Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Voiko syödä lihaa? - 14

ajt

• Hipahtava
  • Poissa Poissa
    • Kotisivu
Vs: Voiko syödä lihaa?
« Vastaus #195 : 08. Joulukuuta 2015 klo 02:30 »
  • Tykkää (0)

• Olen ollut innostunut raakaruokavaliosta 2012-vuodesta alkaen, mutten ole sitä puhtaasti noudattanut, kuin joku kolmisen kuukautta putkeen. Se teki ihan hyvää, mutta niiden kaikkien ohjeistuksien, joidenka mukaan olen raakakokkaillut, olen suosinut paljon ns. eksoottisia tuotteita. Raakaruokavaliota voi varmasti noudattaa myös suomalaisittainkin.

Raakaruokavaliota voi varmasti noudattaa myös suomalaisittain, mutta sen yhdistäminen ekologisiin näkökohtiin taitaa olla aika monimutkaista. Talvella ja varhain keväällä Suomessa ei oikein kasva mitään - paitsi kasvihuoneissa, jotka usein kuluttavat jopa enemmän energiaa kuin samojen vihannesten tuonti ulkomailta. Äkkiseltään ajatellen ekologinen kotimainen kasviksiin perustuva raakaruokavalio koostuisi talvella lähinnä juureksista?

Miten raakaruokavaliossa suhtaudutaan säilykkeisiin? Kuivatut sienet ja marjat varmaan lasketaan raakaruoaksi? Entä etikkaan säilötyt tuotteet kuten herkkukurkut? Mistä kotimaisesta vegaanisesta raakaruoasta saa proteiineja?

Varsin ekologinen tapa säilöä marjoja on myös keittää pikaisesti ja umpioida lasipurkkeihin, jolloin ne säilyvät kellarissa ilman pakastinta tai jääkaappia, mutta raakaruokaa ne eivät luonnollisesti keittämisen jälkeen enää ole. Puolukat tosin säilyvät survoksena ihan sellaisenaan ilman keittämistä - hiukan happanevat ajan myötä mutta eivät homehdu.

Arto
    Kirjattu

Mooses

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #196 : 08. Joulukuuta 2015 klo 15:51 »
  • Tykkää (0)

• Hyviä pointteja toit esille koskien suomalaista raakaruokailua ja sen ekologisuutta! En ollutkaan tullut noita ajatelleeksi, enkä tiennyt kotimaisen kasvihuonekasvattelun jättävän isomman hiilijalanjäljen, kuin ulkomailta kuljettamisen. Mitä jos kotimaiseen kasvihuonekasvatteluun käyttäisi jotain ekoenergiaa, tuulivoimaa, aurinkopaneeleita, vesivoimaa tms.?

En osaa oikein vastata noihin kaikkiin suomalaista raakaruokailua koskeviin kysymyksiisi. En ole edes pohtinut moista, koska se ei ole mitenkään ajankohtaista/henkilökohtaista minulle, kun en ole ajatellut siirtyväni kokonaan kotimaiselle raakaruokailulle.

Sienistä ainakin saa kotimainen vegaanikin proteiinia. Ja pellavansiemenistä. Sekä härkäpavuista, mutta ne täytyy kyllä keittää ennen syömistä. Tammenterhoistakin saa vegaani Suomessa halutessaan proteiinia, mutta olen käsittänyt, että nekin on pakko keittää ennen, kuin ihminen voi niitä syödä. (Ja muistaakseni tammenterhojen käsittelyyn ihmisellä kuuluu keittämisen lisäksi paljon muitakin juttuja/prosesseja, kuivatusta ja/tai jotain sellaista..)

Raakaruokailijoita on moneen lähtöön, jokainen katsoo itse henkilökohtaisesti sen, minkälaista ruokailua tahtoo raakaravintovalioonsa sisällyttää. Tiedän kyllä, että monet raakaruokailijat käyttää niin kuivattuja, kuin säilöttyjäkin tuotteita. Ainakin olen huomannut tämän niistä monista raakaruoka resepteistä, joita olen lukenut. Ja olen huomannut tämän myös käydessäni raakaruokakahviloissa.

Voisi mennä kyllä aika vaikeaksi, jos tahtoisi ryhtyä suomalaiselle raakaruokavaliolle. Syöminen olisi aika yksipuolista ja nihkeää. Kurjaakin mielestäni, mutta olenkin jonkin sorttinen kulinaristi.

