvattaisiin kasvissyönnillä, mikä täyttää kaikki ravintotarpeet, niin en usko että se kaiken kaikkiaan parantaisi nykyistä tilannetta juurikaan.

Lainaus
    Kyllä myö jotain keksitään. Ehdotuksia:

En tekisi lihansyönnistä laitonta, uskon että ihmiset valitsevat kasvissyönnin saatuaan riittävästi tietoa aiheesta.

Tehotuotantolaitokset voisi kieltää. (Paremmat olot eläimille)

Nykyisten karjaeläinten annettaisiin elää elämänsä loppuun emmekä laittaisi niitä enää lisääntymään.

Nykyään ihmiset voivat saada ilmaiseksi tietoa kasvissyönnistä helposti (ei täydy kun googlata "kasvissyönti"). Mutta mikä on tilanne? On ilmeisen todellista että ihmiset eivät lopeta lihansyöntiä kuin pakon edessä. Ja pakkoahan emme halua? Ylivoimainen enemmistö ihmisistä haluaa vapaasta tahdostaan jatka lihansyöntiä eikä näe kasvissyöntiä tärkeänä. He nauttivat lihasta.

Tehotuotantolaitoksiin kiinnitetään onneksi nykyään sen verran paljon huomiota että uskon että ne tullaankin kieltämään lähitulevaisuudessa. Kukaan tervejärkinen ei halua eläinrääkkäystä, vaikka söisikin lihaa.

Miten ajattelit että se karjaeläinten lisääntymisen estäminen toteutetaan globaalissa mittakaavassa? Ja en usko että ne jotka saavat karjasta elantonsa (niitä on paljon), luopuvat siitä ihan heti, vaikka olisi kuinka eettistä tahansa. Sama on vaikka turkistarhauksen kohdalla, ihminen ei halua luopua elinkeinostaan, etenkin jos tilanne on se ettei muuta ole tarjoilla. Lihantuotannon lopettaminen vaatisi pakkokeinoja ja todennäköisesti suoranaista väkivaltaa miljoonia ihmisiä kohtaan, joten ei.

Joten kaiken kaikkiaan ajatus siitä että koko ihmiskunta luopuisi lihansyönnistä ja karjankasvatuksesta, on äärimmäisen epärealistinen.
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #92 : 21. Toukokuuta 2013 klo 21:37 »
  • Tykkää (0)

• En menisi vannomaan itse että asia on noin. Jos koko maapallo söisi kasviksia niin, ei se tarkoittaisi sitä että kasviksia syötäisiin yhtä paljoin kuin nyt, vaan monikertaisesti enemmän. Jos kaikkien maailman ihmisten lihansyönti korvattaisiin kasvissyönnillä, mikä täyttää kaikki ravintotarpeet, niin en usko että se kaiken kaikkiaan parantaisi nykyistä tilannetta juurikaan.

Eh .. ? 1 kg lihan kasvatus vaatii 10 kg kasvisrehua. Tähän lisäksi lihakarjan veden kulutus, kasvihuonepäästöt, päästöt vesistöihin yms.

Lainaus
    Mutta mikä on tilanne? On ilmeisen todellista että ihmiset eivät lopeta lihansyöntiä kuin pakon edessä. Ja pakkoahan emme halusa? Ylivoimainen enemmistö ihmisistä haluaa vapaasta tahdostaan jatka lihansyöntiä eikä näe kasvissyöntiä tärkeänä. He nauttivat lihasta.

Kyllähän ihmiset nauttivat entisaikoina esim. ihmisorjista, mutta orjuus kiellettiin epäeettisenä. Seuraavaksi on eläinten vuoro!

Go vegetarian.
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #93 : 21. Toukokuuta 2013 klo 21:51 »
  • Tykkää (0)

• Kyllähän ihmiset nauttivat entisaikoina esim. ihmisorjista, mutta orjuus kiellettiin epäeettisenä. Seuraavaksi on eläinten vuoro!

Go vegetarian.

