Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Voiko syödä lihaa? - 9

Ksri

• Vieras
Vs: Voiko syödä lihaa?
« Vastaus #120 : 24. Elokuuta 2013 klo 17:17 »

Kertokaapa hyvä lisäravinne- ja vegaaniruokamonikulmio

Oma äkkiä mieleen tuleva: B-vitamiinit, marjat, pähkinät, siemenet (hamppu, amarantti), pavut, herneet, hedelmät, auringonotto, kalsium.
Kirjattu

Erakkorapu

• Hipahtava
  • Poissa Poissa
« Vastaus #121 : 24. Elokuuta 2013 klo 17:25 »
  • Tykkää (0)

• En syö, vaan otan B12-vitamiinin tablettina.
    No mikset syö multaa?
    Kirjattu

RuutiSipuliina

• Vieras
    « Vastaus #122 : 24. Elokuuta 2013 klo 17:44 »

Koska mulla ei ole mitään ongelmaa ottaa yhtä vitamiinia pillerin muodossa varmuuden vuoksi, ihmisen elimistöhän valmistaa B12 itsekin, mutta ei ole varmuutta siitä, imeytyykö se tarpeeksi aikaisessa vaiheessa ruuansulatusta, että siitä olisi hyötyä. Pointti oli se, että ihminen on saanut B12-vitamiininsa ihan luonnollisesti ennen kuin on keksitty mitään lisäravinteita tai opittu metsästämään, samoin saavat luonnossa vieläkin kasvissyöjä-eläimet kuten gorillat.

Ksri, haitko siis tämmöistä kulmiota? http://www.vegaaniliitto.fi/pyramidi.html
    Kirjattu

Erakkorapu

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #123 : 24. Elokuuta 2013 klo 17:49 »
  • Tykkää (0)

• Koska mulla ei ole mitään ongelmaa ottaa yhtä vitamiinia pillerin muodossa varmuuden vuoksi, ihmisen elimistöhän valmistaa B12 itsekin, mutta ei ole varmuutta siitä, imeytyykö se tarpeeksi aikaisessa vaiheessa ruuansulatusta, että siitä olisi hyötyä.
    Tuo ei vastannu mun kysymykseen. Jos mullan syöminen on sulle okei nii miks jätät sen kokonaan syömättä ja selität jostain vitamiinilisästä? Voithan syödä ihan yhtä paljon varmuuden vuoksi sitä vitamiinia vaikka söisit sen lisäksi multaakin.

Pointti oli se, että ihminen on saanut B12-vitamiininsa ihan luonnollisesti ennen kuin on keksitty mitään lisäravinteita tai opittu metsästämään, samoin saavat luonnossa vieläkin kasvissyöjä-eläimet kuten gorillat.
    Meidän ruuansulatus on ihan erilaine ku gorilloitten, pääsääntösesti sen takia ettei me olla gorilloita.
    Kirjattu

RuutiSipuliina

• Vieras
    « Vastaus #124 : 24. Elokuuta 2013 klo 18:01 »

Voisin toki syödä itse viljelemäni kasvikset multaisina maasta, jos B12-pillereitä ei olisi olemassa. B12 ottaminen pilleristä on kuitenkin mielestäni helpompi ja turvallisempi tapa.
    Kirjattu

Erakkorapu

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #125 : 24. Elokuuta 2013 klo 19:33 »
  • Tykkää (0)

• Voisin toki syödä itse viljelemäni kasvikset multaisina maasta, jos B12-pillereitä ei olisi olemassa. B12 ottaminen pilleristä on kuitenkin mielestäni helpompi ja turvallisempi tapa.
    Turvallisempi ku se mullan syöminen vai? Onko mullan syömisessä sitten jotain riskejä?

Jos käytännössä haluaisin saaha riittävän määrän B12-vitamiinia ja eläisin vegaanisella ruokavaliolla niin miten paljon neuvoisit mua syömään multaa, ja tulisko mun käsitellä se multa jotenki etukäteen vai mitä?
    Kirjattu

RuutiSipuliina

• Vieras
    « Vastaus #126 : 24. Elokuuta 2013 klo 20:05 »

Turvallisempi ku se mullan syöminen vai? Onko mullan syömisessä sitten jotain riskejä?

Jos käytännössä haluaisin saaha riittävän määrän B12-vitamiinia ja eläisin vegaanisella ruokavaliolla niin miten paljon neuvoisit mua syömään multaa, ja tulisko mun käsitellä se multa jotenki etukäteen vai mitä?

Kasvikset suositellaan pesemään huolellisesti, koska mullassa saattaa olla mikrobeja, jotka saattavat aiheuttaa ruokamyrkytyksen.