Kiitos tuosta ekologisesta ja helpon kuuloisesta vinkistä säilöä marjoja, pistän sen korvan taakse. Voiko ihan kaikkia kotimaisia marjoja umpioida? Ja tuolla systeemillä voi marjat säilöä ilman lisättyä sokeria?
    Kirjattu

Konna

• Vieras
    « Vastaus #197 : 09. Joulukuuta 2015 klo 11:36 »

Hampunsiemenet ovat myös hyvä proteiininlähde: niistä saa kaikkia ihmiselle tarpeellisia aminohappoja, mikä on kasvikunnan tuotteille harvinaista. Ovat muutenkin hyviä ja terveellisiä, ja löytyy kotimaisena.
    Kirjattu

ajt

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
      • Kotisivu
    « Vastaus #198 : 13. Joulukuuta 2015 klo 00:53 »
  • Tykkää (2)

• Hyviä pointteja toit esille koskien suomalaista raakaruokailua ja sen ekologisuutta! En ollutkaan tullut noita ajatelleeksi, enkä tiennyt kotimaisen kasvihuonekasvattelun jättävän isomman hiilijalanjäljen, kuin ulkomailta kuljettamisen. Mitä jos kotimaiseen kasvihuonekasvatteluun käyttäisi jotain ekoenergiaa, tuulivoimaa, aurinkopaneeleita, vesivoimaa tms.?

Joo, ekologisuus riippuu toki energialähteestä, siitä kuinka energiatehokkaaksi kasvihuone on rakennettu ja varmasti vielä monesta muustakin tekijästä. Talvella kasvihuoneessa kasvatettu kotimainen vihannes ei kuitenkaan yleensä ole hiilijalanjäljeltään ihan pieni. Keväällä tilanne taas muuttuu kun aurinko alkaa lämmittää mukavasti - silloin vihannekset menestyvät kasvihuoneissa jo ilman ylimääräistä lämmitystä vaikka eivät avomaalla vielä pärjäisikään.

Kiitos tuosta ekologisesta ja helpon kuuloisesta vinkistä säilöä marjoja, pistän sen korvan taakse. Voiko ihan kaikkia kotimaisia marjoja umpioida? Ja tuolla systeemillä voi marjat säilöä ilman lisättyä sokeria?

Kyllä, hyvin toimii ilman sokeria ja muita lisäaineita. Olemme säilöneet ainakin mustikoita, vadelmia, puolukoita, musta- ja punaviinimarjoja sekä aroniaa. Usein lisäämme 5-15% sokeria ja/tai hiukan steviaa varsinkin happamampiin marjoihin kuten punaherukoihin, mutta lähinnä maun takia, säilyvät kyllä ilmankin. Juuri eilen herkuttelin kesällä 2014 ilman sokeria säilötyillä vadelmilla, tuli lusikoitua purkista ihan sellaisenaan kun olivat niin hyviä.  :)

Käsittelemme sekä purkit että kannet ennen täyttöä kiehuvan kuumalla vedellä ja täytämme ne aika piripintaan, jotta umpiointi onnistuu hyvin. Purkin sulkemisen jälkeen ylösalaisin jäähtymään yön yli ja sen jälkeen taas normaaliin pystyasentoon. Säilytys lämmittämättömässä kellarissa, joka ei ole jääkaappikylmä mutta kuitenkin viileämpi kuin normaali asuinhuone. Huoneenlämmössäkin hyvin umpioidut marjat kyllä yleensä säilyvät, mutta kellari on varmempi ja meillä on onneksi sellainen käytettävissä. Ne purkit, joiden umpiointi epäonnistuu (kannen keskiosa ei mene alas), käytämme ensimmäisenä.

Jos marjoista haluaa sakeampaa hilloa tai marmeladia, voi lisätä esim. pektiiniä tai agar-agaria. Niitä tuntuu tosin olevan hankalahkoa löytää Suomesta sellaisenaan. Jostain erikoiskaupasta ehkä löytyy, supermarketeissa myytävissä pusseissa on yleensä aina säilöntäaineita mukana.

Ekoasuja Lasse Nordlundin mukaan purkkeja kääntelemällä voi vielä parantaa säilyvyyttä ja vähentää keittämisen tarvetta:
    http://rihmasto.fi/sites/default/files/Marjasadon%20s%C3%A4ilytys%20ilman%20sokeria_21_11_2008.pdf
    Emme ole itse kokeilleet, mutta kuulostaa uskottavalta ja mainiolta menetelmältä.

Arto
    « Viimeksi muokattu: 13. Joulukuuta 2015 klo 01:11 kirjoittanut ajt »
    Kirjattu

kirkasmieli

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #199 : 27. Tammikuuta 2016 klo 15:05 »
  • Tykkää (1)

• Mitä kotieläimien kohtaloon tulee, kysymys on toki puhtaasti teoreettinen, koska lihansyönti ei koskaan tule loppumaan.

