Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Voiko syödä lihaa? - 13

kirkasmieli

• Hipahtava
  • Poissa Poissa
Vs: Voiko syödä lihaa?
« Vastaus #180 : 26. Maaliskuuta 2015 klo 22:06 »
  • Tykkää (0)

• Olen raakaakin lihaa joskus laitellut menemään ihan sellaisenaa, mutta siitä tuli paha olo.
    En saa kasvisruokavaliolla kaikkea mitä tarvitsen/ tunnen tarvitsevani. Mutta tasapaino on hyvä. Vaikka söisi lihaa, niin syö sitä edes mahdollisimman vähän, esim. kerran viikossa 200g jossai lisänä.

Ok, tämän ymmärrän. Minullakin joskus varsinkin kun aloittelin kasvissyöntiä tuntui, etten saa kaikkia ravinteita mitä tarvitsen. Alkuun oli suurin ongelma protskut, mutta sitten keksin kik-herneet ja heti perään linssit niin sepä siitä puutteesta. Vitamiinien puutetiloihin itselläni auttaa että menen ison kaupan He/Vi-hyllylle ja alan käymään hedelmiä ja vihanneksia ajatuksen kanssa läpi. Sitten kun vatsa sanoo että mur, olen löytänyt puuttuvan aineksen. Toimii myös ajatustasolla.   :ruokaa

Raaka liha varmaan vaatisi pidemmän ajan totuttelua (eli erilaisen bakteerikannan vatsaan), mutta kuumentamalla  toisaalta varmistaa ettei mitään suolistoon kuulumatonta päädy sinne asumaan :)
    Kirjattu

Ninni Laurén

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
      • Kuisketta
    « Vastaus #181 : 08. Huhtikuuta 2015 klo 15:31 »
  • Tykkää (0)

• Voinko hyvällä omalla tunnolla syödä itse kasvattamani eläimen? Esim. lampaan? Onnellista, vastuullista ja luomua lähiruokaa kyllä, mutta kuinka ekologista? Noin niinkuin ajatuksentasolla jos pitäisin pihassani esim. kymmentä lammasta kerrallaan, mihun suuntaan liikkuisi hiilijalanjälkimittari?
    Kirjattu
    Askelta painaa murheiden lasti.
    Aurinko hohtaa vaatimattomasti
    ja saa maailman kimaltamaan.
    Kuin lapsi, kavahdan kauneuttaan.

Ninni Laurén

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
      • Kuisketta
    « Vastaus #182 : 08. Huhtikuuta 2015 klo 18:20 »
  • Tykkää (0)

• Kiitos mielipiteestäsi Kurre :)
    Kirjattu

Hobelf

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #183 : 10. Huhtikuuta 2015 klo 06:11 »
  • Tykkää (0)

• Voinko hyvällä omalla tunnolla syödä itse kasvattamani eläimen? Esim. lampaan? Onnellista, vastuullista ja luomua lähiruokaa kyllä, mutta kuinka ekologista? Noin niinkuin ajatuksentasolla jos pitäisin pihassani esim. kymmentä lammasta kerrallaan, mihun suuntaan liikkuisi hiilijalanjälkimittari?

Voit syödä.
    Lampaasi hiilijalanjälki on olematon. 10 lammasta (&pässi) on melko katras, joten piha saa olla iso &lihaa tulee varmaan liikaakin. Luomulammas on lisäxi herkullista karitsasta puhumattakaan. Vaihtoehtoja ovat esim. kanit &kanat. Muista ilmoittaa itsesi kasvattajaxi eviralle, jos otat enemmän karjaa, ettei tule onkelmia.. Myynti on ongelmallisempaa.
    Kirjattu

Ninni Laurén

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
      • Kuisketta
    « Vastaus #184 : 10. Huhtikuuta 2015 klo 08:36 »
  • Tykkää (0)

• Jee, kiitos Hobelf. Oispa joskus tulevaisuudessa oikeesti mahdollisuus toteuttaa toi. Haluisin oikeen maatilan jossa ois just pieni lammaslauma, pari kanaa, heponen, pari koiraa ja kasvimaa. :)
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #185 : 15. Toukokuuta 2015 klo 20:28 »
  • Tykkää (3)

• Oon alkanut miettiä itse uudelleen suhtautumistani lihansyöntiin. Ja olen päättänyt että pyrin ainakin punaisen lihan syönnistä eroon. Ei sitä vaan voi tehdä, ainakaan usein, puhtaalla omallatunnolla. Nyky-yhteiskunnassa, jossa ihminen voi saada kaiken tarvittavan ravinnon ilman lihaa, ei ole enää mitään kunnollisia perusteita lihansyönnille. Tai ainoa peruste on oikeastaan nautinnonhalu. Ihmiset syövät teollisuusmaissa paljon lihaa vain sen takia että se on hyvänmakuista.