Toistaiseksi ihmisillä näyttää olevan keskimäärin melko vahva käsitys siitä että karjan pitäminen ei ole yhdistettävissä ihmisten orjuuttamiseen. Ihmiset ei yleisesti pidä eläimiä tasa-arvoisina ihmisten kanssa. Enkä näe itse oikeastaan merkkejä siitä että asia olisi laajalti muuttumassa. Kyseessä on kuitenkin ihmisen itsensä kannalta melko fundamentaalinen kysymys. Useat ei näe itseään samanarvoisena sen maalaisserkkunsa omistaman sian kanssa. Useissa kulttuureissa eläimiä pidetään jopa ratkaisevan likaisina (juutalaisuus, islam, osa kristityistä). Ei niin uskovat ihmiset muutu ihan heti.

Ja orjuudesta ei ole päästy eroon, maailmassa on nykyään enemmän orjan asemassa eläviä ihmisiä kuin koskaan aiemmin. itse asiassa me kaikki olemme orjia nykyisessä systeemissä, mutta se onkin toinen juttu se...

Ainoat vaihtoehdot lihaan liittyen on mun mielestä:

A) Laitetaan pystyyn maailman kattava kasvissyöjien johtama diktatuuri ja estetään lihansyönti voimakeinoin. Voisi ehkä toimia, muttei olisi kivaa...

B) Annetaan ihmisten syödä lihaa, mutta koitetaan tehdä siitä mahdollisimman ympäristöystävällistä ja kielletään tehotuotanto, eläinrääkkäys sekä koitetaan vähentää lihan kulutusta demokraattisin keinoin ja valistamalla ihmisiä. Ei auta paljoa ja ympäristön saastuminen jatkuu melkoin samoin kuin ennenkin.

C) Annetaan nykyisen systeemin pyöriä kunnes se ajautuu vääjäämättömään itsetuhoon johtuen luonnonvarojen tuhlaamisesta ja saastuttamisesta. Toimii todellakin, mutta jäljelle jää iso sotku...
    « Viimeksi muokattu: 21. Toukokuuta 2013 klo 21:58 kirjoittanut Johnnyboy92 »
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

ajt

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
      • Kotisivu
    « Vastaus #94 : 21. Toukokuuta 2013 klo 21:58 »
  • Tykkää (0)

• Mutta jos lihansyönti lopetettaisiin, niin täytyisi maanviljelyä lisätä sillä ne ihmiset jotka ennen kuluttivat lihaa tarvitsisivat nyt paljon kasviksia elääkseen. Ja ihmisten määrää kasvaa jatkuvasti, eli koko ajan pitäisi raivata lisää tilaa pelloille ja käyttää pohjavesivarantoja loppuun. Maanviljelykin on kestämätöntä maaperälle ja luonnolle.

Miksi maanviljelyä täytyisi lisätä?
    Sitähän nimenomaan voisi vähentää, koska karjalle kasvatettavan rehun tarve vähenisi. Toki kasvisten kulutus kasvaisi nykyisestä ja osa rehupelloista olisi muunnettava erilaisten kasvisten viljelyyn, jotta ihmisille saataisiin riittävästi monipuolista ruokaa. Lisäys olisi kuitenkin pienempi kuin rehun tarpeen väheneminen, joten tarvittava peltojen kokonaispinta-ala pienenisi.

Arto
    Kirjattu

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #95 : 21. Toukokuuta 2013 klo 21:59 »
  • Tykkää (0)

• On ilmeisen todellista että ihmiset eivät lopeta lihansyöntiä kuin pakon edessä.

Tämä on hassu ajatus. Ovatko kaikki nykyiset kasvissyöjät kasvissyöjiä pakosta? Ainakin kaikki kenet oon itse tavannut, ovat ihan omasta tahdostaan ja tiedostamisestaan. ;)

Toistaiseksi ihmisillä näyttää olevan keskimäärin melko vahva käsitys siitä että karjan pitäminen ei ole yhdistettävissä ihmisten orjuuttamiseen.

Eläimet ovat tuntevia, kärsimyskykyisiä olentoja siinä missä ihmisetkin; se on se yhdistävä tekijä.

