Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Voiko syödä lihaa? - 11

Johnnyboy92

• Hippi
  • Poissa Poissa
Vs: Voiko syödä lihaa?
« Vastaus #150 : 06. Syyskuuta 2013 klo 16:52 »
  • Tykkää (0)

• Jb Esim. Nyt tiedän susta, että aikakäsityksesi on lineaarinen &tasapaksu (=alkeellinen). Kirjoitat valheita (hermostuneena?), vaikket välttämättä tietoisesti, etkä osaa käsitellä analogioita kiitettävästi, saatikka sinulle annettua informaatiota, mutta jatketaan.

Edelleen, miten 2 minuuttia on pidempi aika kuin 2 tuntia? Et osaa perustella väittämiäsi lainkaan ja nyt vielä alat selitellä jotain täysin itse keksimiäsi väitteitä ajasta ja minusta. Ad hominem! http://en.wikipedia.org/wiki/Ad_hominem

Lainaus
    Oletetaan, että olet vapaaottelussa &saat polven päähäsi tai saat pampusta yllättäen kaupungilla. Molemmissa iskuissa on sama voima &osumapinta. Miksi vammaudut todennäköisemmin pampusta. Entäs lenkillä; kumpi haittaa lenkin jatkuvuutta enemmän; valotolppaan juokseminen vai hiertävä kenkä, jonka aiheuttama rakko estää seuraavana päivänä lenkin.

Ensimmäinen tilanne riippuu täysin iskujen voimakkuuksista. Perusfysiikkaa, ei sen ihmeellisempää. Mistä ihmeestä keskit tuon valotolppa/hiertävä kenkä-jutun? Ja miten se liittyy taas asiaan? Taitaa olla yhtä relevantti kuin dildo ja tekopillu!

Lainaus
    Miksen voisi väittää "perustellusti" mitään eläimen ajatuksista?

Miten voisit? Onko sinulla jotain todistettuja faktoja siitä että miten eläin ajattelee? Taas kerran olet lähtenyt esittämään argumentteja joita et millään pysty perustelemaan. Ja todistustaakka on sinulla, ei minulla. Yrittäisit nyt edes vähän.
    « Viimeksi muokattu: 13. Helmikuuta 2014 klo 14:35 kirjoittanut Vihreäkaupunki »
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

2sks

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #151 : 07. Syyskuuta 2013 klo 18:31 »
  • Tykkää (0)

• Keskustelu on tainnut täällä vähän kuumentua tämän aiheen tiimoilta kuten onkin helppo arvata, itse tyydyn simppelisti toteamaan etten syö minkäänlaista lihaa ja en koskaan pystyisikään, mua itteeni oksettaa olennon syöminen jolla on vielä hetki sitten ollut tunteet ja sielu just niinku meilläkin. Ei kavereita syödä.
    Kirjattu

Midori

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #152 : 11. Syyskuuta 2013 klo 20:11 »
  • Tykkää (0)

• Uskon luonnolliseen elämiseen ja siksi syön lihaa. Omistan lihansyöjähampaita ja ruoansulatuselimistön, joka soveltuu lihan että kasvisten syöntiin. Ihminen on siis sekasyöjä ja on täysin luonnollista syödä lihaa.
    Kirjattu

maailmasen

• Vieras
    « Vastaus #153 : 12. Syyskuuta 2013 klo 07:36 »

Minust nää hampaat ovat kyl tosi kätevät kasvistensyöntiin   ^-^

Mä aina tuun sit ajatelleeksi että miksi liha syö lihaa, että eikö elämä maita muuten. Mut se on vähn turhaa mietintää, kuitenkin kaikkea voi nähdä myös ihan kiehtovana. Ihan petoeläimetkin ovat jotenkin jänniä otuksia, ja se on vähän kui riippuvuutta siitä että joku on "omistautunut" kasvissyönnille, toisenvaraista. Toisaalta mietin että miks joku rohmuaa niien kasvissyöjien elämää ja pentuja? Ehkä elämä ei mee ihan niinko strömsössä... :) tai sit näkemyksessä on vain jokin mieltymän bugi.

