Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Oivalluksia - 3

Hariel

• Hippi
  • Poissa Poissa
  • Human 3.33
    • Galactic Expansion
Vs: Oivalluksia
« Vastaus #30 : 09. Heinäkuuta 2014 klo 23:35 »
  • Tykkää (0)

• Miullakin on erityisesti iltameditaatiot jotenkin tosi "eksistentiaalisia" nykyisin. On tarvinut hieman lyhentää meditaatioaikaa, jotta meininki pysyisi normaalimpana. :)

Meditaatiossa on se paradoksi, että kun luopuu tulosten tavoittelusta, niin tulosta alkaa tulla. Ei tosin välttämättä heti, mutta ajan kanssa. Säännöllisyys on myös tärkeää, pitkät tauot eivät ole kovinkaan hyvästä.
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

lauriina

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #31 : 10. Heinäkuuta 2014 klo 13:12 »
  • Tykkää (1)

• Minä meditoin ja olen muutenkin kiinnostunut henkisyydestä juuri tuon mystisyyden elementin takia. Kaipaan sitä tässä tyhjässä aineellisessa maailmassa. Tämä Rumin runo kuvaa sitä tunnetta hyvin:

I never really cared for the things of this world.
    It was the glow of your presence
    that filled it with beauty.

Yksi pääinspiraatioistani on myös se, että pääsen omien ponnistuksien ja rukoilun kautta yhteyteen henkisten voimien ja olentojen kanssa.

Kirjoitin muuten kuvauksen mindfulness-harjoituksesta blogiin:

http://sisainentuli.blogspot.com/2014/07/meditaatioharjoitus-tietoisuuden.html
    Kirjattu
    - Rumi

http://sisainentuli.blogspot.com/
    Runoblogi http://tietajanvaimo.blogspot.com/

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #32 : 10. Heinäkuuta 2014 klo 14:43 »
  • Tykkää (0)

• Mie oon ymmärtänyt mindfulnessin läsnäoloharjoituksena, jota voi tehdä missä vaan, vaikka suihkussa, ravintolassa tai kaupan jonossa... Siellä missä milloinkin on. Siinä mielessä tuon blogikirjoituksen otsikko on vähän hämäävä.

Mutta meditaatioharjoituksena vaikuttaa erittäin hyvältä tuo, minkä kirjoitit.
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

lauriina

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #33 : 15. Heinäkuuta 2014 klo 13:04 »
  • Tykkää (1)

• Kyllä, mindfulness on juuri tarkoitettu eletyssä elämässä arkipäivän tilanteissa harjoitettavaksi. Henkilökohtainen näkemykseni on, että jos sitä harjoittaa erikseen istumaharjoituksena, on sitä paljon helpompi harjoittaa arjen haastavammissakin tilanteissa, missä henkiset aikomukset voivat helposti unohtua. Kenties pitäisi lisätä postaukseen kommentti tästä, kiitos että mainitsit asiasta.
    Kirjattu
    - Rumi

http://sisainentuli.blogspot.com/
    Runoblogi http://tietajanvaimo.blogspot.com/

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #34 : 15. Heinäkuuta 2014 klo 15:02 »
  • Tykkää (2)

• Oon alkanut ajatella että ehkä ajat ovat muuttumassa... Omalla kohdallani ja myös maailmassa. Ja asiat saattavat muuttua parempaan päin. Monella tapaa nykyinen maailma vaikuttaa kärsivän jonkinlaisista "synntyskivuista". Monet vanhat instituutiot, valtiot ja järjestelmät ovat romahtaneet tai lähellä sitä. Nykyinen teollinen sivilisaatio ei voi jatkua koska se hävittää koko maailman. Uuden ajan on alettava. En sitten tiedä onko kyseessä se "Vesimiehen Aika" jota New Age-porukat on odottaneet vaiko jokin muu.

Ja olen huomannut muutoksen myös itsessäni. Viime aikoina olen alkanut kyseenalaistaa identiteetin jota olen ylläpitänyt vuosia. On aika järkyttävääkin tajuta että on vuosien ajan teeskennellyt niin paljon ja kieltänyt jotain puolia itsestään. Mutta nyt kuljen vapautta kohti! :)
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #35 : 16. Heinäkuuta 2014 klo 14:27 »
  • Tykkää (1)

• Kyllä, mindfulness on juuri tarkoitettu eletyssä elämässä arkipäivän tilanteissa harjoitettavaksi. Henkilökohtainen näkemykseni on, että jos sitä harjoittaa erikseen istumaharjoituksena, on sitä paljon helpompi harjoittaa arjen haastavammissakin tilanteissa, missä henkiset aikomukset voivat helposti unohtua. Kenties pitäisi lisätä postaukseen kommentti tästä, kiitos että mainitsit asiasta.