Lainaus
    Ihmiset ei yleisesti pidä eläimiä tasa-arvoisina ihmisten kanssa. Enkä näe itse oikeastaan merkkejä siitä että asia olisi laajalti muuttumassa. Kyseessä on kuitenkin ihmisen itsensä kannalta melko fundamentaalinen kysymys. Useat ei näe itseään samanarvoisena sen maalaisserkkunsa omistaman sian kanssa. Useissa kulttuureissa eläimiä pidetään jopa ratkaisevan likaisina (juutalaisuus, islam, osa kristityistä). Ei niin uskovat ihmiset muutu ihan heti.

Puhut yleiskäsitteellä "ihmiset". Mitä mieltä itse olet, se on tärkeintä.

Maalaisserkun sika vs. naapurin kissa: What's the difference.

Lainaus
    B) Annetaan ihmisten syödä lihaa, mutta koitetaan tehdä siitä mahdollisimman ympäristöystävällistä ja kielletään tehotuotanto, eläinrääkkäys sekä koitetaan vähentää lihan kulutusta demokraattisin keinoin ja valistamalla ihmisiä.

Tässä mie oon mukana.
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #96 : 21. Toukokuuta 2013 klo 22:02 »
  • Tykkää (0)

• Yhdyn ajt:n kommenttiin.
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

Punkhippi

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #97 : 22. Toukokuuta 2013 klo 08:00 »
  • Tykkää (0)

• Sain nyt ehkä jotenkin koottua omat ajatukseni kirjoitettavaan muotoon. Here we go
    Eli, niinkuin jo aikasemmin mainitsin, koska me ollaan nyt siinä vaiheessa kehitystä, että me voidaan syödä kasviksia lihan sijasta, en usko että lihan syönti olisi enää tarpeen.
    Ja miten sitten saataisiin lihansyönti lopetettua? Itse en usko noihin kieltoihin tai johonkin diktatuureihin, vaan niinkuin joku jo mainitsi, jos ihmiset saa tietoa, ne siirtyis ihan itse kasvisruokavalioon. Eikös mediassa ole jossain vaiheessa puhuttu siitä, että 2050 mennessä meidän on pakko siirtyä kasvissyöjiksi? *UPDATE* Löytyhän se artikkeli: http://www.taloussanomat.fi/ymparisto/2012/08/27/tutkijat-varoittavat-40-vuotta-ja-kaikki-ovat-kasvisyojia/201236512/12?fb_action_ids=10151183442794555&fb_action_types=og.recommends&fb_source=aggregation&fb_aggregation_id=288381481237582. (obviously tää ihmisten vapaaehtoinen siirtymä ei tapahdu tänävuonna, kyllä siihen vähän aikaa menee). Muistaakseni Einstein tais jo sanoa, että kasvissyönti on ihmiskunnan seuraava evoluutioaskel.
    Tässä kaikki tällä kertaa, korjaan juttuani sitämukaan kun pääsen oikalle koneelle
     - Kalle
    « Viimeksi muokattu: 22. Toukokuuta 2013 klo 13:56 kirjoittanut Punkhippi »
    Kirjattu

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #98 : 22. Toukokuuta 2013 klo 08:41 »
  • Tykkää (0)

• Eikös mediassa ole jossain vaiheessa puhuttu siitä, että 2050 mennessä meidän on pakko siirtyä kasvissyöjiksi? Kaivan sen jutun pätkän jahka pääsen oikealle koneelle.

Hienoa, tuo tieto kiinnostaisi.

Vielä Vegaaniliiton kolme syytä kasvissyönnille: http://vegaaniliitto.fi/kolme.html
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #99 : 22. Toukokuuta 2013 klo 12:30 »
  • Tykkää (0)

• Puhut yleiskäsitteellä "ihmiset". Mitä mieltä itse olet, se on tärkeintä.

Itse olen sitä mieltä että lihansyönnissä itsessään ei ole mitään väärää ja se kuuluu luonnolliseen kiertokulkuun.