.. Mistäs tällainen kovin varman kuuloinen tieto on peräisin? :O .. Toki kannibalismiakin varmaan edelleen harjoitetaan jossain viidakoissa ja saatananpalvalusmenoissa, mutta ei se tarkoita että sitä aina tapahtuisi / tulisi tapahtumaan - vaikka varmaan vaikkapa 100 000 vuotta sitten on saattanut ollu hyvinkin yleistä nälässä syödä ainakin naapulauman pulleimpia jäseniä. Tarkoititko juuri tällaisia uhrijuhlatyyppisiä menoja?

Jo nykyteknologialla pystytään kasvattamaan laboratorio-oloissa keinolihaa. Toki se on vielä kallista ja eläinperäistä, mutta kuka tietää mitä tiede tuo tullessaan vaikkapa 100 tai 1000 vuoden kuluttua. Oma villi veikkaukseni on että ei mene viittä vuotta kun ensimmäiset keinolihat saadaan marketin hyllylle. Ja vaikka menisi 50, pidän silti erittäin todennäköisenä että lihansyönti on kuoleva harrastus.

Never say never.

Eka linkki googlesta hakusanalla "growing meat":
    http://gizmodo.com/the-future-will-be-full-of-lab-grown-meat-1720874704

edit: ja tässä vähän tuoreempaa tietoa
    https://www.washingtonpost.com/news/wonk/wp/2015/05/20/meet-the-future-of-meat-a-10-lab-grown-hamburger-that-tastes-as-good-as-the-real-thing/

« Viimeksi muokattu: 27. Tammikuuta 2016 klo 15:12 kirjoittanut kirkasmieli »
    Kirjattu

aiunkor

• Vieras
    « Vastaus #200 : 27. Huhtikuuta 2016 klo 17:53 »

Hitsi mulla meni tuol toises ketjus toi osteoporoosi kokonaan ohi.

Mun äidillä on ongelmia luiden kanssa, selkä leikattu kahteen kertaan ja luut ovat todella hauraat, samoin tädillä on skelioosi ja ongelmia luuston kanssa, ja mua on hälyttänyt nää tutkimukset osteoporoosin ja suuren maidonkulutuksen yhteydestä: http://suomenterveysravinto.fi/blogi/maidon-juonti-on-haitallista-osoittavat-laadukkaimmat-tutkimukset/

Suomessa juodaan todella paljon maitoa ja täällä on paljon osteoporoosia myös.
    Luuston kehityksessä pelkkä kalsium ei oleellinen, enemmänkin magnesium rajoittaa luuston lujuutta ja muodostumista. D-vitamiini on myös oleellinen että kalsium imeytyy. Kyllä nää jutut on kasvissyöjillä hanskassa yleensä ;)
    Ohranoraassa on muistaakseni viisinkertaisesti kalsiumia maitoon verrattuna. Edelleen, jostain ne ravintoaineet sinne eläimeenkin kertyvät.
    Kirjattu

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #201 : 27. Huhtikuuta 2016 klo 21:37 »
  • Tykkää (0)

• Ohranoraassa on muistaakseni viisinkertaisesti kalsiumia maitoon verrattuna. Edelleen, jostain ne ravintoaineet sinne eläimeenkin kertyvät.

Ravintoaineet eivät välttämättä kaikki tule luonnosta suoraan, vaan eläimen elimistö saattaa syntetisoida osan ravintoaineista?

En ole aiheen asiantuntija, mutta frendi kertoi, että jos ihmiskehosta puuttuu jotakin ravinteita, niin keho saattaa syntetisoida niitä muista aineista. Aika ihmeellisiä on nämä meidän kehot. :)

(Tarkentakaa tai korjatkaa jos tiedätte aiheesta paremmin)
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

aiunkor

• Vieras
    « Vastaus #202 : 27. Huhtikuuta 2016 klo 22:10 »

Nojoo, siis jos jotain muistelen niin esim. A-vitamiinia et voi sellaisenaan saada kasvista, mutta betakaroteiini mahdollistaa ihmises synteesin, jonka lopputuloksena on A-vitamiini.. ja chiassa on DHA:n esiastetta, sitä tosin on mikrolevissä sellaisenaan myös. B12 ei voi saada puhtaasti kasveista, mutta ei sinänsä myöskään puhtaasti lihasta, vaan B12 on bakteeriperäinen. D2-vitamiini on kasviperäinen, mutta myös D3:a löytyy jäkälästä..noi nyt mainitsin siksi, koska usein D2-vitamiinia haukutaan ja sanotaan ettei ihmiselle käyttökelpoista deetä löydy kasveista. Joskus luin myös ett kollageenia tai kreatiinia ei löytyis kasvikunnasta.. Kreatiinia olen löytänyt synteettisenä ja kollageenin sijasta vegaani voi käyttää glukosamiinia. Kreatiinista kysyin ravitsemusterapeutilta aikonaan ja hänen käsitys oli että sitä syntyy ihmises, kunhan saa monipuolisesti rasvahappoja, eli sekään ei ole lisänä välttämätön.