Joka kerta kun ostaa kaupasta esimerkiksi naudanlihaa, niin tulee tukeneeksi järjestelmää joka aiheuttaa ympäristötuhoja ja kärsimystä (tuotanto)eläimille. Se mitä vähemmän ostaa eläinperäisiä tuotteita, sitä parempi. Ja vaikka yksi ihminen ei voi muuttaa kulutustavoillaan maailmaa, niin kyllä suuremman ihmisjoukon ruokailutottumukset muuttaa asioita jonkin verran. Jos kysyntää ei ole, tuotantokin laskee.

Moraalisesti ajattelen että jos en itse pysty tappamaan eläintä, en voi myöskään syödä sen lihaa. Ja olen ymmärtänyt sen että tuskin pystyisin tappamaan isoa nisäkästä kuten lehmää, lammasta tai sikaa.

Mutta fundamentalismiin ei ole tässäkään asiassa syytä mennä. Luonnon kiertokulkuun kuuluu se että lajit syövät toisten lajien edustajia. Ja ihminen on koko olemassaolonsa ajan tiettävästi syönyt ainakin jonkin verran lihaa. Tämän vuoksi en itse tuomitse täysin lihansyöntiä. Mutta minkä tuomitsen, on teollisuuden aiheuttama kohtuuton kärsimys eläimille ja luonnon saastuttaminen. Ja pyrin itse pysyttelemään erossa siitä.
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

MothMoontree

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #186 : 08. Heinäkuuta 2015 klo 22:27 »
  • Tykkää (1)

• B12-vitamiinin valmistaminen laboratoriossa ei paljoa päästöjä aiheuta, ja omavaraisesti/fennovegaanisti voi syödä vegaanikin. :)
    Kirjattu

Omppu

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #187 : 10. Heinäkuuta 2015 klo 23:02 »
  • Tykkää (0)

• Ei niitä järjellisiä argumentteja ainakaan ole tullut juuri vastaan. "Tarttet protskua lihasta", "mutta kun liha on niin hyvää ja halpaa, helppoa valmistaa" jne. Ihmiset vaan pyrkivät perustelemaan tapojaan itselleen eri tavoin, onneksi sentään moni yrittää näennäisesti olla avarakatseinen vaikkei olisi samaa mieltä tai ymmärrä. Itse tosin en ole vegaani.
    Kirjattu

Ventus Borealis

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #188 : 20. Marraskuuta 2015 klo 12:22 »
  • Tykkää (0)

• En tiedä onko tämä oikea topikki, joten pahoittelut jo etukäteen, jos paikka on ihan väärä.

Minua kiinnostaisi tietää mitä ihmiset täällä on pohtinut sitten lehmille, lampaille sun muille tapahtuvan, jos haaveenne toteutuisi ja lihansyönti loppuisi kokonaan/jäisi vähemmistön tavaksi?

Olisiko ne lemmikkejä? Lehmän lemmikkinä pitäminen kuulostaa minusta aika epärealistiselta, varsinkin kun otetaan huomioon meneillään oleva muuttoaalto maalta kaupunkiin. Ja vaikka sattuisikin asumaan maalla, niin lehmä on aika työläs lemmikki (lypsy 2xvrk). Lammaskin on aika äänekäs eläin, ja vaatii tilaa. Oikein ihastuttavia otuksiahan nuo kaikki ovat, mutta en osaa oikein osaa kuvitella niitä kaupunkiin. Mitä nyt sika voisi viihtyäkkin rivitalossa.

Kesytetyt eläimethän tuppaavat katoamaan sukupuuttoon tai villiintymään, jos kukaan ei niitä enää tarvitse... Hyvänä esimerkkinä useat kadonneet koirarodut ja vaikkapa Suomessa heitteille jätetyt villiintyneet kissat.
    Mietin myös, mitä lemmikkilehmille sun muille tapahtuisi niiden kuoltua, jos kukaan ei enää söisi lihaa? Niin isoa eläintä kun ei saa haudata ihan minne vaan. Voisihan ne toki varmaan käyttää muiden lemmikkien ruokkimiseen? Vai olisiko niiden ruumiin hyödyntäminen vaan kaikinpuolin sopimatonta?

Ja vielä yksi asia mikä askarruttaa. Mistä luomulannoitteet kasvienviljelyyn, jos eläintenpito loppuu? True luomulannoitteethan on kanankakkaa, lehmänlantaan ja hevosenpaskaa. Itse en ainakaan voi sanoa, että kemiallisten lannoitteiden käyttö olisi mielestäni mitenkään houkuttelevampi vaihtoehto kuin eläinten jätösten käyttö.