Tuli vastaan semmonen henkilö, joka tuntu jollain tavalla ajattelevan että vegaani on helpompi "saalis" myös ihmisenä, semmosiin psyykkisiin kahinointeihin kai. Nyt kun aattelen niin ehkä parikin ihmistä. Vegaaneista on kyllä tehtykin tutkimus, että kasvissyönnillä olisi vaikutusta empatian kokemiseen, eli veget oisivat empaattisempia. Se voi olla ominaisuus, joka vaikuttaa myös siihen miten kokee elämää, ympäristöä, muita ihmisiä. Se on jokin asia, missä kannattaa ehkä myös kasvaa tai just löytää itestään syvävegaani, jolloin elämän yksinkertainen ja hyväksi koettu elintapa antaa jo itsessään mielihyvää., esim. itelle aiemmin on ollut rankkaa joulun aikaan, koska se on hyvin epävege juhla, joten mieluummin keksin muuta ajanvietettä ja oon tyytyväinen sitten siihen.

Täs on jo monta vuotta takana vegaania elämää ihan omista syistä ja ajattelusta johtuen, joka tavallaan on ollut prosessia, koska mä kuitenkin olen kasvanut ihan sekasyöjäperheeseen eikä ympäristössä ollut kasvissyöjiä. Erilaisuuden stressiä on ollut, ja oon paljonkin sitten miettinyt niitä valintojani ja sitä mille niitä pohjaan, ja se on jotenkin kasvanut muhun tosi lujasti kiinni. Jos mä syön edes purkin tonikalaa, niin saatan itkeä tai nähdä painajaisia tai muuten vain jatkuvasti ajattelen ja oon omantunnon kanssa tekemisissä. Tai jos syön juustoa, niin mun mieli menee kaikkiin lehmätehtaisiin ja uutisiin, joissa navetoisssa on ollut paikoilleen hautautuneita ruhoja elävien elinympäristössä ja miten siis toisista juuri lypsetään ja mietin itsee siihen tilaan, joten joo eli ei.
    Kirjattu

Jushka

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #154 : 12. Syyskuuta 2013 klo 22:53 »
  • Tykkää (0)

• Viittaamatta nyt kenenkään kirjoitukseen : Mun mielestä ei kannata olla liian ankara itselleen jos "maailmanpelastuksesta" puhutaan. Suuryhtiöt ne varmasti eniten saastuttaa ja ollaanhan kuitenkin menty jo vähän eteenpäin eläinten oikeuksissa. Kukin taplaa tyylillään. Itse koitan pienillä teoilla vaikuttaa, ottamatta stressiä siitä, mitä saa syödä ja ei. Helposti semmonenkin johtaa syömishäiriöihin.
    Kirjattu
    Ei elämääsi voi määritellä kukaan, se on kirjoitettava itse.

maailmasen

• Vieras
    « Vastaus #155 : 13. Syyskuuta 2013 klo 07:30 »

^toi on kyl totta, mutta joskus ne ympäristön paineet ovat se joka on ankaraa ja itse olen kokenut aika epätervettä suhtautumista "poikkeavaa" valitsemistani kohtaan.