En neuvoisi ketään syömään multaa, mutta en neuvoisi myöskään olemaan vegaani ilman B12-lisää.
    Kirjattu

Erakkorapu

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #127 : 24. Elokuuta 2013 klo 20:15 »
  • Tykkää (0)

• Kasvikset suositellaan pesemään huolellisesti, koska mullassa saattaa olla mikrobeja, jotka saattavat aiheuttaa ruokamyrkytyksen.
    Joo no tätä hainki takkaa.
    Kirjattu

RuutiSipuliina

• Vieras
    « Vastaus #128 : 24. Elokuuta 2013 klo 20:32 »

Joo no tätä hainki takkaa.

Ja sitähän ei voinut sitten suoraan kertoa?
    Kirjattu

Erakkorapu

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #129 : 24. Elokuuta 2013 klo 20:47 »
  • Tykkää (0)

• Ja sitähän ei voinut sitten suoraan kertoa?
    Sää sannoit että:

Miten niin ihminen olisi luotu syömään lihaa? B12-vitamiinin muuten saisimme luontaisesti, mikäli söisimme kasviksemme edelleen multaisina suoraan maasta.
    Jonka jäläkeen alloin tivata mullan syömisestä kunnes:

Kasvikset suositellaan pesemään huolellisesti, koska mullassa saattaa olla mikrobeja, jotka saattavat aiheuttaa ruokamyrkytyksen.

En neuvoisi ketään syömään multaa, mutta en neuvoisi myöskään olemaan vegaani ilman B12-lisää.

Että joo en kyllä puhunu suoraan, puhhuikko muuten nää omasta mielestäs?
    Kirjattu

RuutiSipuliina

• Vieras
    « Vastaus #130 : 24. Elokuuta 2013 klo 20:56 »

Joo:
    Koska mulla ei ole mitään ongelmaa ottaa yhtä vitamiinia pillerin muodossa varmuuden vuoksi, ihmisen elimistöhän valmistaa B12 itsekin, mutta ei ole varmuutta siitä, imeytyykö se tarpeeksi aikaisessa vaiheessa ruuansulatusta, että siitä olisi hyötyä. Pointti oli se, että ihminen on saanut B12-vitamiininsa ihan luonnollisesti ennen kuin on keksitty mitään lisäravinteita tai opittu metsästämään, samoin saavat luonnossa vieläkin kasvissyöjä-eläimet kuten gorillat.
    Kirjattu

Erakkorapu

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #131 : 24. Elokuuta 2013 klo 21:03 »
  • Tykkää (0)

• Mutta tuossahan nää et puhunu mullasta mittään ja sannoit muutenki vaa että ihmisen elimistö kai tuottaa B12-vitamiinia mutta ei oo varmuutta immeytyykö se ees? Ei tuosta tullu sellanen kuva että ihminen pärjää vegaanina ilman vitamiinilisiä.
    Kirjattu

RuutiSipuliina

• Vieras
    « Vastaus #132 : 24. Elokuuta 2013 klo 21:10 »

Mutta tuossahan nää et puhunu mullasta mittään ja sannoit muutenki vaa että ihmisen elimistö kai tuottaa B12-vitamiinia mutta ei oo varmuutta immeytyykö se ees? Ei tuosta tullu sellanen kuva että ihminen pärjää vegaanina ilman vitamiinilisiä.

Olen koko ajan puhunut siitä, että ihminen on aiemmin saanut B12-vitamiinin luonnollisesti, eli ihminen on elänyt aivan hyvin syömättä eläimiä. Silloin toki varmasti jokunen satunnainen on kuollutkin saamaansa ruokamyrkytykseen. Nykyään ei tarvitse riskeerata syömällä multaisia vihanneksia, kun voi varmistaa B12 saannin syömällä vitamiinilisää.
    Kirjattu

Erakkorapu

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #133 : 24. Elokuuta 2013 klo 22:22 »
  • Tykkää (0)

• elänyt aivan hyvin

toki varmasti jokunen satunnainen on kuollutkin saamaansa ruokamyrkytykseen

Ehkä meillä on vaan eri määritelmät sille mitä "aivan hyvin eläminen" on. :)
    Kirjattu

RuutiSipuliina

• Vieras
    « Vastaus #134 : 24. Elokuuta 2013 klo 22:47 »

Ehkä meillä on vaan eri määritelmät sille mitä "aivan hyvin eläminen" on. :)

Silloin ei ole ollut vaihtoehtoja. Itse ainakin käytän mieluummin B12 -lisää, kuin syön mitään eläinperäistä.
    Kirjattu