Olen sitä mieltä luonnolla on itseisarvo ja kaikki elämä on arvokasta. Mutta on hyvin vaikea tietää mitä jonkin eläimen ajatuksissa (jos sillä niitä on) liikkuu milloinkin. En usko aivan helposti että nautaeläin ajattelee samoin vapaudesta ja oikeuksista kuin me ihmiset. Lajien välillä on kuitenkin eroja. Emmekä voi soveltaa omaa ajatteluamme eläimiin. Joten mielestäni eläinten vertaaminen ihmisorjiin ei ole toimiva, ainakaan mun ajattelussa. Ihmiset on monessa mielessä ratkaisevan erilaisia kuin eläimet, mutta eivät parempia.

Ja siksi puhun yleisesti ihmisistä, koska jos halutaan demokratia, niin enemmistö päättää! Se on vaan joskus ikävä fakta.
    Kirjattu

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #100 : 22. Toukokuuta 2013 klo 16:54 »
  • Tykkää (0)

• "Be the change you want to see in the world".

Enemmistön mielipide voi muuttua!

Ja, olemme luojaolentoja, joiden tietoisuus vaikuttaa kaikkeen mikä on.
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #101 : 22. Toukokuuta 2013 klo 16:57 »
  • Tykkää (0)

• Aina sopii toki toivoa parasta ja että ihmiskunta parantaisi tapansa ja muuttuisi...

Mutta itse luulen että nyt edessä aikakauden muutos, mikä tulee hävittämään ison osa ihmisistä ja ihmisen rakentamista asioista. Luonto voittaa kuitenkin aina loppujen lopuksi. Ihminen on saanut paljon tuhoa aikaan, minkä vuoksi nyt on takaisinmaksun aika. Toivottavasti edes osa meistä selviää sen yli ja oppii elämään kestävästi sekä luontoa oikeasti kunnioittaen.
    Kirjattu

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #102 : 22. Toukokuuta 2013 klo 18:05 »
  • Tykkää (0)

• Kyllä, elämme kiehtovia muutoksen aikoja. Oikein jännittää mitä tulee tapahtumaan vaikkapa seuraavan 20 vuoden aikana, ja entä sen jälkeen ...
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #103 : 22. Toukokuuta 2013 klo 18:10 »
  • Tykkää (0)

• Kyllä, elämme kiehtovia muutoksen aikoja. Oikein jännittää mitä tulee tapahtumaan vaikkapa seuraavan 20 vuoden aikana, ja entä sen jälkeen ...

Ne voi hyvin olla koko maailmanhistorian erikoisimmat, oudoimmat ja jännittävimmät vuodet. Ainakin 20 vuodessa selviää se, että miten ilmastonmuutoksen kanssa käy, saako ihminen vähennettyä tarpeeksi päästöjä, vai lähteekö koko homma käsistä.

Toisaalta mun sisällä elää jokin ihmeellinen toivo siitä että ihmiskunta viisastuisi ja että meistä tulisi kaunis ja suuri galaktinen sivilisaatio...

Mutta tässä hieman Terence McKennan visioita 2000-luvusta:

Terence McKenna - Final Earthbound Interview

Mielenkiintoista, vaikkakin 2012 ei tullutkaan mullistusta.
    « Viimeksi muokattu: 22. Toukokuuta 2013 klo 18:14 kirjoittanut Johnnyboy92 »
    Kirjattu

Punkhippi

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #104 : 22. Toukokuuta 2013 klo 18:20 »
  • Tykkää (0)

• Aina sopii toki toivoa parasta ja että ihmiskunta parantaisi tapansa ja muuttuisi...

Mutta itse luulen että nyt edessä aikakauden muutos, mikä tulee hävittämään ison osa ihmisistä ja ihmisen rakentamista asioista. Luonto voittaa kuitenkin aina loppujen lopuksi. Ihminen on saanut paljon tuhoa aikaan, minkä vuoksi nyt on takaisinmaksun aika. Toivottavasti edes osa meistä selviää sen yli ja oppii elämään kestävästi sekä luontoa oikeasti kunnioittaen.

Ja tähän liittyen https://www.youtube.com/watch?v=EjmtSkl53h4
    Vaikka en kaikesta ole samaa mieltä Carlinin kanssa, hänellä on kyllä hyvä pointti tosta planeetan pelastamisesta. "The planet is fine, the people are fucked"
    Kirjattu