Kun aloin kasvissyöjäksi mua pidettiin ongelmallisena, multa tivattiin syitä, ja että saako inuiitit syödä kalaa. Kun oon jatkanut, niin mulle on heitelty syömishäiriökorttia, vaikka oon aina ollut normaalipainoinen ja laittanut kaikki rahani safkoihin. Suurinta vastustusta tai tivaamista on itseasias ollut (huom, omissa asioissani) elintavoiltaan sairastuneiden ihmisten kautta. Lähipiirissä oli diabetesta, selkävaivaa, todella huomattavaa ylipainoa, alkoholin ajoittain suurtakin kulutusta, ja mä koen että kaikki niistä ovat osaksi kehon tulehdustilaa, ja ymmärrän mitkä dieetin osat sitä aiheuttavat, mutta siihen ei uskalla sanoa mitään, koska tottumukset ovat niin paljon herkempi asia ihmisissä. Vaikeuksia ja ajoittain huonoa itsetuntoa kokeva on kai yleensä herkempi ja elämä on näyttänyt olevan usein semmosia sisupuuskia ja jojoilua ja identifioitumista siihen, myös kärsimyksellä huomionhakua ja herkuttelua. Ja esim. ruokavalion kohdalla, niin en näe loogisena ajatella että ruoan eettisten tai ekologisten lähtökohtien punnitseminen johtaisi syömishäiriöihin. Tavallaan syömishäiriöt ovat yhdenlaista moralismia, joita etenkin yksilöllisissä tavoissa tsekkaillaan melkoisen ikävissäkin merkeissä jopa epäterveistä lähtökohdista. Musta on näyttänyt siltä että Suomes normaalilla tarkoitetaan semmosta, että ei välitä ns. liikaa, mut mä ihmettelen semmost tavallaan rajattua välittämistä, joka ei mene asioiden juurille pohtimaan Eettisten ja ekologisten juttujen huomioiminen on musta kannattavaa ihan perustavalla tasolla, ja se voi myös luoda ihan hyvää fiilistä elämänhallinnallisissa näkökohdissa ja selkiyttää ja itseasias vähentää stressiä, mutta kaippakaikessa on nähtävä se keskitie.

(huom, en ole kaikist ekologisin ihminen, ja valitsen myös fiiliksen mukaan, mut halusin vastata koska miua on haukuttu elintapafasistiksi. Henkilö joka lähti sille linjalle oli semmone ihmine kelle en oo edes sanonut henkilökohtasesti mitään, mut hyvien tai omien juttujen levittäminen voi kai olla liikaa esim. facebookin kautta, jos joku on tietyltaval herkkä ottamaan infoa henkilökohtaisesti ja rasittavaksi, mikäli se poikkeaa omista tottumuksistaan).

Vaikka jokainen taaplaa tavallaan, niin ois aika loistoa että kuitenkin jokainen tiedostaa sitä taaplaustaan, vaikka sit hyväksyen jos tuntuu siltä, mutta huomaa myös mikäli ois jotain huomattavaa.

Sen verran olen kyl mustavalkonen tyyppi, että musta on höpöä puhua oikeuksista, jos joku on vangittuna (paitsi jos vangitun oma käytös on vahingoittanut samanarvoisuuden kautta sisäistettäviä oikeuksia, tähän ajatuspiiriin eläimet oikeuksineen eivät taida kuitenkaan mutkattomasti kuulua), ja tavallaan vangitsijan määrittämistä oikeuksista.

Pahoittelut tekstistä ja ajattelusta, joka usein koetaan sekavaksi sekä sen vuoksi että se on sekavaa, että sen vuoksi että useimmiten tarkastelijan lähtökohdat poikkeavat ja ihmiset punnitsevat ja tulkitsevat herkkyyspisteistään käsin. Be well.
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #156 : 13. Syyskuuta 2013 klo 14:09 »
  • Tykkää (0)

• Viittaamatta nyt kenenkään kirjoitukseen : Mun mielestä ei kannata olla liian ankara itselleen jos "maailmanpelastuksesta" puhutaan. Suuryhtiöt ne varmasti eniten saastuttaa ja ollaanhan kuitenkin menty jo vähän eteenpäin eläinten oikeuksissa. Kukin taplaa tyylillään. Itse koitan pienillä teoilla vaikuttaa, ottamatta stressiä siitä, mitä saa syödä ja ei. Helposti semmonenkin johtaa syömishäiriöihin.

Juuri noin. Ja asiat tosissaan kehittyy hyväänkin suuntaan. Eläinten puhuminen ei ole nykyään vain pienen porukan juttu, vaan ihan valtavirtaa. Erilaisten kyselyidenkin mukaan iso osa suomalaisistakin pitää eläinten oikeuksia ja hyvinvointia merkittävänä asiana. Ja luomuruoka on aina vaan suositumpaa. Välillä on hyvä muistaa se ettei maailma ole vain synkkyyttä ja kauheuksia, vaan hyviäkin asioita on.
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

Aarrematkailija

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    • Maailma on kaunis
    « Vastaus #157 : 23. Syyskuuta 2013 klo 10:29 »
  • Tykkää (0)