Tunnen useita hippejä ja hippihenkisiä ihmisiä, mutta en silti ole saanut vastausta näihin kysymyksiini. Olisin erittäin iloinen, jos joku jaksaisi näihin pohdintoihini vastata ja jopa keskustella asiasta kanssani  :)
    Kirjattu

jättietana

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #189 : 20. Marraskuuta 2015 klo 13:58 »
  • Tykkää (1)

• Ihan ensin tuli ainakin mieleen yksi vastaus moniin kysymyksiisi, nimittäin tuohon lannoituspuoleen... Kaikki orgaaninen aines lannoittaa maata, eli siis kuolevat kasvinosat kun maatuvat niin ravinteet palautuvat takaisin maahan. Lisäksi on olemassa kasveja, joiden juurakossa on typpinystyröitä, eli nuo kasvit kykenevät yhteyttäessään sitomaan juuriinsa typpeä, jonka ajatellaan olevan se vihreää kasvua erityisesti edistävä aines. Kun kasvit siis talveksi kuolevat niiden juuristosta vapautuu maahan se typpi. Tällaisia kasveja ovat herne- ja papukasvit; jostain olen lukenut, että myös hamppu. Näihin typensitojakasveihin perustuu luomuviljelyn viljelykierron idea.
    Muista kysymyksistäsi ei mulle tuu nyt just tällä hetkellä mitään mieleen.
    Kirjattu

Brooks

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #190 : 20. Marraskuuta 2015 klo 22:44 »
  • Tykkää (0)

• Guano eli merilintujen uloste on pitkään ja yleisesti käytetty lannoite.

Mitä kotieläimien kohtaloon tulee, kysymys on toki puhtaasti teoreettinen, koska lihansyönti ei koskaan tule loppumaan.

Mutta vaikka lihansyönti tykkänään loppuisikin, lehmiä käytettäisiin maidontuotantoon ja lampaita pidettäisiin villan vuoksi. Kanalat säilyisivät munien takia.

Sika, siis sus scrofa domestica, ja lihanauta tulisivat todennäköisesti ennen pitkää katoamaan. Ne ovat pitkän ihmisen suorittaman jalostustyön tuloksia, eikä niiden katoamisella olisi evoluution kannalta merkitystä. Villisika tietenkin säilyisi ja lemmikkisiat, kuten minipossu, samoin.

Jos sika ja nauta pääsisivät villiintymään, ne alkaisivat todennäköisesti melko nopeasti kehittyä hyvin toisenlaisiksi, koska evoluutio korostaisi eloonjäämisessä tarvittavia ominaisuuksia ihmisen jalostuksessa suosimien ominaisuuksien sijaan. Ennen pitkää voitaisiin puhua jo ihan uusista lajeista.

Kirjattu
    The Art Of Brooks

Konna

• Vieras
    « Vastaus #191 : 21. Marraskuuta 2015 klo 12:50 »

Minua kiinnostaisi tietää mitä ihmiset täällä on pohtinut sitten lehmille, lampaille sun muille tapahtuvan, jos haaveenne toteutuisi ja lihansyönti loppuisi kokonaan/jäisi vähemmistön tavaksi?

Olisi myötätuntoista järjestää nykyisille lehmille, lampaille sun muille mahdollisimman mukava loppuelämä ja lopettaa eläinten tuottaminen. Toiset olennot olisi hyvä nähdä ystävinä eikä tuotantoeläiminä.
    Kirjattu

Cumulus1

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #192 : 21. Marraskuuta 2015 klo 16:47 »
  • Tykkää (1)

• Tietenkin on mahdollista että voisi välttää, paitsi sydän-ja verisuonitauteja, myös Alzheimeria jos jättää lihan pois ravinnostaan. Sehän saattaisi motivoida ihmisiä,
    kun mennään ihmisten soluihin ja aineenvaihduntaan. Näin Prisma-ohjelman jossa etsittiin johtolankoja alzheimertautisten auttamiseen, yhtenä joka vaikutti selvästi, oli insuliinin häviäminen ja ns. "nelostyypin" diabeteksessa joka aiheuttaa ilmeisemmin myös Alzheimeria.Enemmän kuin jonkin aatteen seuraaminen, saattaa diabeteksen joka johtaa Alzheimeriin, sen välttäminen olla motivoivampaa kuin mikään ikinä.
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #193 : 03. Joulukuuta 2015 klo 23:51 »
  • Tykkää (0)