Hyvä pointti, istumaharjoitus voi olla varmasti avuksi.
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

gemma

• Vieras
    « Vastaus #36 : 16. Heinäkuuta 2014 klo 15:59 »

Havaitsin, että jos puhun pitkään, väsyn ja tulee jotenkin raskas olo. Että ei kiitos esitelmän/luennon pitoa mulle.

Työ... Varsinaista palkkatyötä en ole paljon tehnyt. Työ on todellakin yliarvostettua ja palvelee markkinataloutta. Ihmiset myy itsensä työnantajalle rikastumisen ja tuoton välineeksi. Nykyajan taivasosuus on odotetut eläkepäivät. Ja usein ihmisen parhaat vuodet menee työssä ja omaisuutta haaliessa perhe-elämä ja omat rakkaat asiat jää kovin vähälle. Itse olisin ottanut mieluummin lapsena läsnäoloa ja yhdessä tekemistä vanhemmiltani kuin ehkä joskus tulevan omakotitalon. Terveestä itsetunnosta ja arvokkuuden tunteesta olisin hyötynyt enemmän. Itse asiassa se talo on jo taakka ja vanhemmat yrittää ohjailla jälkeenjääviä jo nyt kuolemansa jälkeisessä ajassa. :(

Viihdyn köyhänä. Antaisko lopulta lisäraha mulle elämänlaatuun lisäarvoa... Tuntuu, että onnellisuus vaan kasvaa, mitä vähemmän on mielihaluja. Ja sitä vapaampi on, mitä vähemmän haluaa, kun ei tarvitse hankkia lisää rahaa= olla jossakin sitä tienaamassa.

Kohtuuhintaiset vuokra-asunnot pitäis saada. Mitä järkeä on tilittää asumistukena munkin kautta isoille vuokrafirmoille tai sijoittajille veronmaksajien rahoja?! Vuokrasääntely ois hyvä. Sitten ihmiset voi paremmin valita vaikka osa-aikatyön ja sitä kautta vapautta tehdä lopun aikaa omiaan.
    Kirjattu

halinalle

• Vieras
    « Vastaus #37 : 17. Heinäkuuta 2014 klo 20:36 »

Itse olisin ottanut mieluummin lapsena läsnäoloa ja yhdessä tekemistä vanhemmiltani kuin ehkä joskus tulevan omakotitalon. Terveestä itsetunnosta ja arvokkuuden tunteesta olisin hyötynyt enemmän.

Olisin itsekin kaivannut aikoinaan omilta vanhemmiltani samoja asioita. PC pelit ja netin ihmeellinen maailma korvasi sen tyhjiön. Ei siitä mitää hyvää seurannut.
    Kirjattu

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #38 : 17. Heinäkuuta 2014 klo 20:37 »
  • Tykkää (0)

• Itseään on alkanut tarkkailemaan hieman enemmän ulkopuolelta.

Tajusin, että käännän asian kuin asian sellaiseksi, että syytän siitä itseäni. Se on vähän huvittavaakin, koska en tiennyt, että niin monen asian voi pistää jonkun syyksi. :D

Kehoni koostuu miljardeista soluista. Kuinka paljon minulla on siis äänivaltaa? Ei paljoakaan. Keho elää aivan omaa elämäänsä minusta riippumatta. Minun ei tarvitse miettiä sitä, kuinka ruoka muuttuu energiaksi, miten ruumiini liikkuu tai mitä siellä tapahtuu. Miten siis voin kutsua kehoa omakseni?

halinalle

• Vieras
    « Vastaus #39 : 17. Heinäkuuta 2014 klo 21:28 »

Kehoni koostuu miljardeista soluista. Kuinka paljon minulla on siis äänivaltaa? Ei paljoakaan. Keho elää aivan omaa elämäänsä minusta riippumatta. Minun ei tarvitse miettiä sitä, kuinka ruoka muuttuu energiaksi, miten ruumiini liikkuu tai mitä siellä tapahtuu. Miten siis voin kutsua kehoa omakseni?
    Niin se olisi tosi hienoa, jos pystyisi täysin hallitsemaan omaa kehoaan/ mieltään. Ehkä todella harjaantunut joogi kykenee, en tiedä. Itse en ole niin harjaantunut joogaaja ehkä vielä jonakin päivänä.
    Geenit ja hormoonit säätelee toimintaa välillä epätoivotulla tavalla..
    Kirjattu

kirkasmieli

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #40 : 17. Heinäkuuta 2014 klo 22:39 »
  • Tykkää (1)

• Kehoni koostuu miljardeista soluista. Kuinka paljon minulla on siis äänivaltaa? Ei paljoakaan. Keho elää aivan omaa elämäänsä minusta riippumatta. Minun ei tarvitse miettiä sitä, kuinka ruoka muuttuu energiaksi, miten ruumiini liikkuu tai mitä siellä tapahtuu. Miten siis voin kutsua kehoa omakseni?