• Löysin hauskan kysymyksen Helsingin kaupunginkirjaston nettisivuilta... mitä mieltä hippi-ihmiset olette:

"Voiko ihminen joka on vegetaristi, eli siis kasvissyöjä, syödä lihansyöjä kasvin?"

näin pieni kevennys tähän väliin  8)
    Kirjattu

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #158 : 30. Syyskuuta 2013 klo 19:47 »
  • Tykkää (0)

• Osallistukaapa tähän. :)

Docventuresin Lihaton Lokakuu (Facebookissa)

(Kasvissyöjä 12 vuotta. :P )
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #159 : 30. Syyskuuta 2013 klo 20:07 »
  • Tykkää (0)

• Osallistukaapa tähän. :)

Docventuresin Lihaton Lokakuu (Facebookissa)

(Kasvissyöjä 12 vuotta. :P )

Oon osallistunut! En kyllä ole noin viikkoon syönyt lähes lainkaan lihaa, mutta nyt alkaa sitten ihan totaalikieltäytyminen!
    Kirjattu

Ksri

• Vieras
    Kirjattu

Aarrematkailija

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    • Maailma on kaunis
    « Vastaus #161 : 07. Lokakuuta 2013 klo 09:17 »
  • Tykkää (0)

• Docventuresin Lihaton Lokakuu on kerrankin hyvä mediatempaus  :) Se tekee monille ihmisille helpoksi kokeilla kasvissyöntiä. Mahtavaa että kymmeniä tuhansia on liittyneet fb ryhmään, vaikkeivat kaikki pystyisi/haluaisi olla totaalisia kasvissyöjiä. Hyvä alku!
    Kirjattu

Metsätähti

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #162 : 28. Lokakuuta 2013 klo 22:17 »
  • Tykkää (0)

• Docventuresin Lihaton Lokakuu on kerrankin hyvä mediatempaus  :) Se tekee monille ihmisille helpoksi kokeilla kasvissyöntiä. Mahtavaa että kymmeniä tuhansia on liittyneet fb ryhmään, vaikkeivat kaikki pystyisi/haluaisi olla totaalisia kasvissyöjiä. Hyvä alku!

Olen samaa mieltä ja tämmösiä tempauksia lisää! Tosin itseltä jäi liittyminen väliin kun en sitä lihaa muutenkaan syö.
    Kirjattu

kirkasmieli

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #163 : 08. Maaliskuuta 2014 klo 19:13 »
  • Tykkää (0)

• Voiko hippi tai hippiäinen syödä lihaa?

Lyhyestä virsi kaunis: Miksei voisi?

Ei taida olla olemassa Hipin muottia, johon edes valtaosa hipiksi itseään kutsuvista mahtuisi.

Niin pitkään kun asia jota teet, on sopusoinnussa oman taajuutesi ja sisäisen totuutesi (intuition) kanssa, on erittäin epätodennäköistä että teet väärin. Jos asiaa tarvitsee miettiä, olet luultavasti tekemässä jotain intuitiosi, moraalisi tai lähipiirisi mielipiteiden vastaista. Joka tapauksessa valinta on Sinun, ja suosittelisinkin kuuntelemaan sydämen ääntä - muistaen, ettei mikään ole lopullista.

Toisaalta en tiedä yhtään lähempää tarkastelua kestävää kriteeriä joka tukisi lihansyönnin tarpeellisuutta/järkevyyttä. Mutta ei se mielestäni tee sekasyönnistä sen parempaa tai huonompaakaan _teoriaa_ kuin kasvissyönnistäkään. Fyysisestä ja henkisestä olosta sen kyllä nopeasti huomaa kumpaako tuli syötyä - ja morkkistatko siitä :)
    « Viimeksi muokattu: 08. Maaliskuuta 2014 klo 19:15 kirjoittanut kirkasmieli »
    Kirjattu

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #164 : 09. Maaliskuuta 2014 klo 15:25 »
  • Tykkää (0)

• Vegaaniliiton artikkeli Kolme syytä kasvissyönnille:

http://www.vegaaniliitto.fi/kolme.html

Lisää tietoartikkeleja (faq, esitteitä yms.):