Hyviä pointteja toit esille koskien suomalaista raakaruokailua ja sen ekologisuutta! En ollutkaan tullut noita ajatelleeksi, enkä tiennyt kotimaisen kasvihuonekasvattelun jättävän isomman hiilijalanjäljen, kuin ulkomailta kuljettamisen. Mitä jos kotimaiseen kasvihuonekasvatteluun käyttäisi jotain ekoenergiaa, tuulivoimaa, aurinkopaneeleita, vesivoimaa tms.?
En osaa oikein vastata noihin kaikkiin suomalaista raakaruokailua koskeviin kysymyksiisi. En ole edes pohtinut moista, koska se ei ole mitenkään ajankohtaista/henkilökohtaista minulle, kun en ole ajatellut siirtyväni kokonaan kotimaiselle raakaruokailulle.
Sienistä ainakin saa kotimainen vegaanikin proteiinia. Ja pellavansiemenistä. Sekä härkäpavuista, mutta ne täytyy kyllä keittää ennen syömistä. Tammenterhoistakin saa vegaani Suomessa halutessaan proteiinia, mutta olen käsittänyt, että nekin on pakko keittää ennen, kuin ihminen voi niitä syödä. (Ja muistaakseni tammenterhojen käsittelyyn ihmisellä kuuluu keittämisen lisäksi paljon muitakin juttuja/prosesseja, kuivatusta ja/tai jotain sellaista..)
Raakaruokailijoita on moneen lähtöön, jokainen katsoo itse henkilökohtaisesti sen, minkälaista ruokailua tahtoo raakaravintovalioonsa sisällyttää. Tiedän kyllä, että monet raakaruokailijat käyttää niin kuivattuja, kuin säilöttyjäkin tuotteita. Ainakin olen huomannut tämän niistä monista raakaruoka resepteistä, joita olen lukenut. Ja olen huomannut tämän myös käydessäni raakaruokakahviloissa.
Voisi mennä kyllä aika vaikeaksi, jos tahtoisi ryhtyä suomalaiselle raakaruokavaliolle. Syöminen olisi aika yksipuolista ja nihkeää. Kurjaakin mielestäni, mutta olenkin jonkin sorttinen kulinaristi.
Kiitos tuosta ekologisesta ja helpon kuuloisesta vinkistä säilöä marjoja, pistän sen korvan taakse. Voiko ihan kaikkia kotimaisia marjoja umpioida? Ja tuolla systeemillä voi marjat säilöä ilman lisättyä sokeria?