Pitää joskus selata perusteellisemmin tää ketju. Ravitsemuksessa on toki semmosii juttui joita pitää hoksata, eli että eri ravintoaineet syövät toisiaan, esim. rautaa ja kalsiumia ei kannata syödä yhtäaikaa.. jne.
    Kirjattu

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #203 : 27. Huhtikuuta 2016 klo 23:17 »
  • Tykkää (0)

• Kiitos selvennyksestä, Aiunkor.

Minulla on alkanut menemään siihen suuntaan, että kelaan vähemmän ravintotiedettä yms. ja syön enemmän intuitiivisesti / fiiliksen mukaan / kehoa kuunnellen. Jos syö pelkällä mielellä (ajattelu, järki jne), niin se ei ole mielestäni oikea tapa. Toki ravintotiedettä pitää jonkin verran huomioida, mutta se ei minusta ole ensisijainen juttu.

Ravintotieteessä, kuten muussakin tieteessä, ei voida puhua varmoista ja täysistä totuuksista, vaan tieteen nykykäsityksistä.

Muutenkin tekisi mieli shiftata enemmän kuvassa oikealle päin:

Lapsia minulla ei ole, mutta jos olisi, niin silloin pitäisi ottaa enemmän varman päälle ja rationaalisemmin.

Ja saa olla eri mieltä, en ala väittelemään asiasta. :)
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

aiunkor

• Vieras
    « Vastaus #204 : 27. Huhtikuuta 2016 klo 23:50 »

Jep, kyllä noi on ollut ihan hyvä ottaa selville näin lapsiperheenä ja integroida elämään siltä varalta että joku keksii kyseenalaistaa ravitsemusta.

Olen nähnyt tuon saman kuvan myös aiemmin.
    Oon joskus ollutkin enemmän tuossa keskellä päin tai menossa sitä kohti, vielä pääsen sinnepäin,, ehkä joskus. Kuva on hauska, koska siinähän  toi toka tyyppi eli heti sekaanin vieressä on vegaani, sitten tulee fruitariaani, sitten taas veden voimalla, lopulta prāṇa. Harmi vain että tää on just semmonen aihe ja näkemys joka varmasti herättää vastustusta ja pahimmillaan jopa pakkokeinoja ankkuroida ihmisiä vasempaan laitaan.

Kirjattu

Stölle

• Vieras
    « Vastaus #205 : 28. Huhtikuuta 2016 klo 08:14 »

Jatkan täällä Foorumin hengestä-ketjussa käytyä kasvisruokakeskustelua.

Yksi diktaattori on ollut kasvissyöjä, so what? Löytyy monta "pahaa ihmistä" jotka ovat olleet sekasyöjiä, eikä se kerro mitään sekasyöjistä, niinkuin Hitlerkään ei edusta kaikkia kasvissyöjiä.

[/url]

Maailman ensimmäinen tupakan vastainen kamppanja tuli ilmoille, kun saksalaiset lääkärit huomasivat yhteyden tupakoinnin ja keuhkosyövän välillä. Hitler oli luomuviljelyn ja lähituotannon suuri edelläkävijä. Hitler oli kasvissyöjä joka on ollut Euroopan merkittävin eläintenoikeuksien edelläkävijä. Tätä voi jokainen miettiä ketä syö tehotuotettua lihaa, jostain kansainvälisestä suuryrityksestä ja nauttii savukkeen siihen päälle. Eikä tarvitse olla natsismin kannattaja että voi tämän todeta
    Kirjattu

aiunkor

• Vieras
    « Vastaus #206 : 29. Huhtikuuta 2016 klo 09:50 »

Tässä muuten aika tuore suomalainen tutkimus, jossa verrattiin sekasyöjän ja vegaanin ravitsemusta
    http://epublications.uef.fi/pub/urn_nbn_fi_uef-20130281/urn_nbn_fi_uef-20130281.pdf

Toki otanta on melko pieni :)

Ylen uutinen tutkimuksesta  http://yle.fi/uutiset/tutkimus_vegaanit_noudattavat_ravitsemussuosituksia_vaihtelevasti/8761430 Ylen uutisointi oli musta vähän kärkevää, ja suosittelen tutustumaan itse tutkimuksen dataan. :)
    « Viimeksi muokattu: 29. Huhtikuuta 2016 klo 10:09 kirjoittanut aiunkor »
    Kirjattu

faråd

• Vieras
    « Vastaus #207 : 21. Toukokuuta 2016 klo 13:46 »

:D Tää oli kyl jotenkin kamalaa katsottavaa. Vaik mua myös osaksi harmittaa vegaanisatiirit niin kyllä niille myös naureskelee, koska onhan sitä aihettakin siellä täällä. 
    ! No longer available Small | Large
    Kirjattu

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

Kurre

• Vieras