Tämä saattaa järkyttää, mutta..

Kehosi ja solujesi toiminnoista ja niihin vaikuttavista tekijöistä voi äänestää vain - ja ainoastaan - sinä. Päätät olosuhteet joissa kehosi käsket viettämään, samoin kuin ravinnon jota kehollesi annat. Voit halutessasi päättää jopa myrkyttää kehoasi! Jos niin haluat.

Voit tuntea sydämesi pumppaavan verta soluillesi ja tarkkailla hengityksesi virtaa. Voit tuntea jokaisen ihokarvasi liikkeen tuulessa. Voit aistia jokaisen hermoimpulssin jonka aivosi tai lihaksesi tuottavat. Jos niin haluat.

Se, ettei kaikkia autonomisen hermostosi suorittamia asioita tarvitse miettiä, ei tarkoita etteikö niitä voisi miettiä ja tarkkailla, jopa muokata elämäntilanteeseen sopivaksi. Kehosi (ja mielesi) hyvinvoinnin kannalta se olisi jopa suotavaa!

Miten et voisi kutsua kehoa omaksesi? Olet ainoa, joka voi viimekädessä päättää mitä sille tapahtuu.

Kehosi ei voi elää ilman sinua.
    Kirjattu

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #41 : 17. Heinäkuuta 2014 klo 23:14 »
  • Tykkää (0)

• Mie koen olevani ikuinen sielu ja että tämä keho on väliaikainen "kulkuväline" tämän fyysisen inkarnaation ajan.

--------------

Aiheesta ja omista oivalluksistani:
    Joskus aloitellessani "henkistä polkua" tuli oivalleltua paljon juttuja. Miulla oli erillinen aihetta varten oleva vihko, johon kirjoitin oivalluksia. Monet jutut tuntui aika huikeilta. Tietyt tajusteet liittyivät myös asiaan...

Nykyisin oivaltelen vähemmän. Tykkään lukea inspiroivia kirjoja (lähinnä henkisyyttä ja rajatietoa) ja katsoa netistä videoita, valaistuneiden henkisten opettajien puheita ja kanavointeja. Tutkiskelen näiden videoiden opetuksia/ajatuksia ja pyrin soveltamaan hyväksi kokemiani juttuja käytännön elämääni.

Tykkään pohdiskella asioita ja näin "laajentaa mieltä" ja saada/luoda uusia näkemyksiä, mutta se ei ole ihan sellaista oivaltelua kuitenkaan ollut.

Tässä pari aihetta mitä oon viime aikoina pohtinut:
    - Fyysinen taso. Miten tehdä omasta toiminnasta laadukkaampaa ja vaivattomampaa.
    - Suhde ajatuksiini. Sisäisen itsen näkökulmasta ajatukset ovat "energiamuotoja, joilla on informaatiosisältö". Siinä mielessä ne eivät ole kovinkaan totta.

Jos oivallan nykyisin jotain, niin pyrin "integroimaan" oivalluksen käytäntöön mahdollisimman heti, en enää kirjoita oivallusta ylös ja palaa siihen myöhemmin, kuten ennen tuli tehtyä. (NYT on hyvä hetki tehdä asioita :P )

"Don't try to think outside the box. Realize that there is no box". :)
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #42 : 18. Heinäkuuta 2014 klo 12:07 »
  • Tykkää (0)

• "Don't try to think outside the box. Realize that there is no box". :)

Noinhan se on. Me kaikki olemme jo valaistuneita ja heränneitä, mutta teeskentelemme vain että asia ei ole niin. Emme muista sitä. Ego vaan uskottelee meille asian olevan toisin. Tämän vuoksi omasta mielestäni pyrkiminen johonkin valaistuneisuuteen on askel väärään suuntaan koska silloin tulee toteutettua egon tahtoa ja pyrkimyksiä. Tai eihän siinäkään mitään pahaa ole, mutta jos haluaa muistaa olevansa hereillä, niin sitten ei pidä pelata sitä egon määräämää peliä ja kuunnella egon sanomaa siitä kuinka ITSEÄ tulee "kehittää" johonkin suuntaan.