• Oon nyt tullut siihen tulokseen että en voi syödä lihaa niin kauan kun se on tehotuotettua. Jos voin valita, niin valitsen kasvisruuan. Haluan tukea kärsimystä ja saasteita aiheuttavaa lihateollisuutta mahdollisimman vähän. Sen toimintametodit ovat lähtökohtaisesti epäeettiset ja väkivaltaiset. Eläimiä kohdellaan raa'asti ja ne alistetaan pelkiksi koneiksi. Se ei ole oikein. Ainakaan mun moraalini mukaan. Turha ja liiallinen väkivalta elollisia olentoja kohtaan on kidutusta.
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

Mooses

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #194 : 07. Joulukuuta 2015 klo 22:53 »
  • Tykkää (0)

• Törmäsin tällaiseen artikkeliin: http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/ruokavalio_vesipula-23832, jossa lisää painavia syitä lopettaa tai ainakin reilusti vähentää lihan syöntiään.

Itse ryhdyin 16-vuotiaana ekan kerran kasvissyöjäksi ja oon siitä lähtien ollut suurimmaksi osaksi kasvisruokavaliolla. Lihaa oon syönyt tosi harvoin viimeisen 8-vuoden aikana, ja verrattuna siihen, miten normi suomalainen syö lihaa, voi sanoa, etten oo syönyt 8-vuoteen lihaa melkein ollenkaan. Nykyisin mulla omakohtaisesti on kyllä tiukka ei lihansyönnille ja tämä on tullut ihan sen seurauksena, mitä paremmin olen perehtynyt luontomme tilaan ja ihmisen toiminnan vaikutuksista siihen. Maitotuotteita ja kananmunia silloin tällöin käytän ja näissä pyrin suosimaan aina luomua.

Olen alkanut miettimään, että voisin alkaa suosia ruokavaliossani lähinnä vain suomalaisia tuotteita. Uskon, että tämä olisi ihan elimistöllenikin parhainta, sillä olen suomalainen ja sukujuureni ovat molemmin puolin vahvasti suomalaisia ja täten olen geeniperimältäni tottunut syömään lähinnä vain suomalaista/suomen luonnossa kasvavaa ravintoa. Nykyisten terveys ruokavalio trendien (kuten raakaruokavalio, Cocovi -tuotteet yms.) mukaan on ihanteellista syödä kaikkia eksoottisia superfoodeja, kuten kookostuotteita, raakakaakaota, gojimarjoja, chia siemeniä yms. ja oon itsekin ollut niihin hurahtaneena, mainonnan uhrina, mutta nyt olen alkanut miettimään, että jättäisin niitä pois, koska ne ei ole ekologisia tuotteita, kun niitä rahdataan eksoottisista maista tänne meille. Aijon tässä jossain vaiheessa perehtyä Airi Rekilä-Aaltosen kirjaan "Syö itsesi suomalaiseksi": http://www.adlibris.com/fi/kirja/syo-itsesi-suomalaiseksi-9789529261444 ja alan sen avulla muuttamaan ruokavaliotani enemmän puhtaasti suomalaiseen suuntaan. Tämä palvelee luontoa ja minun kehoa, uskon näin.

Olen ollut innostunut raakaruokavaliosta 2012-vuodesta alkaen, mutten ole sitä puhtaasti noudattanut, kuin joku kolmisen kuukautta putkeen. Se teki ihan hyvää, mutta niiden kaikkien ohjeistuksien, joidenka mukaan olen raakakokkaillut, olen suosinut paljon ns. eksoottisia tuotteita. Raakaruokavaliota voi varmasti noudattaa myös suomalaisittainkin. Tosin sellaisesta en ole vielä oikein löytänyt ohjeistusta raakaruokailun maailmasta, ei sellaista varmaan olekaan oikein vielä. Mutta ei mun täydy kokonaan raakaruokavaliolle ryhtyä, voin hyvin tehdä kypsennettyäkin sapuskaa, niin ei mee syöminen niin vaikeaksi rajoittuneisuudessaan.

Tässä muutamia blogeja, joista olen löytänyt kaikkia ihania raakaruoka herkku reseptejä:

http://hannamarirahkonen.fi/

http://www.wellberries.com/

http://syotava.blogspot.fi/

Näissä tosin täytyy varmaan kaikissa suosia jotain epäekologisia eksoottisia tuotteita. En itse ole varmaan ihan hetkeen luopumassa tästä omaksumastani raakaruoka herkuttelusta, mutta tulen vähentämään sitä rutkasti.

Sori, tajusin just, et tais mennä osittain vähän OT:eeksi tää mun postaus tähän lihan syömistä pohtivaan ketjuun..  :o
    « Viimeksi muokattu: 07. Joulukuuta 2015 klo 23:00 kirjoittanut Mooses »
    Kirjattu