Kenenkään ei täydy muuttua. Kukaan ei voi epäonnistua. Egon ja sen oppimien sosiaalisten paineiden ja vaatimusten vuoksi kuvittelemme vaan koko ajan että meidän täytyy muuttaa itseämme jotenkin. Pitää olla "henkisesti" aikuisempi tai fyysisesti kovemmassa kunnossa. Pitää pukeutua hienosti ja pitää olla sitä ja tätä ja tuota! Vaikka oikeasti riittäisi vain juuri se mitä olet NYT. Tämän asian kanssa olen itse paininut varmaan koko elämäni aina lapsesta saakka...
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #43 : 18. Heinäkuuta 2014 klo 16:27 »
  • Tykkää (0)

• Tämä saattaa järkyttää, mutta..

Kehosi ja solujesi toiminnoista ja niihin vaikuttavista tekijöistä voi äänestää vain - ja ainoastaan - sinä. Päätät olosuhteet joissa kehosi käsket viettämään, samoin kuin ravinnon jota kehollesi annat. Voit halutessasi päättää jopa myrkyttää kehoasi! Jos niin haluat.

Voit tuntea sydämesi pumppaavan verta soluillesi ja tarkkailla hengityksesi virtaa. Voit tuntea jokaisen ihokarvasi liikkeen tuulessa. Voit aistia jokaisen hermoimpulssin jonka aivosi tai lihaksesi tuottavat. Jos niin haluat.

Se, ettei kaikkia autonomisen hermostosi suorittamia asioita tarvitse miettiä, ei tarkoita etteikö niitä voisi miettiä ja tarkkailla, jopa muokata elämäntilanteeseen sopivaksi. Kehosi (ja mielesi) hyvinvoinnin kannalta se olisi jopa suotavaa!

Miten et voisi kutsua kehoa omaksesi? Olet ainoa, joka voi viimekädessä päättää mitä sille tapahtuu.

Kehosi ei voi elää ilman sinua.

En pysty päättämään yhdenkään solun toiminnasta.

Näyttää siltä, että päätän siitä, mitä ravintoa keholleni annan. Mutta kuinka paljon olen tästä hallinnassa? Kuinka paljon syön silloin, kun on nälkä? Syönkö niitä asioita, jotka maistuvat hyviltä? Näyttää siltä, että teen päätöksen kehostani riippumatta, mutta todellisuudessa kehoni voi laittaa minut juomaan tai syömään, jollen tietoisesti tee erilaista päätöstä.

Voin aistia kehoani, voin aistia kehoani tavalla, jolla kehoni itseään ilmaisee. Todellisuudessa tunnen vain kehoni muokkaamaa informaatiota kehostani.

Kehoaan ei tarvitse omistaa, jotta sitä voi tarkkailla. Samaan tapaan voi tarkkailla vaikkapa lintuja tai kaloja. Samoin voin viedä linnuille ruokaa, vaikkeivät ne ole omiani.

Voin aivan hyvin kutsua kehoa omakseni, samaan tapaan kuin voin kutsua tavaroita omakseni.

Kehoni voi elää aivan hyvin ilman minua. Mutta sehän kehoni kuolee ilman minua! Mutta eikö se kuole jatkuvasti? Solut uusituvat koko ajan. Mutta keho silti kuolee! Mihin keho kuolee? Mihin se häviää? Se kuolee, eli muuttaa muotoaan, muttei häviä mihinkään. Mutta keho olisi muuten pysynyt kasassa, nyt se hajoaa ilman minua! Keho hajoaa jatkuvasti, riippumatta siitä olenko sitä todistamassa vai en.
    « Viimeksi muokattu: 18. Heinäkuuta 2014 klo 16:51 kirjoittanut Vihreäkaupunki »
    Kirjattu

gemma

• Vieras
    « Vastaus #44 : 18. Heinäkuuta 2014 klo 17:07 »

Mä en koe dualismia suhteessa kehooni. Olen myös kehoni. Ne kehon tuntemukset on alati läsnä. Olen nainen; hormonikierto pyörii halusin tai en. En ole joka hetki sama ihminen. Se turvotus/v'tutus ja kiukku on joka kuukausi toistuvaa. Jos syön huonosti, näpyt naamaan ja inhottava olo. Mulla keho muistuttaa koko ajan itsestään.
    Ja jos suutun, keholliset tuntemukset on hirveitä, närästys, unettomuus jne.
    Kaikki liittyy kaikkeen. Mielestäni olen löytänyt jo kokonaisuuden, että keho ja mieli on yhtä.
    Jotkut on vaan vaunussaan miettimättä kulkuvälinettään koskaan. Mulla kumpikaan ei ole ilman toista.
    Kirjattu